Hej Mindhelper
Når jeg er sammen med min familie og mine venner så kan jeg aldrig rigtig finde ud af at være til stede. Det er som om mine tanker kører rundt, men alligevel er det som om mit hoved er tomt.
Når jeg er alene forstår jeg ikke hvordan jeg skal hygge mig. Jeg kigger for det meste bare på min telefon, men det gør mig ikke i godt humør. Men jeg kan alligevel ikke lade være.
Jeg har ikke længere nogle minder fra min barndom, det er lidt som om at min telefon suger alle tanker ud af mig så jeg bare er en zombie. Jeg har ikke lyst til noget, men kan også mærke at det er en ond spiral.
Hjælp… Hvad skal jeg gøre? Er jeg unormal?

(Pige, 16 år)
Hej Pige på 16 år
Det er ikke sjovt, når man bliver drillet af en masse tanker, som kører rundt i ens hoved. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Du er helt normal
Du slutter dit brev af med at spørge, om du er unormal? Og det vil jeg rigtigt gerne fortælle dig, at jeg slet ikke tænker, at du er. Tværtimod tænker jeg, at de ting du beskriver i dit brev, er ting, som er helt normale at opleve. Vi mennesker er nemlig designet til at tænke. Derfor tænker vi også nærmest hele tiden, det er bare ikke altid, vi selv er opmærksom på vores tanker. Man lægger for eksempelt sjældent mærke til dem, hvis man er i gang med noget, som man har det vildt sjovt med, for så er man.
Men andre gange kan man ramme ind i perioder, hvor man nærmest føler, man bliver kvalt i sine tanker, fordi de bare kører i ring hovedet på en. For eksempel fordi man er i en periode, hvor man har mange ting at tænke over.  Og det kan være rigtigt træls, fordi de mange tanker kan gøre det svært at være rigtigt til stede. Heldigvis så kan man godt gøre lidt selv for at bryde sine tanker, når de kører i ring. Det kan du læse mere om i den artikel, jeg har linket til.
Telefonen er designet til at fange vores opmærksomhed
Det lyder som om, det går dig på, at du ikke rigtigt kan finde på andet at lave end at kigge i din telefon, når du er for dig selv. Den følelse er du slet ikke alene om at have. Jeg tror faktisk, de fleste af os bliver fanget i den fælde ind imellem. For hvis man ikke lige kan finde på noget, som man har lyst til at lave, så er telefonen det nemme valg for os alle sammen. For telefonen er nemlig designet sådan, at den udløser nogle stoffer i hjernen, som får os til at føle os godt tilpas, når der for eksempel kommer et like på Insta eller en Snap fra en veninde på Snapchat. Derfor er det også svært at lægge telefonen fra sig igen, når man først har taget fat i den.
Men som du selv så fint skriver, så er det lidt en ond cirkel. For jo mere man tager fat i sin telefon, når man keder sig, jo mindre får man lyst til at lave alt muligt andet. Derfor er du også nødt til at lægge telefonen, hvis du gerne vil bryde vanen og finde ud af, hvordan du kan hygge dig på en anden måde. Men det er meget nemmere at bryde en vane, hvis man kan erstatte vanen med noget andet. Så jeg kommer til at tænke på, hvad du mon godt kunne tænke dig at bruge tiden på, hvis du ikke sad med din telefon?
Hvis du ikke helt ved det, så kan du prøve at tænke over, hvad du engang godt kunne lide at lave. Det kunne være at tegne, at danse fjollet til musik på dit værelse eller noget helt tredje. Alle de ting du kan komme i tanke om, kan du skrive ned på en liste på et papir. Og næste gang du så sidder alene på dit værelse og har lyst til at tage fat i din telefon, så kan du tage listen frem og prøve nogle af de ting af, som der står på listen. Det kan godt være, det kræver et par forsøg, før tingene på din liste begynder at blive sjove igen. Så lad være at miste modet, hvis det ikke føles som om, det virker i første omgang.
Er du på telefonen, når du er sammen med andre?
Jeg kommer til at tænke på, om du mon også har din telefon på dig, når du er sammen med dine venner og din familie? Hvis du gør det, så kan det nemlig være en god idé at lægge telefonen fra dig et sted, hvor du ikke lige kan komme til den.
Det kan nemlig godt komme til at se ud som om, man ikke er interesseret i det, som de andre sidder og snakker om, hvis man hele tiden tjekker sin telefon. Og så bliver man måske heller ikke inviteret så meget ind i samtalen, hvilket gør, at man får endnu mere lyst til at tjekke sin telefon. På den måde kan det hurtigt blive til en ond cirkel, hvor det bliver sværere og sværere at være til stede, når man er sammen med andre. Derfor hjælper det tit at lægge telefonen langt væk, så man ikke kan komme til at falde i den fælde.
Snak med nogen
Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med dine venner og din familie om, at det er svært for dig at være til stede, når du er sammen med dem for tiden? Hvis ikke du har det, så synes jeg nemlig, at du skal prøve at gøre det. For når der er noget, som er svært for en, så er det vigtigt, at man ikke går med det alene. Vi mennesker er nemlig ikke designet til at skulle løse alle vores problemer selv. Vi er designet til at have brug for hjælp fra de mennesker, vi har omkring os.
Samtidigt så kan du måske også prøve at snakke med både dine venner og din familie om, om I måske kan lave noget sammen, som man skal være fælles om. Noget som både er sjovt, men som også lidt kræver, at alle deltager og er til stede. Det kunne for eksempel være at spille et brætspil sammen. At lave noget som man er sammen, og som man også samtidigt synes er sjovt, er nemlig tit en god måde at gøre det lidt nemmere for sig selv at være til stede.
Tag fat i Headspace
Du kan også altid tage fat i Headspace, hvis du har brug for at snakke med nogen om, hvordan du har det for tiden. Hos Headspace er du nemlig altid velkommen, hvis du er ung og har brug for nogen at snakke med. Og det er nogle super søde og dygtige frivillige rådgivere, der sidder klar til at snakke med dig i Headspace. De frivillige rådgivere er vant til at snakke med forskellige unge, som kæmper med hver sine ting. Samtidigt kan du være helt anonym i Headspace, hvis du helst vil det.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får snakket med dem omkring dig om, hvordan du har det for tiden, så du ikke skal gå med det alene.
De bedste hilsner fra en Mindhelper