Hej Mindhelper
Jeg har i noget tid nu, haft selvmordstanker.
Hver gang jeg ligesom dykker ned i et hul, så kommer tankerne tættere på, og jeg overvejer det endnu mere.
Jeg har snakket med min psykolog om det.. han siger, hvis jeg er så tæt på det, så jeg ikke har kontrollen længere.. så skal jeg ringe til psykiatrisk akutmodtagelse.
Tænker bare på, hvad der så kommer til at ske så? Kan jeg risikere, at blive indlagt?
Jeg kan ingengang kende mig selv længere..
Mine venner og familie siger, at jeg har ændre mig rigtig meget. Jeg er blevet kold og fjern..
Jeg føler mig ikke til stede i mit sind længere..
Alt føltes så uvirkeligt, som om jeg ikke er der.
Jeg kan ikke mere, og jeg ved godt med mig selv, at der ikke går længe, før tankerne bliver til virkelighed.
Jeg er så usikker på, hvad jeg skal gøre.
Jeg har prøvet på, at snakke med mine venner og familie om det.. men ingen gider rigtigt lytte på mig. Jeg har prøvet alt..
Hilsen pigen med borderline.

(Pige, 19 år)
Kære pigen med borderline
Øv altså, det lyder godt nok som om, at det er rigtigt svært at være dig i øjeblikket. Det er rigtigt ubehageligt at opleve selvmordstanker og man blive rigtigt bange for, hvad der sker med en. Derfor er jeg simpelthen også så glad for, at du har skrevet herind og fortalt os om dine oplevelser. For det er alt for svært til, at du skal håndtere det selv.
Du har det rigtigt svært
Når man har det rigtigt svært, så kan man godt opleve de ting, du beskriver. At man føler man ændrer sig, at det hele føles uvirkeligt og man begynder måske ikke at kunne kende sig selv. Og det er noget, som man bør tage det alvorligt. For så lægger de svære ting sig om en, som en sort sky og så kan skyen godt begynde at fylde det hele. Og det kan være svært at se de gode ting i livet. Det er super svært at opleve og det er vigtigt, at du får hjælp til at håndtere det.
Som du selv også skriver, så kan selvmordstanker godt blive værre, hvis man har det rigtigt svært og dykker ned i et hul. Det kan man ikke selv styre. Selvmordstankerne kommer frem, når man har det så svært, at man føler sig trængt op i et hjørne og ikke kan se sig ud af, hvordan det kan blive bedre igen. Så kan selvmordstankerne godt virke som en løsning på, at slippe for alt det svære. Men selvmord er ikke en god løsning. Og rigtigt mange, som har haft det ligesom dig, har fået det rigtigt godt igen. Så du skal vide, at selvom det er rigtigt svært lige nu, så er der hjælp at hente derude. Du kan prøve at læse Claras historie. Hun havde også selvmordstanker, men fik hjælp. Og hun har det rigtigt godt idag.
Psykiatrisk akutmodtagelse
Jeg tænker, at din psykolog har helt ret, når han siger, at du skal ringe til psykiatrisk akutmodtagelse. Men jeg kan også sagtens forstå, hvis du bliver lidt nervøs omkring det. For hvad kommer der så lige til at ske? Men man må altid ringe derned og snakke med dem om, hvad de tænker kunne være godt for en. De skal nok være søde og fortælle dig om, hvad dine muligheder er. Hvis du oplever, at du er bange for, at du vil komme til at handle på selvmordstankerne, så er det mega vigtigt, at du ringer til psykiatrisk akutmodtagelse, for så skal de nok hjælpe dig. Men det betyder ikke, at du automatisk bliver indlagt. Du må rigtigt gerne ringe til dem, hvis du har brug for, at de lige snakker dig om det hele og hjælper dig med at falde ned på jorden. Det vil de rigtigt gerne hjælpe dig med. Man godt blive indlagt, hvis man har brug for det. Men det finder man ud af sammen med personalet på akutmodtagelsen. Og hvis personalet siger, at det ikke er nødvendigt, så skal de nok sørge for, at man så får en anden slags hjælp. Så du skal nok blive hjulpet, uanset om det bliver hos psykiatrisk akutmodtagelse eller et andet sted.
• Region Syddanmark
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Esbjerg: 9944 6700
Odense: 9944 9140 og 99 44 91 41
• Region Midtjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
7847 0470
• Region Nordjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
Aalborg: 9764 3700
• Region Sjælland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Roskilde: Ring 1818 og tast 3
Slagelse: Ring 1818 og tast 3
Vordingborg: Ring 1818 og tast 3
• Region Hovedstaden
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Glostrup: 3864 0671
Amager: 3864 1650
Ballerup: 3864 5003
København: 3864 7360
Nordsjælland: 3864 3200
Bornholm: 3864​ 4050
Hvis det vil være godt for en at blive indlagt, så bliver de fleste bliver indlagt helt frivilligt. For det kan nemlig være rigtigt rart at blive indlagt, hvis man har det så svært. Så kan man nemlig få ro til at få det bedre og være omgivet af mennesker, som kan hjælpe en med at få det bedre. Så får man typisk sit eget værelse og der bliver sørget for mad og ro til en. Og så snakker og hjælper personalet en med, at få det bedre igen.
Kontakt Livslinien
En anden mulighed jeg tænker kunne være rigtig god for dig er, at kontakte til Livslinien. Livslinien er en frivillig forening, som rådgiver mennesker, der oplever selvmordstanker. De er mega søde og super dygtige til hjælpe. Og de er helt vant til at snakke med unge, som oplever selvmordstanker. Det er helt anonymt, så du behøver ikke fortælle dem hvem du er eller hvad du hedder. De vil kunne snakke med dig om dine oplevelser, lytte til dig og fortælle dig om, hvad dine muligheder er for, at få hjælp til at håndtere selvmordstankerne. Måske kunne det være rigtigt rart for dig, at snakke med nogle, som har god tid til at lytte til dig? Du kan både ringe til dem, skrive til dem eller chatte med dem. Dem kan jeg virkeligt varmt anbefale.
Psykologen
Hvis du synes det er svært, at skulle ringe til akutmodtagelsen, så kan du måske få din psykolog til at hjælpe dig? Så kan han ringe dem op for dig, hvis du synes det er rarest. Jeg er næsten sikker på, at det vil han gerne, hvis du beder ham pænt om det.
Det du oplever lige nu er alt for svært til, at du skal håndtere det alene. Derfor er det rigtigt godt, at du har skrevet herind og fortalt os om det. Jeg håber at mit svar har hjulpet dig og du har fået mod at kontakte psykiatrisk skadestue. Og så krydser jeg fingre for dig og håber, at du snart får det rigtigt godt igen. For det fortjener du.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper