Hej mindhelper
Jeg har for et stykke tid siden fået en kæreste. Mit problem er at der ikke er så mange af mine veninder der ved hvem han er. Jeg har fortalt det til nogle få tætte veninder, men jeg kan mærke at det går mig meget på, at der stadig er nogle af mine veninder, som ikke ved noget. Jeg vil gerne fortælle dem det, men jeg ved virkelig ikke hvordan. Det lyder dumt for det burde jo ikke være svært, men tror bare jeg har ventet for lang tid og nu stresser jeg meget over det. Jeg er bange for at de bliver sure, hvis jeg venter for længe, og det virker jo også mærkeligt at de ikke ved det. Hvordan kan jeg sige det til dem på en god måde?
Jeg tænker hele tiden på det og er bange for hvad de vil sige til at jeg har ventet med at fortælle det.
Tror bare jeg overtænker det alt for meget.

(17 år)
Kære Du
Det lyder til, at tankerne om, hvordan du får fortalt dine veninder om din kæreste fylder en del hos dig. Derfor er det også rigtig fint, at du har skrevet herind og fortalt om det.
Tanker og bekymringer
Tanker og bekymringer har det ofte med at være lidt ligesom en snebold, der ruller ned af en bakke – de ruller, og ruller og vokser sig større og større. Og pludselig sidder man med en hel masse forvirrende tanker og masser af bekymringer. Og de tanker og bekymringer kan godt komme til at spænde lidt ben for en selv. For man kommer måske til at blive i tvivl om en hel masse ting. Og når først tankerne ruller, kan det være svært fx at få fortalt sine veninder om ens kæreste – for hvad nu hvis de bliver sure? eller hvis de synes, at det er underligt? Derfor tænker jeg også, at det giver god mening, at du synes, at det er svært at få det sagt, for det lyder til, at du går med en masse tanker og bekymringer omkring det.
Derfor tænker jeg også, at der måske er noget i vores artikel om overtænkning, som kunne være en hjælp for dig. For selvom rådene i den ikke direkte kan hjælpe dig med at få det sagt, så tænker jeg alligevel, at den kan hjælpe dig lidt på vej. For det kan være lidt lettere, at gøre det, som man bekymre sig om, når man får bremset overtænkningen.
Riv plasteret af
Du spørger også, hvordan du kan sige det til dine veninder på en god måde. Det allerbedste råd, som jeg kan give dig til det er at rive plasteret af – spring ud i det, og få det fortalt. For tit er det tanken om det, som er det værste. Og når man så står i det, så er det slet ikke så slemt, som man havde forestillet sig.
Du kan også prøve at vende dem om – hvad ville du tænke, hvis en af dine veninder fortalte, at hun havde fået en kæreste? De fleste ville måske tænke “ej hvor dejligt for dig” eller være interesserede i at høre mere om ham. Så jeg tænker også, at der er en god chance for, at dine veninder ville blive glade på dine vegne.
Du kan også prøve at tænke tilbage på, hvordan dem du har fortalt det til reagerede, da du sagde det.
Snak med dine veninder om det
Når man går med en masse tanker og bekymringer kan det være en rigtig god ide at snakke med nogen om dem. For tit tager det lidt af luften ud af dem. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en god ide, at du snakkede med dem af dine veninder, som kender til din kæreste om, hvordan du har det. Måske der også er en af dem, som har et godt råd eller to til dig.
Det kan være hammerfrustrerende, når overtænkningen spænder ben for, at man får fortalt ens veninder om ens kæreste. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg hepper på dig, og håber du får hevet plasteret af og fortalt dem om ham.
De bedste hilsner fra en Mindhelper