Hej!
Jeg kom dsv ikke videre på min kvoteuddannelse, så nu vil jeg arbejde det næste halve år. Men det er også nu jeg skal til at beslutte hvad jeg vil efter sommerferien… Alle mine venner går på en uddannelse. Jeg er ved at blive sindssyg i mit hoved fordi jeg ikke aner hvad jeg vil. Skal jeg tage en HF, tag et år til udlandet, arbejde, eller noget helt fjerde!? Her hvor jeg bor er der ikke lige de uddannelser som tiltrækker mig mest, men jeg ved heller ikke om jeg kan bo inde i kbh så lang tid? På den anden side føler jeg også bare en længsel for at komme ud i verdenen, og opleve! Selvom jeg kun er 17 kan jeg klarer mig ret godt væk fra min familie, men har ingen ide om hvor lang tid… Den ene del af mig siger at jeg skal tage en uddannelse og få det overstået, hvor jeg bagefter så kan tage ud og opleve verdenen. Men den anden del siger at jeg skal leve i nuet og at jeg altid kan tage en uddannelse når jeg føler mig klar. Jeg tror lidt jeg er begyndt at få en længsel efter at hoppe ud i nye ting, og at jeg ikke er så god til at være i det samme over lang tid… Med tiden kommer der ikke nogle svar, kun flere ideer. Nogen ide til hvad der kan hjælpe med at give mig svar?
Mvh pige 17

(17 år)
Hej Pige på 17
Det kan være mega forvirrende og overvældende at finde ud af, hvad man gerne vil. Derfor er det også rigtig fint, at du har skrevet herind til os.
Det er normalt
Du skriver, at du skal beslutte dig for, hvad du gerne vil efter sommerferien. Og det lyder til, at dine ideer stikker i mange forskellige retninger – starte på uddannelse, rejse eller noget helt tredje. Og det er helt normalt. Det med at være i tvivl og forvirret omkring, hvad man vil, og i hvilken rækkefølge tingene skal ske er noget, som rigtig mange unge kender til. For det kan godt være ret overvældende at stå overfor alle de muligheder, som måske alle virker spændende og så skulle beslutte, hvad det er det rigtige.
Derfor er der heller ikke nogen rigtig eller forkert måde at gøre det på. Det er meget forskelligt fra person til person. For nogle er det rigtige at starte på uddannelsen med det samme, mens andre hellere vil rejse nogle år og så komme tilbage og tage uddannelsen. Derfor er det vigtigste også at gøre det, som er rigtigt for en selv.
Og livets vej er ofte fuld af snoninger og omveje. Derfor kan man heller ikke altid vide, om noget er det rigtige for en, før man prøver det af. Nogle gange er det helt det rigtige og andre gange er det ikke. Og hvis det ikke er, så er det helt okay at stå af toget og skifte kurs.
Det kan hjælpe at skrive ideerne ned
Når ideerne vrimler rundt i hovedet på en, kan det sommetider være svært at finde hoved og hale i det hele. Derfor kan det også nogle gange være en god ide at skrive ideerne ned på et papir eller i en note på telefonen. For så bliver det ofte lidt mere overskueligt. Og når de så står der kan det også være lettere at forholde sig til, hvad der rent faktisk er muligt. En anden ting, som også kan hjælpe en lidt på vej er at lave en liste med for og imod for hver af ideerne. Det kan nemlig også hjælpe en med at gøre det mere konkret og træffe en beslutning.
Rådgiverne hos eVejledningen vil gerne hjælpe
Når man er rigtig meget i tvivl om, hvad man gerne vil, kan det være en god ide at snakke eller skrive med en studievejleder. De ved nemlig en hel masse om at være ung og skulle vælge uddannelse. Og de har styr på alle de forskellige muligheder, som findes. Derfor kan jeg også varmt anbefale dig at tjekke eVejledningen ud. Hos dem kan man nemlig ringe sammen eller skrive med en studievejleder. Og de er vant til at rådgive unge, som er i tvivl om, hvad de skal.
Tal med dem omkring dig
Når man går med en masse tanker og overvejelser kan det være rigtig rart og lettende at dele dem med andre. Og tit bliver tingene også lidt klarere for en, når man siger dem højt. For som videnskabsmanden Bateson sagde: “Når jeg har sagt, hvad jeg tænker, så kan jeg tænke over, hvad jeg har sagt”.
Samtidig kan det også være, at den man taler med har et godt råd eller to til en. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide at snakkede med nogen om, hvordan du har det. Det kan fx være dine forældre, en god veninde eller en helt tredje. Det er nemlig ikke så vigtigt præcis, hvem du snakker med. Det vigtige er, at du får sagt dine tanker og overvejelser højt.
Det kan være hammerforvirrende at skulle beslutte, hvad man gerne vil. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender i hvert fald masser af varme tanker din vej, og krydser fingre for, at du får mærket efter, hvad der er det rigtige for dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper