Hej Mindhelper
Jeg går og har en ting, som går mig enormt meget på. Jeg tænker hver evig eneste dag nogle tanker som jeg på ingen måde mener, som bare flyver ind i hjernen på mig. Jeg tænker forfærdelige ting, som fx at en jeg vil have en fra min familie skal dø eller at jeg håber det (HVILKET JEG ABSOLUT IKKE HÅBER ELLER TROR). Jeg tror rigtig meget op Gud og tror at han kan fornemme alt jeg tænker og tror han opfylder nogle af mine ønsker (For nogle kan det måske lyde mærkeligt). Jeg føler jeg skal gå og tænke til mig selv, hver gang jeg får sådan en tanke “Nej jeg gør ej” “nej jeg synes ej” og det går mig enormt meget på at jeg hele tiden tænker de her ting, fordi selvfølgelig, håber jeg ikke på det. Jeg ved bare ikke hvordan jeg kan stoppe de her tanker, som jeg ikke mener overhovedet. Hvad skal jeg gøre?

(Pige, 15 år)
Hej Pige på 15 år
Det lyder til, at det er rigtigt ubehageligt for dig, at de her lidt voldsomme tanker rammer dig i løbet af dagen. Derfor er jeg simpelthen også så glad for, at du har skrevet herind og delt det med os. For det behøver du selvfølgelig ikke gå med alene.
Du er helt normal
Du skriver det her med, at der er tanker, som flyver ind i hovedet på dig. Og det kan være forfærdelige ting, som du slet ikke ønsker kommer til at ske. Det kan være ret ubehageligt at komme til at tænke på. Men selvom det måske lyder mærkeligt, så det er fuldstændigt normalt at opleve. Og næsten alle mennesker, vil have de her mærkelige tanker, som bare popper op i hovedet på en, uden man rigtigt kan styre det. Især hvis man har meget om ørerne eller er gået igennem en svær periode. Måske har du også det?
Det er nemlig sådan, at ens hjerne arbejder hele tiden og derfor også tænker non-stop. Nogle gange lægger vi bare mere mærke til tankerne end andre gange. Men tankerne kører helt af sig selv hele tiden. Og de forfærdelige tanker kommer også til os allesammen. Jeg kan sagtens nikke genkendende til det du fortæller om, at man kommer til at tænke på, at et familiemedlem kunne dø, selvom man slet ikke håber eller ønsker det i virkeligheden. Når du så også bliver nervøs for, at gud måske opfylder nogle af de her tanker, så giver det super god mening, at du føler, at du er nødt til at forsikre dig, at du ikke mener det. Det viser bare mig, at du er en sød og omsorgsfuld pige, som ønsker det bedste.
Mit bedste råd til dig er at prøve at acceptere, at tankerne nogle gange kommer. For det er helt normalt at opleve som menneske. Men jo mere du prøver at fortælle sig selv, at du ikke må tænke på noget, jo mere kan det også komme til at fylde. Det jeg mener er, at hvis jeg eksempelvis siger til dig, at du for alt i verden ikke må tænke på en lyserød elefant – jamen så vil det være næsten helt umuligt for dig at lade være. Fordi du netop bliver mindet om elefanten, hvis du siger til dig selv, at du ikke må tænke på den. Men hvis du lader tanker være tanker, så skal de nok forsvinde af sig selv igen. Det er lidt ligesom skyer på himlen. De kommer hen over himlen, så flyver de forbi og så kommer der en ny.
Hvis du har lyst, kan du også prøve at læse vores artikel om, hvordan man bryder med tunge tanker. Der står nemlig lidt tips til, hvordan man kan flytte sit fokus lidt væk fra de svære tanker og over på noget andet, hvis man synes de begynder at fylde for meget.
Snak med nogen om gud
Jeg vil være helt ærlig og fortælle, at jeg ikke ved særligt meget om gud. Og derfor er jeg måske heller ikke den bedste til at hjælpe dig med dine tanker om gud. Men jeg kommer til at tænke på, at hvis der er en gud, som fornemmer dine tanker, så kan han måske også godt fornemme, hvornår det bare er tanker, og hvornår det er noget, som du virkeligt mener og ønsker? For hvis han skulle få alle de tanker, som alle folk har i løbet af dagen, til at gå i opfyldelse, så ville verden nok se helt anderledes og meget mere forvirrende ud.
Hvis der er nogle i din familie, dine forældre eller omgangskreds, som også tror på gud, så kan du måske prøve at tage fat i dem og høre dem ad, hvad de tænker om dine oplevelser med tankerne og gud? Det kan være rigtigt rart at snakke med nogen, som kan sætte sig ind i din nervøsitet og som måske endda har prøvet noget af det samme? Og måske har et mere klart svar til dig, end jeg har kunne give dig.
Kontakt en præst/imam/lærd
Du skriver ikke, om det er en bestemt tro, som du har. Men hvis du eksempelvis er kristen eller muslim, så kan du måske prøve at kontakte en præst/imam eller en anden lærd i troen, som vil kunne snakke med dig om tankerne. Og om hvordan, du kan forholde dig til dem. Jeg er næsten sikker på, at du er meget velkommen. Og de er helt vant til at snakke om de her bekymringer, som du oplever. Måske kunne det være rart for dig? Du kan jo tage din mor eller far med, hvis det føles tryggest.
Tag fat i Headspace
Hvis du hellere vil snakke med nogle, som ikke lige kender dig, så kan jeg anbefale Headspace. Headspace er en frivillig ungerådgivning, hvor man kan komme og snakke om det der fylder. Alle unge er velkomne, uanset størrelsen på deres problem. Og de er så super søde og rare. Så dem kan jeg varmt anbefale. Der er Headspace i de fleste større byer og ellers kan du også fange dem på chat, hvis du hellere vil det.
Hvis det bliver ved
De fleste vil opleve tanker, som dem du har i øjeblikket. Og så vil tankerne måske forsvinde igen i andre perioder. Men for nogle få, så går tankerne ikke væk og de ender med at blive rigtigt pinefulde for dem og gå ud over deres hverdag. Så kan det være nødvendigt at få professionel hjælp til at håndtere tankerne. Så hvis du oplever, at tankerne ikke vil gå væk igen og de fylder for meget, så er det en god idé, at kontakte din læge. For så skal lægen nok hjælpe med at finde ud af, hvordan du kan få ro fra tankerne igen. Hvis man har det skidt, uanset om det er fysisk eller psykisk, så må man altid tage til lægen og snakke med dem. Lægen er helt vant til at snakke om tanker, og skal nok hjælpe dig godt på vej.
Jeg kan sagtens forstå, at du ikke synes det er rart, at blive ramt af de her ubehagelige tanker. Men det er for det meste helt normalt. Og jeg håber, at det har kunne give dig lidt ro i kroppen, at læse mit svar. Masser af varme tanker herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper