Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 14 år som er til piger. Jeg har fortalt det til noget af min familie og 4 venner. Min søster presser mig altid til at sige det til de andre i min familie men det har jeg ikke løst til. Nogle gange føler jeg mig også presset til at sige det til de piger i min klasse. Nogle af dem er homophober og har ikke løst til at de skal vide det. Jeg skal måske på efterskole efter 9. klasse og jeg er bange for at jeg kommer til at lide en af pigerne der fordi jeg før har kunne lide en af mine venner

(14 år)
Kære Du
Når man er en pige, som er til piger, kan man godt have en masse tanker omkring, hvem man skal fortælle det til. For hvordan vil de lige tage det? Og har man overhovedet lyst til at sige det til alle? Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om dine tanker.
At fortælle det
Du skriver, at din søster prøver at presse dig til at fortælle, at du er til piger til andre i din familie. Det lyder ikke særlig rart. At fortælle, at man er til piger, er noget man skal gøre, når man selv er klar til det. Og selvom dem omkring en måske synes, at man skal få det fortalt til alle. Så er det vigtigt at mærke efter, om det er det, som man selv har lyst til. For man skal fortælle det for ens egen skyld, og ikke for andres.
Det er også ret forskelligt, hvordan folk har det med at skulle fortælle dem omkring sig, at de er til piger. Nogle unge synes det er rart at få det sagt, for så føler de måske ikke, at de skal skjule den del af sig selv. Andre synes det er rarest, at fortælle en lille håndfuld mennesker om det. Og nogle helt tredje føler sig ikke trygge ved at sige det – og det er også helt okay.
Jeg vil samtidig også lige rose dig. For du har allerede fortalt noget af din familie og 4 venner, at du er til piger. Mange unge, som er homoseksuelle eller biseksuelle synes, at det kan være et ret stort skridt at tage. Så fedt at du har haft mod på at gøre det.
Tal med din søster
Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med din søster om, hvordan du har det? Ellers kan det måske være en god ide at gøre. Det er nemlig ikke altid, at dem omkring en ved, at man har det lidt træls med noget, de gør. Derfor kunne det måske også hjælpe at fortælle din søster, at du ikke synes det er fedt, at hun presser dig til at fortælle andre, at du er til piger?
Hvis du synes det er svært, kan du også prøve at tale med dine forældre om det. Så kan i måske sammen sætte jer ned, og få talt det igennem med din søster.
På efterskolen
Du skriver også, at du frygter, at du bliver vild med en pige på efterskolen. Du skriver ikke så meget om, hvorfor. Men nogle gange kan man godt gå og tænke en masse over, hvordan noget kommer til at være ude i fremtiden. Eller bekymre sig om x eller y kommer til at ske. Og tit kommer vi til at bruge helt vildt meget energi på at tænke ting igennem, som måske aldrig kommer til at ske.
Så selvom det er svært, så kan det sommetider hjælpe at prøve at tage tingene, som de kommer. Så hvis du bliver vild med en pige på efterskolen, så bliver du vild med en pige på efterskolen. Det kan du ikke gøre til eller fra overfor lige nu. Og hvis der kommer til at være nogle problemer med det, så skal der nok også være en løsning. Men du kan ikke gøre noget ved det nu lige nu. Og hey – måske møder du en sød pige, som også er vild med dig, og så kommer det måske slet ikke til at være problem.
Hvis du vil have tips til at skrue ned for bekymringerne, så kan du kigge på artiklen nødhjælpskasse til dig der bekymrer dig. Måske er der noget der, som kan hjælpe?
Tal om det
Når man går med nogle bekymringer, kan det også hjælpe at tale med nogen om det. Så måske kan du snakke med f.eks dine forældre, din søster eller en sød lærer, om dine tanker om efterskolen? Det kan nogle gange være rart, ikke at gå med sine tanker alene. For så bliver det som er tung, ofte lidt lettere at gå med.
LGBT og Sexlinien
Hvis du godt kunne tænke dig at tale med nogen ude fra, så kan jeg anbefale dig at hive fat i LGBT. Hos LGBT ved de en helt masse om det at være lesbisk eller biseksuel. Derfor er de også rigtig gode at snakke med, hvis man går rundt med nogle bekymringer eller spørgsmål. De er super søde og rare, og vil gøre deres bedste for at hjælpe.
Du kan også tjekke Sexliniens side ud. Her har de både en artikel om at være biseksuel og en om at være homoseksuel. Du er også altid velkommen til at skrive eller ringe ind til dem. Dem som arbejder hos Sexlinien er vant til at tale med unge om seksualitet, så dem kan du trygt tage fat i.
Jeg håber at der er noget i mit svar, som du har kunne bruge. Jeg sender en masse gode tanker din vej, og krydser fingre for, at du får snakket med nogen, om dine tanker.
De bedste hilsner fra en Mindhelper