Jeg kan komme til at skabe drama, der ikke er der, fordi jeg tænker meget over tingene. Jeg kan f.eks. nemt blive bange for, om folk er sure på mig.
Hej
jeg er en person som tænker rigtig meget over tinge, ud over det kan jeg også nemt skabe drama i mit hoved, som ikke rigtig er der.
Jeg kan nemt bare se på nogen også tænke åååå nej, er nu ved kommen sur på mig fordi at jeg sagde “hej” og fik et surt “hej” tilbage, slev om jeg godt ved at jeg ikke rigtig har snakke med ved kommen før. det er nemlige der hvor min tænker begynder, i mit hoved, og jeg kan også spurgte ved kommen er du sur på mig op til 10 gang, for jeg tror på ved kommen. hved ikke hvad jeg skal være håber i har nogen råd

(Dreng, 17 år)
Kære dreng på 17 år
Det lyder som om, du bruger rigtigt meget tid på at være opmærksom på, hvordan andre reagerer på dig. Det kan være super hårdt. Så jeg er mega glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er helt normalt
Du skriver, at du nemt kan komme til at skabe noget drama, der egentligt slet ikke er der, fordi du bliver bange for, om folk for eksempel er sure på dig. Det er drønhårdt at have det sådan. Men det er faktisk slet ikke unormalt. Det er nemlig noget, der stammer fra dengang vi stadig boede på savannen. Dengang var det nemlig mega smart at være opmærksom på, om der var nogen, der var sure på os. Hvis der var nogen, der var sure på en, og man ikke lagde mærke til det, risikerede man nemlig at blive smidt ud af sin gruppe. Og det var mega farligt dengang, fordi det var svært at klare sig alene ude på savannen.
Så vi er faktisk på en måde kodet til at være opmærksom på, hvordan andre folk har det med os. Det har nemlig været et spørgsmål om liv og død for os engang, at vi lagde mærke til, om folk var sure på os, så vi kunne ændre på det og beholde vores plads i gruppen. Og selvom der ikke er helt de samme farer i dag, som der var dengang, vi boede på savannen, så er det jo faktisk stadig smart at lægge mærke til, om andre er vrede på os. Så kan vi nemlig nå at komme væk, hvis personen skulle være voldelig. Jeg ved ikke, om det hjælper lidt at vide de her ting? Men hvis det tager overhånd, og man går rundt og er bange for, om folk er sure på en hele tiden, så er det super hårdt. For så kan man jo aldrig helt slappe af.
Undersøg dine bekymringer
Det lyder som om, du faktisk allerede er ret god til at opdage, når det sker. Og så lige stoppe op og tænke over, om der nu også er grund til at være bange for, om personen faktisk er sur på dig. Det skal du have stor ros for. For det er faktisk ikke særligt nemt. Det kræver nemlig, at man er rigtigt god til at lægge mærke til, hvad der sker indeni en selv. Og det kan godt være rigtigt svært.
Desuden er det faktisk et rigtigt vigtigt skridt på vej mod at få beroliget de her tanker lidt. For når man lægger mærke til dem, kan man også begynde at udfordre dem lidt på den måde, som du faktisk allerede gør. Nemlig ved at stoppe op og tænke over: “kunne der være en anden grund til, at personen ikke fik sagt ordentligt hej?” Det kunne for eksempel være, at personen havde travlt og derfor var fokuseret på noget andet, da personen sagde hej. Du kan læse mere om teknikken i den artikel, jeg har linket til om at udfordre sine bekymringer.
Det tager lidt tid at blive god til det. Det er lidt ligesom at træne en ny muskel, man ikke har brugt så meget. Det er rigtigt svært i starten, men efterhånden som man kommer i bedre form, bliver det nemmere. Det er præcis det samme, når man skal lære nye måder at tænke på.
Snak med nogen om det
Det allerbedste råd jeg kan give dig er, at du skal fortælle nogen om de her tanker. For de fylder helt vildt meget for dig. Og det kan jeg godt forstå, for det er ikke nogle særligt rare tanker at rende rundt med. Men når der er noget, der fylder meget, er det helt vildt vigtigt, at man får snakket om det. Ellers kan det nemlig bygge sig op og komme til at fylde endnu mere. og som jeg har skrevet, er det også nogle meget almindelige tanker at gå og slås med. Så det kan også være, at dem du snakker med, selv har oplevet at have det sådan. Og kan fortælle dig, hvad der hjælper dem, når de har det sådan.
Det er ikke så vigtigt, hvem du snakker med, så længe det er nogen, du er tryg ved. Men du kunne for eksempel prøve at snakke med dine forældre, hvis du har et godt forhold til dem. De er tætte på dig, så de er nemme at få fat på, når du har brug for at snakke med nogen.
Hvis du har nogen venner, du er tæt med, kan du også prøve at snakke med dem. Nogle gange kan det bare noget andet at snakke med sine venner end at snakke med sine forældre. Det kan måske føles som om, de forstår en lidt bedre, fordi de er på ens egen alder. Og selv står midt i alle de her tanker og følelser lige nu.
Tag fat i Headspace
Hvis du ikke lige ved, hvem du kan snakke med, kan du altid tage fat i Headspace. Hos Headspace sidder der nemlig nogle super dygtige frivillige rådgivere klar til at snakke med dig om alt, hvad der fylder for dig. Det kan både være store og små ting. De rådgiver også i Headspace, så det kan være, at de har nogle tips og tricks, du kan bruge, jeg ikke lige har nævnt. Du kan være helt anonym i Headspace, hvis du helst vil det. Så dem kan du trygt tage fat i.
Jeg håber, at der noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at det lykkedes dig at finde ud af, hvordan du kan få beroliget de her tanker i dit hoved lidt.
De bedste hilsner fra en Mindhelper