Jeg har svært ved at sove, så jeg kan ikke holde mig vågen om dagen. Jeg har også følt mig deprimeret på det seneste, for jeg går og er ked af en del ting.
Hej brevkassen.
Jeg er en pige på 17 år og jeg har super svært ved at sove.
Jeg er mega træt om dagen og falder tit i søvn på sofaen da jeg ikke kan holde mig vågen. når jeg så går i seng omkring kl 00:00 kan jeg ikke falde i søvn, jeg ligger tit til kl 03-04.
jeg har følt mig en del deprimeret her fortiden og jeg går faktisk og er ked af en masse ting som jeg ikke kan sætte ord på hvad er, det er en subesrivlig følese. Jeg går ikke i skole men arbejder om aftenen primært 16.30 – 22.30.
Jeg prøver at gå i seng og stå op hver dag på samme tid, men kan ikke stå og eller falde i søvn.
jeg ligger og er i mine egne tanker og nogle gange kan jeg begynde at græde ud af det blå, ved ikke hvad der sker med min og er ikke så glad for tanken om at snakke med min mor om depration eller stress, så jeg er lidt ude af mig selv for jeg kan ikke holde ud af ligge 4 timer i min seng til jeg bliver træt…
Hvad skal jeg gøre?

(Pige, 17 år)
Kære pige på 17 år
Det lyder super træls, at du har så svært ved at sove. Og det lyder faktisk også, som om du er i en lidt svær periode for tiden. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind. Det er nemlig så vigtigt, at du ikke går med de svære ting alene.
Det er ikke unormalt
Det er super irriterende at have svært ved at sove. Men det er også helt normalt at opleve søvnproblemer i en periode. Det er nemlig noget de fleste oplever på et tidspunkt i deres liv. Men selvom det er normalt at have svært ved at sove i en periode, skal det helst ikke stå på for længe. Både fordi en ordentlig søvn spiller en virkeligt stor rolle for, at man føler sig frisk i løbet af dagen. Men også fordi, det kan være et tegn på, at der er noget mere galt, hvis man har haft svært ved at sove i lang tid ad gangen.
Prøv at undgå at sove midt på dagen
Det er en mega god idé, at du allerede prøver at gå i seng og stå op på nogenlunde samme tidspunkt. Sådan fungerer kroppen nemlig bedst. Så det er et rigtigt godt sted at starte. Men det ville også være en rigtigt god idé at prøve at lade være med at sove midt på dagen. Jeg ved godt, at det er virkeligt svært, når man er mega træt. Men når man sover midt på dagen, bliver det endnu sværere at falde i søvn, når man går i seng om aftenen.
Næste gang sidder i sofaen og kan mærke, at du er lige ved at falde i søvn, kan du prøve at rejse dig og bevæge dig lidt. Det behøver ikke at være noget, hvor du kommer til at svede helt vildt. Det kan sagtens bare være en gåtur. Så længe det får din krop lidt i gang. For hvis man sidder stiller i for lang tid, har kroppen nemlig endnu nemmere ved at blive træt. Men hvis man bevæger sig, vækker man kroppen lidt, og så bliver man faktisk mindre træt. Hvis du vil have flere gode råd til, hvad man kan gøre, hvis man har svært ved at sove, kan du læse den artikel, jeg har linket til.
Tristhed påvirker søvnen
Du skriver også, at du faktisk går og er ked af en masse ting for tiden. Og det kan også sagtens påvirke ens søvn, hvis man går rundt og er ked af det. Ligesom man faktisk også bliver træt, hvis man går rundt og er ked af det meget af tiden. Ens hjerne bruger nemlig mega meget energi på at være ked af det. Så jeg tror faktisk, at du har brug for at finde ud af, hvad du går rundt og er så ked af. Så du kan få noget hjælp til at få det bedre igen. Både fordi du ikke skal gå rundt og føle dig trist og deprimeret i for lang tid ad gangen. Men også fordi du måske kommer til at sove bedre, hvis du får det bedre igen.
Følelser prøver næsten altid at fortælle en noget. Men det er slet ikke unormalt, at det kan være svært at finde ud af, hvad det egentligt lidt er, man er ked af. Det kan måske hjælpe dig at prøve at tracke dit humør. Altså simpelthen skrive ned, hvordan du har det på forskellige tidspunkter af dagen. Det kan måske hjælpe dig med at finde ud af, om der er nogen særlige tidspunkter på dagen, hvor du er mere trist. Eller om der måske er nogle særlige tanker, der gør dig trist. Der står, at det er et råd mod depression i den artikel, jeg har linket til. Men du kan sagtens bruge den alligevel.
Det er normalt at føle sig trist og ked af det i en periode. Tristhed og svære følelser er nemlig også en del af livet. Men nogen oplever at tristheden bliver til en depression. De går og føler sig triste næsten hele tiden. Og de får måske svært ved at overskue noget, fordi de føler sig trætte hele tiden. Du kan læse mere om de typiske tegn på depression i den artikel, jeg har linket til. Men hvis du kan genkende mange af tegnene, er det vigtigt, du fortæller det til nogen. For lige meget om det er en depression eller ej, kan du godt få det godt igen. Nogen gange kræver det bare lidt hjælp. Og den hjælp kan du kun få, hvis du fortæller, hvordan du har det.
Snak med nogen
Jeg har faktisk allerede taget råd på mit vigtigste råd til dig. For mit vigtigste råd er, at du skal fortælle nogen, hvordan du går og har det. Det er nemlig så vigtigt, at du ikke går med de svære følelse alene. Du skriver, at du ikke er så glad for tanken om at snakke med din mor. Og det forstår jeg godt. For det er drønsvært at skulle snakke med sine forældre om, at man har det svært. Men jeg synes alligevel, at du skal prøve at gøre det. For jeg er næsten sikker på, at din mor rigtigt gerne vil vide, at du har det svært. Og fordi du ikke fortjener at gå rundt og have det svært alene. Men hvis det slet ikke dur at snakke med din mor, kan du også tænke over, om der er en anden voksen tæt på dig, som du kan snakke med.
Hvis det er nemmere for dig at snakke med nogen, du ikke behøver se i øjnene igen, kan du også tage fat i Headspace. Det er nemlig et anonymt rådgivningstilbud til unge. Og der er du altid velkommen, hvis du har det svært og har brug for nogen at snakke med. Der er intet, der er for småt i Headspace. Og der sidder nogle rigtigt søde frivillige rådgivere klar til at snakke med dig, som er vant til at snakke med unge, der har det svært. Så du kan trygt tage fat i Headspace.
Snak med din læge
Jeg synes også, at du skal prøve at snakke med din læge. Din læge kan nemlig hjælpe dig med at finde ud af, om du faktisk har en depression. Og hvis din læge synes, at det er nødvendigt, kan personen også finde ud af, hvor du kan få noget mere hjælp henne. Det kan for eksempel være ved at henvise dig til en psykolog.
Jeg håber virkeligt, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så krydser jeg sådan fingre for, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det. For du skal ikke gå rundt og føle dig ked af det og stresset helt alene. Det har du ikke fortjent.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper