Hej med jer.
Jeg har et problem, jeg går og overtænker konstant hver eneste dag over ting jeg er bange for at der sker men som jeg ved jeg alligevel aldrig kan gøre noget ved. Har prøvet at gøre alt for at de trælse tanker ikke dukker op. De er der fra morgen til aften selv hvis jeg er sammen med folk, selvom jeg giver mig til at lave ting jeg godt lide, osv.. altid overtænker jeg!
Der er bare ikke noget der hjælper.
Det er så forfærdeligt.
Hvad skal jeg gøre?
Mvh Mig

(Pige, 20 år)
Kære du
Det er rigtig hårdt, når tankerne bare kører i ring. Det kan suge ens energi og gøre, at man ikke kan være til stede i de situationer, man er i. Derfor er jeg også rigtig glad for at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Overtænkning kan skyldes forskellige ting
Du skriver, at du overtænker konstant, hver dag. Jeg kommer til at tænke på, hvor lang tid det har varet? Er det en tendens, du altid har haft – eller er det noget, der er kommet? Nogle mennesker kan have en tendens til at bekymre sig om mange ting. Men overtænkning kan også komme i svære perioder af ens liv, eller blive tricket af nogle ting, man har oplevet.
Er der situationer, hvor tankerne fylder mindre?
Du skriver, at uanset hvad du laver, eller hvem du er sammen med, så overtænker du. Men jeg kommer til at tænke på, om din overtænkning altid er lige slem? Er der mon nogle tidspunkter, hvor overtænkningen fylder bare en smule mindre end normalt? Hvis der er det, kan du nemlig bruge den viden til at opsøge de situationer lidt mere, så du aktivt har mulighed for at kunne skrue lidt ned for din overtænkning.
Arbejd med tankerne
Du skriver, at du har prøvet alt for, at komme af med de trælse tanker. Men det kan være super svært, for vi mennesker er nemlig tænkende væsner. Så tanker vil helt naturligt poppe op i hovedet på os hele dagen. Derfor er det umuligt at tvinge os selv til ikke at tænke nogle bestemte tanker.
Men der findes heldigvis teknikker man kan bruge, for at få overtænkning til at fylde mindre. Dem kan du læse meget mere om i artiklen 8 råd til at stoppe overtænkning. Måske er der noget der, som kan hjælpe?
Nødhjælpskasse til bekymringer
Nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvad din overtænkning handler om. Om det er om alt eller noget specifikt i din hverdag. Men du skriver, at dine tanker i hvert fald nogle gange går på ting, der kan ske for dig. Derfor tænker jeg, at det måske kan være bekymringer om, hvad der f.eks. kan ske i fremtiden? Det der er med bekymringer er, at man kan arbejde med at skrue ned for dem. Her på Mindhelper har vi derfor samlet en lille nødhjælpskasse til bekymringer, jeg synes, du kan kigge i. Den indeholder forskellige tips og tricks.
Snak med nogen omkring dig
Når man går med mange tanker og bekymringer, er det vigtigt, at man deler dem med nogen omkring sig. Ellers kan de hobe sig op og blive meget store. Hvem du snakker med, gør ikke så meget. Men det kan fx være dine forældre, venner eller andre familiemedlemmer. Det vigtigste er bare, at du får delt dine tanker. Det letter ofte lidt. Og samtidig kan det være, at dem du snakker med, kan give dig idéer til, hvad du kan gøre i din situation.
Vejviseren
Nogen gange hvis man går med nogen svære tanker, kan det være godt at få noget hjælp udefra. Og sommetider har den kommune man bor i, nogle hjælpetilbud man kan gøre brug af. Det kan være lidt en jungle, at skulle finde rundt i, så derfor har Mindhelper lavet en såkaldt Vejviser. I Vejviseren kan du finde frem til, hvilke hjælpetilbud der er i din kommune. Og måske kunne der være noget, der kunne være brugbart for dig. Du kan søge i vejviseren her.
Headspace
Et rigtig godt hjælpetilbud for unge, er Headspace. Headspace er et sted man kan komme som ung, hvis man går og tumler med nogle svære tanker og følelser, som fx bekymringer. I Headspace arbejder der en masse søde og dygtige frivillige, som altid sidder klar til at lytte på dig. De er vant til at tale med unge der har det svært, så dem kan jeg varmt anbefale dig at tage fat i.
Jeg håber, at du kan bruge mine råd til noget, så du kan få lidt pause for dine mange tanker.
De bedste hilsner fra Mindhelper