Hej Mindhelper
Jeg står i en situation hvor jeg ikke vil være her mere. Jeg har gennem 2020 oplevet mange dårlig ting i mit liv som gør jeg ikke stoler på nogen. Jeg er begyndt at tage afstand fra min familie og venner og snakker sjældent med dem hellere ikke min familie (selvom jeg bor med dem). Jeg er inde i mit værelse 24/7. Jeg tager sjældent til forlæsningerne fordi jeg ikke har overskud til det da jeg ikke kan sove. Jeg har haft søvn problemer siden sommerferien og spiser sjældent mad. Jeg spiser Ca 1 gang om dagen og har mistet appetitten for mad. Om natten er det værst jeg for selvmordstanker og hvordan jeg udfører det så jeg er 100% sikker på jeg dør. Tankerne skræmmer mig og jeg begynder at få vejrtrækningsproblemer og kan mærke det trykker i brystet midt om natten. Jeg har ikke lyst til at ringe til lægevagten da jeg ikke vil have min familie opdager det. Jeg ved ikke hvad jeg skal gør. Jeg er bange for at tage til lægen for jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal sige eller om de overhovedet kan hjælpe mig. Mine venner snakker jeg ikke med mere og min familie snakker jeg sjældent med og når de snakker til mig bliver jeg tit irrereteret og ignorer dem.

(Dreng, 20 år)
Hej Dreng på 20 år
Selvmordstanker er rigtigt ubehagelige at opleve. Så hvor er jeg er bare glad for, at du har skrevet herind og fortalt os, hvordan det går med dig. Det viser mig nemlig, at selvom det er svært lige nu, så vil du stadig gerne vil være her.
Når det hele bliver for meget
Når jeg læser dit brev, så kan jeg godt høre, at det går rigtigt skidt i øjeblikket. Og det har været sådan længe. Derfor bliver jeg også ret bekymret for dig, og jeg er rigtig glad for, at du har reageret på det og skrevet ind til os. Jeg kan ikke fortælle dig med sikkerhed, hvad der sker med dig i øjeblikket. For det kræver, at der sidder en professionel sammen med dig og kan gå i dybden med, hvordan du har det: eksempelvis en læge. Det skriver jeg meget mere om, længere nede i svaret. Men det er vigtigt, at du ved, at der er hjælp at hente, når man har det, som du har det lige nu.
Selvmordstanker
Selvom det måske lyder lidt mærkeligt, så er selvmordstanker mere almindelige, end man lige regner med. De kommer typisk frem, hvis man har haft det svært rigtigt længe, og kroppen ikke kan se sig ud af, hvordan den kan få det godt igen. Så kan selvmordstankerne poppe op, som den eneste løsning – men jeg lover dig, at det er det ikke. Man kan sagtens få det godt igen. Og der er masser af unge, som ender med at leve dejlige, glade liv, selvom de oplevede selvmordstanker, fordi de fik den hjælp, som de havde brug for.
Du er ikke alene
Nogle mennesker oplever, at de får det så dårligt, at de udvikler en depression. Det kan især komme, hvis man er gået igennem en lang periode, hvor man har haft det psykisk dårligt. Hvis man får en depression, så er det normalt at opleve rigtigt meget tristhed,  manglende overskud, og selvmordstanker. Du kan læse meget mere om depression i denne artikel, men noget af det vigtigste, du skal vide er, at man kan godt behandle en depression. Det er ret almindeligt at opleve depression og mange siger, at hver 5. dansker på et tidspunkt i deres liv vil opleve tegn på depression. Så hvis det viser sig, at det er depression, du oplever – så er du langt fra alene.
Snak med dine forældre om det
Det er ret normalt at opleve, at man nemt bliver irriteret på sin familie, hvis man har det skidt. Det er tit fordi, energien på ens batteri er brugt helt op, og man derfor ikke har noget overskud tilbage til at forholde sig til andre. Når man får det bedre igen, bliver det derfor tit nemmere, at holde fast i ens familie og venner igen. Men indtil da er det er vigtigt, at du får fortalt i hvert fald dine forældre, hvordan det går med dig. Så du ikke skal stå alene med det her. Også selvom dit overskud er småt i øjeblikket.
Du skriver, at du er bange for at dine forældre opdager, hvordan du har det. Men jeg kommer til at tænke på hvorfor? Mange unger fortæller mig, at de vil ikke snakke med deres forældre fordi, de er bange for at gøre dem bekymrede. Men dine forældre må gerne være bekymrede – det er deres job som forældre. Og måske er de det allerede, fordi de måske kan mærke på dig, at der er noget galt. De fleste forældre vil rigtigt gerne hjælpe og støtte, hvis de ved, at man har det dårligt. Og de er ofte i en rigtig god position til det, især når du bor sammen med dem. Men det kræver, at du får dem fortalt, hvordan du virkeligt har det. Du kan også vise dem dit brevkassesspørgsmål, hvis du ikke ved, hvordan du skal få det sagt. Men sørg for at være i nærheden, så de nemt kan få fat i dig.
Snak med nogle andre
Hvis det ikke duer at snakke med dine forældre, så er der måske nogle andre i din omgangskreds, som du kan lide at snakke med. En onkel, god ven, sportstræner, lærer eller helt 5. person? Det vigtigste er, at du får det fortalt til nogen. Du kan også altid få hjælp på dit uddannelsessted. Det kan du læse mere om her.
Tag til lægen
Du skriver, at du ikke har lyst til at ringe til vagtlægen, og at du er bange for at tage til lægen, fordi du ikke er sikker på, hvordan du skal få tingene sagt. Men det er rigtigt vigtigt, at du tager en tur til lægen. For du skal ikke gå alene med de her følelser og tanker. Det er der ingen mennesker, som ville kunne holde til i længden.
Lægen er vant til at snakke om selvmordstanker, depression og angst. For der er desværre rigtigt mange danskere, som kommer til at opleve det i løbet af deres liv. Men derfor er der heldigvis også lavet forskellige behandlinger og tilbud, hvis man oplever netop dette. Så når du kommer til lægen, så fortæl lægen det, som du har fortalt mig. Så skal lægen nok hjælpe dig med at finde ud af, hvad der er galt. Og så finder i sammen ud af, hvad der kunne være en god hjælp for dig.
Hvis du ikke kan få det sagt til lægen, så skriv det ned og ræk lægen en seddel med det. Eller print dit brev ud og vis det til lægen. Du beskriver dine oplevelser så fint i dit brev, så lægen skal nok forstå, hvad du har brug for hjælp til.
Tag fat i Livslinien
Jeg synes, du skal ringe til Livslinien og snakke med dem om dine oplevelser. Livslinien er en frivillig forening, som er lavet lige netop til at hjælpe dem, som oplever det samme som dig. Det er anonymt og deres rådgivere er rigtigt søde og hammer-dygtige. Jeg kan virkeligt varmt anbefale dem. Du må ALTID ringe til Livslinien – uanset om det er fordi, du oplever selvmordstanker, har nogle spørgsmål eller bare gerne vil have nogle til lige at snakke dig ned, når det bliver ubehageligt om natten. Deres telefoner er åbne til kl. 05:00 om morgenen og det er helt gratis. Hvis du synes det er svært at ringe, så kan du også skrive eller chatte med dem.
Psykiatrisk skadestue
Hvis du får brug for hjælp hurtigt. Eller du begynder at overveje, at gøre virkelighed ud af tankerne, så skal du kontakte Psykiatrisk Skadestue. Psykiatrisk skadestue hjælper, når det hele bliver for meget- og de skal nok hjælpe dig. Du kan finde nummeret på psykiatrisk skadestue i dit område, ved at finde din kommune i den vejviser, jeg ligger her under. Du må ALTID kontakte psykiatrisk skadestue – og hellere en gang for meget end en gang for lidt.
Herunder er hjemmesider og numre på psykiatriske skadestuer i hele landet:
• Region Syddanmark
• Psykiatrisk skadestues hjemmeside
• Telefonnumre:
• Esbjerg: 9944 6700
• Odense: 9944 9140
• Aabenraa: 9944 5659
• Vejle: 9944 7790
• Region Midtjylland
• Psykiatrisk skadestues hjemmeside
• Telefonnummer:
• 7847 0470
• Region Nordjylland
• Psykiatrisk skadestues hjemmeside
• Telefonnummer:
• Aalborg: 9813 4202
• Region Sjælland
• Psykiatrisk skadestues hjemmeside
• Telefonnumre:
• Roskilde: 5853 7500
• Slagelse: 5853 6420
• Vordingborg: 5853 7030
• Region Hovedstaden
• Psykiatrisk skadestues hjemmeside
• Telefonnumre:
• Glostrup: 3864 0671
• Amager: 3864 1650
• Ballerup: 3864 5003
• København: 3864 7360
• Nordsjælland: 3864 3200
• Bornholm: 3864​ 4050
Jeg håber at mit brev har været med til, at give dig mod på, at få fortalt nogle om, hvordan du har det. Jeg krydser i hvert fald fingre for, at det kommer til at gå rigtigt godt med dig. Varme tanker herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper