Hej Mindhelper
Jeg går på et gymnasie, som ligger rigtig langt fra hvor jeg bor. Under corona har jeg derfor rigtig svært ved at komme til at se nogen, da mine venner bor mega langt væk, og vi ikke kan mødes i skolen.
At være så meget alene med mit egne tanker, har ikke været sundt for mig mentalt. Jeg er blevet meget trist og går med en konstant følelse af meningsløshed.
Nu har min mor så fundet en psykolog som jeg skal snakke med, men jeg kan bare ikke lade hver med at tænke, at lige meget hvad en psykolog siger, kan de ikke give mig mit normale liv tilbage. Og hvordan skulle det så kunne hjælpe?
Har i nogle råd til hvordan man kan genfinde følelsen af, at der er en grund til at stå ud af sengen, i denne tid hvor man ingenting skal. Det føles så ligemeget om jeg fx. rydder mit værelse op idag, imorgen, eller på lørdag, når jeg alligevel bare skal være her uden planer, indtil August!
Jeg håber i forstår problematikken 🙂

(Pige, 17 år)
Hej Pige på 17 år
Det giver rigtigt god mening, at det kan være svært at motivere sig selv, når man har så lange udsigter til, at den almindelig hverdag vender tilbage. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Det er hammersvært lige nu
Jeg kan sagtens forstå din problematik og du beskriver det så fint. Det er hammersvært, når man bor langt væk fra alle sine venner i den her periode. For det er bare svært at mødes så og man kan hurtigt komme til at sidde alene rigtigt meget af tiden. Det er rigtigt hårdt. Og så kan man godt miste motivationen til at gøre noget og blive ramt rigtigt meget af triste tanker. Du skriver det selv rigtigt godt, når du siger, at det er svært at være så meget alene med sine egne tanker. Og det ikke er så sundt for en. Så er det helt normalt, at miste lysten til at stå ud af sengen og gøre noget med sin dag. Men jeg vil prøve at give dig lidt råd vejen.
Kan du tage afsted nogle gange?
Jeg kommer til at tænke på, om du kan tage afsted engang i mellem alligevel? Jeg ved godt, at man skal passe godt på og det kan være svært med offentlig transport. Men måske kan du tage afsted nogle enkelte gange fra nu af og til august? Så kan i eksempelvis mødes udenfor og gå ture. Eller sidde udenfor på cafeérne, nu hvor de er åbnet igen. Du kan prøve at snakke sammen med dine venner og høre ad, om de ville have lyst til at lave sådan nogle aftaler i løbet af sommeren.
Kan i mødes online?
Når man har svært ved at mødes i person, så kan det nogle gange være nødvendigt, at mødes på andre måder. Eksempelvis online. Der er mange unge, som er begyndt at lave fredagsbarer, spilleaftener og andre af de ting, som de normalt ville mødes om, men online. Det kan være en god idé, at planlægge en del af sådan nogle aftaler, så man ikke ender med at gå en masse dage uden at se eller snakke med nogen. Det kan være, at der er mange af dine venner, som også har det svært i den her periode og derfor gerne vil mødes online. Det er selvfølgelig ikke helt det samme, som at mødes ansigt til ansigt, men det kan være med til at gøre perioden indtil august meget nemmere.
Hvad kan du godt lide at lave ellers?
I en periode, som er så mærkelig som den her, så kan det være en rigtig god idé, at planlægge nogle ting hver dag, som gør en glad. Det kunne være at læse, gå en tur, være kreativ, bage eller noget helt andet. I en travl hverdag har man måske slet ikke tid til at lave så meget af sådan nogle ting. Der er nogle, som oplever det kan være rigtigt rart, at have nogle små projekter. Du skriver eksempelvis, at du ikke kan se nogen grund til at rydde op idag, når du ligeså godt kan gøre det en af de andre dage. Og det har du fuldstændigt ret i, det er egentligt ikke nødvendigt. Men det kan være rigtig godt at gøre det alligevel, simpelthen fordi det er sundt for ens sind.
Det kan være rigtigt rart at sidde om aftenen og tænke “ja der var måske ikke den store grund til at rydde op, men nu ser her da pænt ud og det kunne jeg sagtens finde ud af” i stedet for “så fik jeg ikke ryddet op idag og det er vel egentligt også ligemeget”. Så selvom det måske virker fjollet, så kan planlægning og struktur være ens bedste ven i perioder, hvor det hele er rodet og ustruktureret. Det betyder ikke, at du behøver planlægge hvert eneste minut hver dag og have gang i tusinde aktiviteter. Men måske kan du planlægge 1 eller 2 aktiviteter om dagen, som du godt kunne tænke dig? Gerne nogle, som normalt ville gøre dig glad. Du kan læse mere om, at planlægge sin dag i denne her artikel. Den kommer med en masse gode tips, som måske kunne være gode for dig.
Snak med dine forældre
Hvis du synes det er super svært, at få planlagt og gjort nogle ting i hverdagen, så kan du måske snakke med dine forældre om, om de vil hjælpe dig. Så kan i sætte jer sammen og prøve at brainstorme lidt over, hvad der måske kunne være rart for dig i putte ind i hverdagen. Og så kan de støtte dig og hjælpe dig med at få det gjort.
Giv psykologen en chance
Selvom det kan virke håbløst at snakke med en psykolog, når nu de ikke kan sørge for at få den normale hverdag tilbage, så kan det stadig være rigtigt rart for nogle. Psykologer er nemlig eksperter i, hvordan man kan håndtere svære perioder i sit liv. De ved en hel masse om, hvordan vi mennesker reagerer i perioder, hvor det hele er noget rod. Og hvordan vi kan passe allerbedst på os selv i den periode. Måske kan det i hvert fald ikke skade, at give det en chance?
Det er en hammersvær periode lige nu. Men jeg håber, at mit svar har kunne hjælpe dig lidt og du kommer til at genfinde lysten til at stå ud af sengen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper