Hej Mindhelper
Tak for al jeres hjælp.
Jeg har problemer med at forholde mig til mine egne tanker. Jeg skal altid have musik i ørene lige meget hvad jeg laver, så længe jeg er alene.
Det er værst om aftenen når jeg skal sove. Jeg er næsten bange for at ligge mig til at sove, fordi jeg ikke kan rumme de tanker der kommer inden søvnen. Jeg prøver at ligge og koncentrere mig, omkring nogle bestemte ting. Jeg har også prøvet meditation, men det hjælper ikke. Jeg forstår det ikke, det er som om de mindste småting bliver enorme problemer inde i mit hovede. Derfor falder jeg altid i søvn til en film efter at have kørt migselv helt træt, og derfor får jeg aldrig nok søvn.
Jeg er ked af, at jeg ikke kan forholde mig til mine egne følelser. Hvis jeg prøver går de helt ud af proprationer, og det er som om, at jeg nogle gange skaber problemer som ikke eksistere inde i mit hovede.
Har I/du en ide til hvordan jeg kan løse mit problem?

(Pige, 20 år)
Hej Pige på 20 år
Det lyder til, at de her tanker fylder rigtig meget hos dig. Og det kan være rigtig svært og frustrerende, når tankerne bare kører derudad, og man slet ikke kan sove. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Oplevelsen af at tankerne bare kører i ring og vokser sig større og større, er en følelse, som de fleste mennesker kender, og derfor er det også helt normalt. Der kan være rigtig mange grunde til, at tankerne fylder mere i en periode. Det kan være, at man har mere tid til at tænke, eller det kan være, at man måske føler sig lidt presset. Men heldigvis oplever langt de fleste, at det går over igen. Men hvis man har haft det sådan i længere tid, og man slet ikke får noget søvn, så er det måske et tegn på, at der er nogle ting som er rigtig svære. Og så har man måske brug for lidt hjælp, til at få slappet af og sovet igen.
Skriv de forstyrrende tanker ned
Det kan være helt vildt frustrerende, når man ligger i sengen og gerne vil sove, men tankerne bliver ved at køre rundt inde i hovedet og problemerne vokser sig større og større. Derfor kan det også være en rigtig god ide, at skrive tankerne ned og så aftale med sig selv, at man forholder sig til dem i morgen. Det kan sommetider skabe lidt ro i hovedet og dermed også gøre, at man lidt nemmere kan slappe af og falde i søvn. Ofte er det også sådan, at man måske ser lidt mere klart på tingene efter, at man har fået sovet på dem.
Du kan skrive tingene ned på en lille blok eller på din telefon. Det vigtigste er bare, at de kommer ud af hovedet og ned på enten papir eller telefonen. Du kan også tage et kig på vores artikel Svært ved at falde i søvn? Det står nemlig en masse gode råd til, hvad man kan gøre, når det er svært at falde i søvn. Måske er noget i den, som kan hjælpe dig lidt på vej.
Snak med nogen om det
Jeg tænker også, at det ville være en rigtig god ide, at du fik snakket med nogen om, hvordan du går og har det. Mange oplever nemlig, at det løfter lidt vægt af skuldrene, at få sagt tingene højt.
Det kan være, at du kan snakke med dine forældre om det, eller måske nogle gode veninder. Det kan også være, at de måske har oplevet det med, at tankerne løber lidt løbsk, når man ligger og skal sove. Og så kan det være, at I kan få en snak om det. Det kan også være, at I kan snakke lidt om, hvad de plejer at gøre, når det sker. Det vigtige er nemlig ikke, hvem du snakker med, det vigtige er bare, at du ikke går med alle de tanker helt alene.
Tag et smut til lægen
Du kan også tage et smut til lægen. For læger ved en hel masse om, hvordan kroppen fungerer både udvendigt og indvendigt. Derfor kan lægen også hjælpe når man bøvler med nogle følelser og har svært ved at sove. De fleste læger er rigtig gode til at hjælpe. Og de snakker ofte med unge som har det svært. Derfor er de også rigtig gode til at lytte. De ved også godt, at man måske kan være lidt nervøs, når man skal snakke om ting, som er svære. I vores artikel om at snakke med lægen om svære ting, kan du læse lidt mere om det.
Tag fat i Headspace
Du kan også tage fat i Headspace. Det sidder nemlig en hel masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. Det er helt gratis at komme i Headspace og du kan også sagtens være anonym, hvis du synes at det er rarere. De frivillige er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor sørger de også altid for, at det foregår på en måde som er rar for dig. Så I kan få snakket om de ting, som fylder hos dig.
Jeg håber, at der er noget i mit svar som du kan bruge. Og så håber jeg, at du får snakket med nogen om det, for du skal ikke gå med alle de tanker helt alene.
De bedste hilsner fra en Mindhelper