Hej Mindhelper
Jeg kan ikke finde motivation til at gøre noget mere. De ting der plejer at gøre mig glad, virker ikke mere.. Når jeg spørger mig selv, hvorfor jeg går i skole eller hænger ud med mine venner, så er det eneste svar jeg kan få frem er bare, fordi jeg gøre. Det har jeg altid gjort, så det gøre jeg bare.
Det ikke at jeg ikke vil leve mere, bare at jeg spørger mig selv, hvorfor jeg gøre det jeg gøre, når det ikke gøre mig glad. Når folk omkring mig er glade eller glæder sig til noget, så kan jeg ikke lade være med at føle mig tom. Det virker bare som om at jeg står i baggrunden imens de hygger sig.
Men stadigvæk, jeg ved ikke om jeg har lyst til at være glad igen. Jeg synes jeg altid har følt mig sådan her, så hvad sker der hvis det stopper? Hvordan kan jeg blive okay hvis jeg ikke ved hvordan det er at være okay? Her på det sidste har spørgsmål som dette bare kørt inde i mit hoved og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre…
mange tak, de betyder mere end hvad du tror

(14 år)
Hej 14 årig
Det lyder som en super træls periode, du er ramt ind i. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. Det er nemlig så vigtigt ikke at gå alene med det, hvis man har det svært.
Det er ikke unormalt
Det lyder som om, du er ramt ind i en periode, hvor det er svært for dig at finde glæden ved de ting, som plejede at gøre dig glad. Det er ikke sjovt, når man rammer sådan nogle perioder. Og det kan være hammer-hårdt at se på andre hygge sig og grine, når man selv går og kæmper med en følelse af glædesløshed. For så kan det godt komme til at føles som om, man er lidt alene i verden om at have det svært. Kan du mon genkende det?
Men de fleste af os ramler ind i sådan nogle perioder ind imellem, hvor det kan føles som om, hverdagen bare er mere af det samme. Og hvor man bare tankeløst gør de samme ting, som man altid har gjort uden egentligt helt at vide hvorfor. Det kunne for eksempel være perioder, hvor skole og lektier fylder vildt meget. Så kan det godt være svært at se, hvorfor man bliver ved med at stå op og gå i skole, når det fylder så meget og egentligt ikke gør en særligt glad.
Det kan blive godt igen
Hvis man har været i en periode længe, hvor alt i hverdagen føles glædesløst og tomt. Så kan det nogle gange godt føles som om, man har haft det sådan altid. Og så kan man nemt blive bange for, om man nogensinde kan blive sådan rigtigt glad igen. Det lyder som om, det også er sådan, du har det. Er det rigtigt forstået?
Hvis det er, så er det vigtigt for mig at sige til dig, at du godt kan få det godt igen og blive glad. Men nogle gange kan man godt have brug for lidt hjælp fra dem omkring en for at få det godt igen. Derfor er det også en god idé at tage det alvorligt, at du lidt føler, du har glemt, hvordan det er at være okay. For sådan skal du ikke gå rundt og have det.
Snak med en voksen
Det bedste råd jeg kan give dig er, at du skal snakke med en voksen om, hvordan du har det. For hvis man har haft det svært i en lang periode uden, at det er blevet bedre. Så det er ikke noget, som man skal gå alene med. Så er det noget, man skal have hjælp til, så man kan få det bedre igen. Men selvom det nogle gange kunne være lidt rart, hvis vi mennesker kunne se på hinanden, om en vi holder af, har det svært. Så er vi ikke tankelæsere. Derfor er svære tanker og følelser heller ikke noget, som vi kan se på hinanden. Så for at få hjælp er du nødt til at fortælle nogen, hvordan du har det.
Hvis du kan snakke med dine forældre, så kunne det være en rigtigt god idé at snakke med dem. For det er dine forældre, som har ansvaret for at hjælpe dig. Samtidigt vil de fleste forældre også rigtigt gerne hjælpe deres børn, hvis de har det svært. Fordi de holder af dem og bare gerne vil, at de har det godt. Du kan kigge i vores artikel om at snakke med sine forældre om de svære ting, hvis du har brug for nogle råd til, hvordan du kan starte samtalen op.
Hvis det ikke dur at snakke med dine forældre, så tænker jeg på, om der mon er en anden voksen i nærheden af dig, som du er tryg ved at snakke med? Det kunne være en god lærer på din skole, en rar faster eller en helt tredje person, som du kommer til at tænke på, når du læser det her afsnit. For det vigtigste er, at du får snakket med en voksen, så du ikke skal gå med alle de her tanker og følelser alene.
Tag fat i Headspace
Du kan også altid tage fat i Headspace, hvis du har brug for nogen at snakke med. Hos Headspace sidder der nemlig nogle frivillige klar til at snakke med dig om det, der fylder hos dig. De frivillige har snakket med mange unge, der har haft det svært af alle mulige forskellige grunde. Så de skal nok gøre deres allerbedste for at hjælpe dig så godt, som de kan. Du kan være helt anonym, hvis du helst vil det.
Tag et smut til lægen
Hvis ens hverdag har føltes glædesløs og tom rigtigt længe. Så kan det nogle gange være noget tegn på, at der er lidt mere galt. Der er for eksempel nogen, der oplever at have haft det svært så længe, at det er blevet til en depression. Hvis man har en depression, så føler man sig tit trist eller tom indeni. Og man vil tit have en følelse af, at intet af det som plejede at gøre en glad, kan gøre en glad længere. Hvis du har lyst, så kan du læse mere om depression i den artikel, jeg har linket til.
Derfor er det også en rigtigt god idé at snakke med din læge om, hvordan du har det. For din læge kan hjælpe dig med at finde ud af, om det for eksempel kunne være en depression, der driller dig. Det er nemlig sådan, at der heldigvis er hjælp at få, hvis man har fået en depression. Derfor er det vigtigt, det bliver opdaget, hvis det er det, som driller dig. Sådan så du kan få den rigtige hjælp til at få det godt igen.
Det er hammer-svært, når hverdagen føles tom og glædesløs. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får snakket med en voksen om, hvordan du har det. Så du kan få noget hjælp til at få det bedre igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper