I 4 år har jeg haft en stemme i mit hoved. Den siger noget til mig konstant. Jeg har allerede snakket med en om det. Men jeg har brug for mere hjælp.
hej mindhelper
i 4 år har jeg haft en stemme i mit hoved som siger konstant til mig at jeg ikke er god nok som jeg er, at jeg ikke kan finde ud at nået som helst og at verden ville være bedre uden mig. jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at stemmen i mit hoved vil holde op. den holder kun op hvis jeg gør 4 forskellig ting men det hjælper mig ikke lige frem da jeg ikke kan gøre de ting vær eneste sekund. og jeg har snakket med en om det før og håber at i måske kan hjælpe mig.
Med venlig hilsen en pige der har brug for hjælp.

(Pige, 14 år)
Kære pige, der har brug for hjælp
Det lyder virkelig ubehageligt, at du har sådan en stemme i hovedet de sidste fire år. Det er rigtig rigtig godt, at du får delt det, så du ikke går med det alene. Det er nemlig vigtigt, at du ikke gør det.
Flot, at du allerede har snakket med en
Først vil jeg rose dig for, at du søger hjælp. Og især at du allerede har snakket med en om det før. Det skal du endelig blive ved med. For det er kun sådan, man kan få det bedre. Jeg kommer til at tænke på, om I snakkede om noget, som du har kunnet bruge efterfølgende? Var der noget, der gav mening for dig?
Fortæl det til dine forældre
Jeg spekulerer på, om dine forældre ved, at du har gået med den stemme i de år? Hvis ikke, er det mit allervigtigste råd til dig, at du tager en snak med dem og fortæller det. De er tæt på dig og kan hjælpe dig, når det hele bliver svært. De kan være en rigtig god støtte at have ved sin side. Også hvis du skal søge mere hjælp.
Tag et smut til lægen
Når man har det skidt, dukker der ofte en masse negative tanker op i hovedet på en. De kan være rigtig tarvelige og ret nedgørende overfor én selv. Og de kan virke ægte og også skræmmende. Men hvis du oplever, at stemmen i dit hoved lyder, som hvis en anden stod ved siden af dig og talte til dig, er det vigtigt, at du snakker med din læge. Det kan betyde, at du har det rigtig hårdt og har brug for hjælp fra andre.
Det er vigtigt, at du fortæller din læge om, hvad du oplever. Så har han eller hun nemlig en mulighed for at finde ud af, hvad det er. Og hvad der skal gøres for, at du kan få det bedre. For det skal du nemlig – få det bedre. Så gør dig selv den tjeneste at tage et smut forbi lægen. Og tag gerne en af dine forældre med, hvis det er mere trygt for dig.
Prøv lidt mindfulnessøvelser
Til sidst vil jeg lige give dig et link til nogle mindfulnessøvelser. De kan nemlig være gode, når man skal skrue ned for larmen i ens hoved. Mindfulness handler nemlig om at have fokus på en ting – og kun én ting. I dit tilfælde kunne det måske være åndedrættet. Det kan være svært at fastholde opmærksomheden, men nogle gange opdager man, at der falder ro på én, når man bare koncentrerer sig om at trække vejret dybt og roligt.
Jeg håber, at jeg har givet dig den hjælp, du håbede på. Jeg ønsker for dig, at du får styr på stemmen og får det bedre.
De bedste hilsner fra Mindhelper