Hej Mindhelper
Jeg er midt i en kæmpe identitetskrise og jeg føler at alt falder sammen.
Før coronaen var jeg et godt sted i mit liv. Fast arbejde, masser af kunstnerisk udfoldelse, en sød kæreste – og så følte jeg generelt at tingene gik fremad. Men jeg har mistet alt på få måneder.
Det værste jeg har mistet er en troen på mig selv. Jeg føler jeg er dårlig til alt det jeg plejer at lave og jeg har komplet mistet lysten til det. Min kæreste har taget afstand fordi at jeg krævede for meget opmærksomhed. Jeg har få venner men dem gider jeg ikke at ses med. Jeg har ingen indkomst og hvis jeg havde, ville jeg slet ikke vide hvad jeg skulle bruge pengene på, for jeg har ikke lyst til noget.
Jeg går heller ikke i skole da jeg valgte det fra frem for noget andet. Jeg føler mig generelt bare værdiløs for jeg har ikke så meget tilbage at byde på. Det eneste der holder mig oppe lige nu er håbet på at min kæreste vil komme tilbage, og det er latterligt.
Jeg er træt af at føle mig svag og skyldig over at have det sådan her, for det gør kun sagen værre.
Hvad skal jeg gøre?

(Pige, 18 år)
Hej Pige på 18 år
Du har ramt en periode, der er hammersvær lige nu. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For det er så vigtigt, at man ikke går med de svære ting alene.
Du reagerer helt normalt
Det lyder som om, corona-perioden har vendt op og ned på din hverdag sådan så, du pludseligt ikke har alle de ting i din hverdag nu, som du havde inden corona. Og det er jeg ked af at høre på dine vegne. For det lyder som om, du virkeligt følte, at du var på vej i den rigtige retning i livet, inden corona lige pludseligt satte en stopper for det hele. Derfor tænker jeg også, at det giver virkelig god mening, at du har en følelse af, at det hele falder sammen omkring dig lige nu. For du har virkeligt mistet meget på rigtigt kort tid, og det er super hårdt. Derfor er det også helt normalt, at du reagerer på det.
Lav en plan for dagen
Når ens hverdag er blevet vendt på hovedet, så kan det godt føles som om, det hele er lidt kaos. Og så kan det være svært at finde overskud og lyst til at gøre nogle af de ting, som man egentligt plejer at kunne lide. Jeg ved ikke, om du kan genkende det? Hvis du har det sådan, så tænker jeg, at det måske kan hjælpe dig lidt at lave en plan for din dag. Det kunne for eksempel være en plan, hvor du får puttet nogle af de ting ind, som plejede at gøre dig glad. For når man har det rigtigt svært, så kan man tit få lyst til helt at holde op med at gøre noget. Det er bare sjældent nogen særligt god idé, selvom jeg godt ved, at det er svært at motivere sig selv til at gå i gang, når lysten ikke er der.
Men det er bare sådan, at jo mindre man laver i løbet af en dag, jo mindre energi og lyst til at lave noget får man faktisk også. Derfor tænker jeg også på, om der mon er nogen af de ting, som du godt kunne lide at lave inden corona, som du stadigvæk kan gøre? Jeg synes for eksempel, det lyder som om, du godt kan lide at være kreativ og udfolde dig kunsterisk. Så det kunne måske være en idé at finde ud af, om der er en måde, hvor du stadig kan få lov til at være kreativ på?
Find dine styrker
Du skriver, at du føler dig værdiløs, fordi du ikke har så meget at byde på længere. Det lyder som en sindssygt hård følelse at gå rundt med. Og jeg kan heller ikke lade være med at tænke på, om det mon er helt rigtigt, at du slet ikke har mere at byde på længere? Man kan sagtens få den følelse, når man har mistet alle de ting, som gav mening for en. For det arbejde man har, og de ting man laver i fritiden betyder tit rigtigt meget for ens identitet. Så når man lige pludseligt ikke har de ting mere, så kan det godt komme til at føles som om, at der slet ikke rigtigt er mere tilbage af en. Og så kan man nemt komme til at miste troen på sig selv.
Men du er rigtigt meget mere end dit arbejde og dine fritidsinteresser. Vi mennesker har nemlig alle sammen nogle personlige styrker, der er med til at gøre os til dem, vi er. Jeg synes for eksempel, det lyder som om, du er en rigtigt målrettet pige, der ved, hvilken vej du vil i livet. Men når man har mistet troen på sig selv, så kan det nogle gange være rigtigt svært at få øje på sine egne styrker selv. Derfor tænker jeg, at det måske kunne hjælpe dig at kigge i vores artikel, hvor der er en guide til, hvordan man kan finde sine egne styrker. For nogle gange kan det være rigtigt rart at blive mindet om alle de ting, som man stadigvæk kan, også selvom man har mistet meget.
Snak med nogen
Jeg kommer til at tænke på, om du mon har snakket med nogen om, hvordan du har det for tiden? Hvis ikke du har det, så er det nemlig mit allerbedste råd til dig. For der er sket en del svære ting i dit liv på det seneste, og du kæmper med en hel masse svære tanker og følelser. Det skal du ikke gå alene med. For når man går alene med de svære ting, så får de lov til at køre i ring oppe i ens hoved. Men hvis man deler sine tanker og følelser med nogen, så får man mulighed for at høre, hvad de tænker. Og de kan tit se nogle lidt andre ting, end man selv kan.
Hvem kan du snakke med?
Derfor kommer jeg til at tænke på, om der er nogen i nærheden af dig, som du er tryg ved at snakke med. Det kunne for eksempel være en af dine venner. Jeg kan godt forstå, hvis det måske lyder lidt svært, fordi du faktisk ikke har så meget lyst til at se dem for tiden. Men måske er der faktisk nogle af dine venner, der har oplevet nogle af de samme ting som dig under corona-perioden?
Hvis der er det, så kunne det måske være rigtigt rart at snakke med dem, fordi de kan genkende de ting, som du fortæller. Jeg tænker også på, om du mon kan snakke med dine forældre om, hvordan du har det? Det kunne nemlig også være oplagt, hvis du kan det. For de fleste forældre vil rigtigt gerne hjælpe, hvis man har det svært. Det kan også være, der er en helt tredje person, du hellere vil snakke med. Hvis der er det, så er det også okay. Det vigtigste er nemlig ikke, hvem du får snakket med. Det vigtigste er, at du får snakket med nogen.
Tag fat i Headspace
Du kan også altid tage fat i Headspace, hvis du har brug for at snakke med nogen om alle de svære tanker og følelser, du tumler med lige nu. Hos Headspace sidder der nemlig nogle super søde og dygtige frivillige rådgivere klar til at snakke med dig. Og du kan snakke med dem om alt, hvad der fylder hos dig. Hos Headspace er der nemlig ikke noget, der er hverken for stort eller for småt at snakke om. Og de frivillige rådgivere hos Headspace har snakket med mange unge, der har haft det svært. Så de ved godt, at de her svære perioder og tanker kan ramme alle. Og de skal nok gøre deres bedste for at hjælpe dig så godt, som de kan. Du kan være helt anonym hos Headspace, hvis du helst vil det, så dem kan du trygt tage fat i.
Snak med lægen, hvis det bliver ved
Hvis du bliver ved med at gå rundt og have det sådan, at du ikke rigtigt har lyst til noget. Og føler skyld og skam over, hvordan du har det, så tænker jeg, at det kunne være en god idé at tage et smut forbi din læge. For selvom det er en helt normal måde at reagere på, når man lige pludseligt har fået hevet gulvtæppet væk under en, så skal det også helst blive bedre igen. Hvis det ikke gør det, så kan det være et tegn på, at man har brug for noget professionel hjælp for at komme på benene igen. Og det kan din læge hjælpe dig med at finde.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt. Og så håber jeg, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det, så du ikke skal gå og tumle med alle de her ting selv.
De bedste hilsner fra en Mindhelper