Hej Mindhelper
hvis man nu for en tanke om at man vil dø og at man kan ikke mere hvad skal man så gøre og hvis man har givet tegen om at man har brug for hjælp men ingen lækker mærke til en hvad skal man så gøre nu

(13 år)
Kære du
Det kan være rigtig svært at gå med tanker om gerne at ville dø. Og hvis man samtidig føler at man har givet tegn til, at man har brug for hjælp, men ingen lægger mærke til det, så kan det være rigtig hårdt.
Derfor er jeg rigtig glad for at du har skrevet ind til os, for det skal du ikke gå med alene. Og første skridt på vejen til at få det bedre, er at bede om hjælp. Og det har du så gjort nu. Det er mega sejt.
Du er ikke alene med dine tanker
Der er mange, som har prøvet at gå rundt med en følelse af at have lyst til at dø. Og jeg tror de alle sammen ville skrive under på, at det bestemt ikke er særlig rart.
Noget som mange af dem også ville skrive under på, ville være en følelse af, at man er alene, og at ingen forstår hvordan man har det.
Men faktisk har flere skrevet ind til os, fordi de har det på samme måde som dig
Hvis du har lyst at læse hvordan de har det, kan du prøve at læse brevkassesvarene: Jeg vil dø men ved ikke hvorfor og Jeg kan snart ikke holde til mit liv. Jeg vil bare gerne dø.
Der er altid hjælp at hente
Du skriver, at du har prøvet at give tegn på, at du har brug for hjælp, men at der ikke er nogen som lægger mærke til dig. Det lyder rigtig ubehageligt.
For når vi har det dårligt og viser tegn på, at vi har brug for hjælp, skal der helst være nogle der hjælper os. Ellers kan man godt blive forvirret over, hvad man så skal gøre.
Heldigvis er der masser af hjælp og hente.
Jeg vil derfor nu prøve at præsentere dig for to af dem, som jeg synes er allerbedst, hvis man har brug for hjælp.
Børnetelefonen
Nogle som altid står klar til at hjælpe, hvis man har det svært, er Børnetelefonen. Hos Børnetelefonen sidder der en masse søde og dygtige frivillige, som er vant til at snakke med børn og unge, som har det svært.
Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis du har vist tegn på, at du har brug for hjælp, men ingen lægger mærke til det.
Du kan enten ringe til Børnetelefonen, skrive med dem på chat eller sende dem en SMS. Det er gratis og du kan være helt anonym, hvis du har lyst til det.
Livslinien
Når man går med en følelse af, at man godt kunne tænke sig at dø og at man ikke kan mere. Kan det være rart at snakke med nogle, som ved noget om det eller kender til følelsen. Og det gør de hos Livslinien
Livslinien er nemlig for dig, som har tanker om ikke at være her mere eller som har lyst til at dø.
Rådgiverne hos Livslinien er super søde, dygtige og tager det altid alvorligt, hvis du siger til dem, at du har brug for hjælp.
Ligesom Børnetelefonen, kan du ringe til dem, chatte eller sende en mail. Det er også helt gratis og du kan være anonym, hvis du har lyst til det.
Har du snakket med dine forældre om det?
Når man har det svært, kan det være rigtig hårdt at gå med det alene. Derfor tænker jeg, at det ville være en rigtig god ide, hvis du snakkede med dine forældre om, hvordan du har det.
For selvom du måske har givet dem tegn på, at du har det dårligt, er det vigtigt at man også får sat ord på. Det kan jo være, at de slet ikke ved hvor dårligt du har det.
Hvis du ikke ved hvordan du skal tage snakken med dem, kan du prøve at læse vores artikel: Sådan snakker du med dine forældre om svære ting. Her står der en masse gode råd til, hvordan man får taget hul på den svære snak.
En anden mulighed er at vise dem din besked til os. Her forklarer du kort og godt, hvordan du har det og at du godt kunne tænke dig hjælp.
Mit bedste råd til dig
Her til sidst, vil jeg lige komme med mit allerbedste råd til dig. Nemlig, at du ikke må give op. Der er masser af hjælp at få derude og jeg er næsten sikker på, at du godt kan få det bedre.
Bliv med at række ud og sørg for at få snakket med nogen om, hvordan du har det.
Det kan være hvem som helst. Så længe det er nogen som du stoler på og er tryg ved. Det kan være din lærer, en bedsteforælder eller en helt tredje.
Det vigtigste er bare, at du ikke går med de her følelser selv.
For selvom det godt kan føles svært at række ud og bede om hjælp, så har du allerede taget et stort skridt ved at skrive ind til os. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper