Hej Mindhelper
Jeg prøver at gøre det kort, men jeg føler mig konstant forvirret, overvældet og udmattet – som om jeg bare eksisterer i stedet for at leve. Mine tanker stopper aldrig, jeg overtænker alt og føler aldrig, jeg har styr på mig selv eller mit liv. Jeg føler mig tom, men samtidig fyldt op af følelser, jeg ikke kan forstå eller sætte ord på. Jeg er stresset, usikker og føler mig ofte uden værdi. Det hele blev for alvor tydeligt for mig, da jeg brød fuldstændig sammen alene i bilen efter at have været sammen med en veninde. jeg mistede fuldstændig kontrol, og var bange for at kører galt eftersom jeg ikke kunne stoppe hulken og gråden. Siden da har jeg følt, at jeg er nået til bunden. Jeg har fået nok nu, jeg vil have det til at gå væk, især nu hvor jeg snart skal til eksamener. Jeg er træt af at have det sådan og ønsker bare at kunne finde ro i mig selv, være glad og føle, at jeg faktisk lever mit eget liv.
Hilsen en pige i 2g

(Pige, 18 år)
Kære du,
Mange, mange tak for dit brev. Puha, det lyder voldsomt og udmattende hele tiden at være på overarbejde oppe I hovedet…
Hvor er det vildt fedt, at du har fundet overskuddet til at skrive herind og få nogle råd til, hvad du kan gøre for at finde den ro, du så gerne vil have.
Hold fast i håbefuldheden
Selvom jeg slet ikke er i tvivl om, hvor tungt det er for dig at overtænke og føle dig utilstrækkelig, så synes jeg du er så cool, at du kan sætte ord på alt det.
Jeg fornemmer også en masse håbefuldhed, når du taler om at være glad, finde ro og leve dit eget liv.
Og der er god grund til at være fuld af håb, selvom det er hårdt lige nu.
kort og  lang sigt
Det lyder til, at du gerne vil gøre noget lige nu, for at kunne komme gennem eksamenerne. Det kan jeg virkelig godt forstå. Men det lyder også til, at du helt generelt ønsker at få det bedre.
Derfor vil jeg både komme med bud på, hvad du kan gøre lige nu, men også hvad du kan gøre for at få det bedre på lang sigt!
Træk vejret
Det her er et råd, jeg giver rigtig tit. Det virker måske for simpelt – men det virker altså.
Når man føler sig forvirret og overvældet hele tiden, kan det føles som om ens hjerne bare smadrer afsted med 200 km/t, og der er slet ikke noget, man kan gøre for at stoppe den.
Men man kan trække vejret! Dybt og kontrolleret.
STOP-metoden
Der er f.eks. en metode som kaldes “STOP-metoden”, som er god i en situation som den i bilen efter du havde ses med din veninde, hvor du føler, du mister kontrollen. Den går sådan her:
S = Stop op – det første skridt er, at stoppe den aktivitet eller tanke, du har gang i. I dit eksempel ville det f.eks. være, at holde ind til siden i din bil.
T = Træk vejret – tag dybe vejrtrækninger og fokusér især på at lave lange, kontrollerede udåndinger. Det hjælper til, helt fysiologisk, at få din krop til at slappe af.
O = Observér – mærk godt efter i din krop, om du mærker nogen forandring fra de første to skridt.
P = Prøv igen – gør det hele forfra, indtil du begynder at mærke din krop falde til ro igen.
Prøv det, det er virkelig en god metode til at få ro på kroppen i voldsomme situationer.
Tal om det
Det, du beskriver i dit brev er ting, som er virkelig hårde at deale med. Især hvis man føler, man skal gøre det selv.
Støtte er bare ekstremt vigtigt at have, når man har det skidt og har brug for at få det bedre.
Derfor er det også vigtigt, at du finder nogen, du kan tale med om, hvordan du har det. Måske dine forældre? Måske dine venner, som måske også godt kender til de følelser, du beskriver.
Du er virkelig god til at sætte ord på, hvordan du har det, så gør endelig noget mere af det til folk i dit liv – måske vil du opleve at folk kan relatere til dig. Og alting er bare nemmere, når man kæmper sammen med andre mod det, som er svært.
At finde roen og være glad
Jeg kan i hvert fald godt relatere til det du siger om, bare gerne at ville finde roen og leve sit liv. Hvorfor er det så svært bare at være glad og tilfreds?
Der er ofte mange ting, vi skal forholde os til som mennesker og som du selv så fint beskriver, kan man føle sig helt drænet og tom samtidig med man føler sig helt overvældet og fyldt op.
Men du skal vide, at det er helt normalt, og vi alle sammen hele tiden prøver at finde den balance, som passer til os.
Sandheden er nok, at vi alle har brug for nogle strategier og noget støtte for at klare hverdagen…
Her på Mindhelper har vi en artikel om overtænkning, som kan hjælpe med nogle måder at gribe den slags an på.
Derudover vil jeg anbefale dig at kontakte headspace, hvor der sidder megasøde, dygtige rådgivere klar til en snak om, hvad end det skulle være – både på chat, telefon og ansigt til ansigt.
Du må også altid skrive herind igen, hvis du skulle få brug for det.
Få de eksamener overstået, så du kan holde en lang, rolig sommerferie hvor dit nervesystem får lov til at falde helt ned i gear.
1000x hilsner fra Aske