Hej Mindhelper
Jeg har det ubeskriveligt mærkeligt for tiden. Jeg er nærmest følelsesløs, jeg føler mig ikke som mig selv. Jeg kan ikke sove om natten, jeg tripper hele tiden med mine ben, jeg bliver meget nemmere irriterret på mine venner end jeg plejer, jeg kan ikke se det gode ved noget og jeg orker ikke noget overhovedet vil bare være alene i min seng hele tiden ingenting føles vigtigt længere.
Men jeg gider ikke fortælle nogen om det for det er sikkert bare mig der overreagerer, jeg ved ikke om der er noget galt med mig. Men jeg vil ikke have at mine venner og min familie skal bekymre sig for mig, så jeg lader som om alting er godt selvom det ikke er.
Jeg vil bare være den glade sjove person de kender, men jeg er ikke hende længere. Det er en facade for alle jeg kender, hvordan kan jeg få mig selv på toppen igen uden at fortælle mine venner, familie eller nogen andre jeg kender om det? Jeg vil virkelig ikke have at mine ligegyldige følelser skal være en byrde for folk, hvis i ved hvad jeg kan gøre for mig selv ville det være dejligt.
Hilsen en 16 årig pige

(Pige, 16 år)
Hej en 16 årig pige
Det lyder til, at du går igennem en rigtig svær periode i øjeblikket. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt det med os. For selvom man godt kan føle, at man klare sine problemer selv, så kan det også være rigtigt rart, at få lidt lidt nye øjne på det hele.
Vi oplever alle svære perioder
Det er helt normalt at opleve, at man har perioder i sit liv, hvor man ikke er helt så glad og sjov, som man plejer at være. Det oplever vi alle sammen engang i mellem. Så kan man godt føle sig så drænet af energi, at man bare ikke har overskuddet til at være glad og sjov. Og man bliver måske hurtigere irriteret, rastløs og det kan føles som om, at der ikke rigtigt er noget ved noget længere. Jeg kommer til at tænke på, om der er sket noget i dit liv, siden du oplever de her svære følelser rammer dig? Det kan være, at du har været rigtigt presset, har haft nogle problemer med familie eller venner eller der er sket noget, som har været svært? For det meste går svære perioder over igen af sig selv, men hvis du oplever, at det blive ved med at være svært, så er det rigtigt vigtigt, at du reagerer. For så kan det være tegn på, at du er ved at få en depression. Og så er det rigtigt vigtigt, at du tager en tur til lægen og også får snakket med dine forældre om det – for det er alt for svært, at håndtere alene.
Hvad kan du selv gøre?
Nu spørger du specifikt efter ting, som du selv kan gøre for at komme mere på toppen. Jeg tænker, at vi har nogle gode artikler liggende, som kunne være en hjælp for dig. Jeg bider mærke i, at du helst vil blive i din seng. Det er helt normalt, at have det sådan i svære perioder, men det kan være med til, at gøre det hele værre. For bliver man i sin seng, så kommer man heller ikke til at lave nogle af de ting, som man plejede at synes var sjovt og vigtigt for en. Du kan prøve at læse artiklen om, at lægge en plan for dagen. Der står nogle super gode tips til, hvad man selv kan gøre for ikke at ende med at sumpe i sin seng – selvom det måske er fristende. Du kan også læse artiklen om gode råd mod tristhed. Selvom du ikke nævner decideret tristhed, så skriver du, at du ikke er glad. Så måske nogle af rådene i den her artikel alligevel kunne være god for dig. Til sidst vil jeg lige anbefale dig, at tjekke vores tema om mental fitness ud. Der ligger en hel række forskellige artikler, som netop handler om, hvordan man kan få stoppet noget mere glæde og energi ind i sin hverdag. Der har du også god mulighed for at udvælge nogle af de tips, som du tænker giver bedst mening for dig. Nu har du fået smidt en hel del artikler i hovedet, men jeg håber, at det giver dig en masse inspiration til, hvad du selv kan gøre. Dog tænker jeg også, at det er vigtigt at du ved, at man ikke altid har overskud til at gøre en masse selv. Så hvis du oplever, at du slet ikke kan overskue at ændre på noget og bare er helt drænet, så er det mega vigtigt, at du får hjælp af nogle andre.
Dine følelser er ikke en byrde
Det bedste råd jeg kan give dig, er måske et råd, som du ikke så gerne vil have – nemlig at få snakket med nogen om, hvordan du har det. Jeg kan sagtens forstå, at du ikke har så meget lyst til at snakke med dine venner og familie. Det kan nemlig godt være rigtigt sårbart og man kan føle, at man er en byrde for andre, hvis man fortæller dem om de svære ting i ens liv. Men du kan jo overveje, om du ville synes, at dine venner er en byrde, hvis de fortæller dig om de svære ting og følelser i deres liv? De fleste mennesker vil super gerne hjælpe og oplever ikke, at ens følelser og oplevelser er en byrde. Tværtimod synes rigtigt mange, at det er en kæmpe tillidserklæring, at man vil fortælle dem om, hvordan man har det. Derfor synes jeg, det ville være en rigtigt god idé, hvis du fik snakket med nogen om, hvordan du har det. For det her er ikke noget, du skal gå alene med. Det kunne eksempelvis være dine forældre eller en anden voksen, som du er tryg ved.
Der er andre, som har overskud
Hvis du tænker, at du bare slet ikke har lyst til at snakke med familie og venner, så er det også okay. Det bestemmer du helt selv og det er ikke altid, at man lige er klar til at snakke med dem, man kender. Det det er en god idé, at du får snakket med nogen. Men måske kunne det være nogen, som du ikke kender og som har masser af overskud til at lytte og snakke med dig? I såfald kan jeg varmt anbefale Headspace. Headspace er en frivillig forening, hvor unge kan komme og snakke om det der fylder. Der er ingen problemer som er for små eller store i Headspace og alle unge er velkomne til at kontakte dem. Der vil du kunne snakke med nogle, som har tid og overskud til at snakke med dig og hvor du ikke behøver føle dig som en byrde. Du kan også starte med at kontakte dem på chat, hvis du synes det er rarest. Der ligger en Headspace i de fleste større byer og man kan være helt anonym.
Det lyder til, at du går igennem en rigtig svær periode i øjeblikket, hvor der er lidt flere sorte skyer end solskin på himlen. Men jeg håber at du kan bruge nogle af de artikler jeg har linket til og så krydser jeg fingre for, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det. God vind herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper