Hej,
jeg ved ikke helt hvor jeg skal starte eller hvordan, men jeg må prøve mig frem. Jeg tror ikke jeg hører til i verden. Jeg tror jeg ville være gladere væk her fra. Føelsen af at løbe men aldrig nå til vejs ende, er forfærdelig. Sådan er mit liv. Jeg arbejder for at kunne få råd til det jeg vil, men når aldrig frem. Jeg studere for at få ej job, men hvorfor? Jeg synes ikke noget er fedt. At stå op hverdag, slide min krop, snakke med mennesker, og kunder, med en facede på er jo ikke fedt. Hvad laver jeg i denne verden? Jeg ønsker bare at dø men kan ikke selv tage skridtet. Jeg er bange for det gør ondt. Så at gå hverdag og håbe på der sker en noget og være ligeglad hvis en hvis varevogn stopper op må vel mene jeg ikke høre til i denne verden. Så mit spg er… Hvorfor skal jeg leve, for at gøre ting jeg ikke vil?

(17 år)
Kære Du
Det kan være rigtig hårdt og drænende at gå med en følelse af, at det ville være nemmere, hvis man ikke var her. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os. For det skal du bestemt ikke gå med alene.
Det kan godt blive bedre
Først og fremmest skal du have super meget ros. Det er hammergodt, at du rækker ud, for det lyder til, at du går med nogle rigtig svære tanker og store spørgsmål. Og særligt det med hvorfor man skal leve, når intet virker fedt, lyder til at fylde meget hos dig.
Det med at miste lysten til at leve eller følelsen af, at der ikke er nogen mening med livet, er noget som flere unge kender til. For nogle gange rammer man ind i en periode, hvor alt føles gråt og trist og meningsløst. Og de ting man plejer at lave, kan virke ligegyldige eller intetsigende. Når man har det på den måde, kan det også være svært at finde motivation, og så kan tankerne om, hvorfor man egentlig gør det, man gør godt poppe frem. Og det kan være rigtig tungt og drænede at gå og have det sådan. For man kan føle sig forkert og alene i verden. Og når de svære tanker og følelser fylder meget, kan det være svært at se sig ud af det hele, og så kan tanken om at dø poppe frem som en vej ud. Men det er ikke løsningen.
For selvom det er rigtig svært lige nu, så skal du vide, at det godt kan blive bedre. Rigtig mange har kæmpet med en følelse af meningsløshed og har fået følelsen af mening tilbage, og er sluppet af med tankerne om at dø. Og det at du har skrevet herind til os viser mig, at der stadig bor noget håb i dig, og nu har du allerede taget det første skridt på vejen mod at få det bedre. Så kæmpe skulderklap herfra.
Jeg tænker også, at der måske er noget i vores artikel om selvmordstanker, som kunne være rart for dig at læse?
Snak med nogen om tankerne
Når jeg læser dit brev, kommer jeg til at tænke på, om du har snakket med nogen om, hvordan du har det? For selvom det kan være en svær samtale at have, så er det vigtigt at dele sine tanker med andre. Clara fortæller fx i interviewet “Jeg havde ikke lyst til at leve” om, hvordan hun havde selvmordstanker on/off i fem år, indtil hun fortalte sin mor, hvordan hun havde det. Så er der måske en forældre, en ven eller en helt tredje voksen, som du kan snakke med? Det er nemlig rigtig vigtigt, at du ikke går med alt det svære alene.
Tag et smut forbi lægen
Jeg tænker også, at det kunne være en rigtig god ide, at du tog et smut forbi lægen. Læger ved nemlig en hel masse om, hvordan vi mennesker fungerer både udenpå og indeni. Derfor kan lægen også hjælpe dig med at finde ud af, hvad der er på spil hos dig, og om der er noget hjælp, som kunne være rart for dig at få. Og læger er vant til at snakke med mennesker, som har det svært. Derfor ved de også godt, at det nogle gange kan være lidt svært at sætte ord på det, man oplever. Og derfor gør de som regel også deres bedste for at hjælpe en på vej og lytte.
Livslinien
Her til sidst vil jeg også lige tippe dig om Livslinien. Livslinien er nogle som man kan ringe til, hvis man har selvmordstanker. Dem som arbejder der er super søde, dygtige og vant til at snakke med folk, som har det svært. Derfor er de også rigtig gode at snakke med, hvis man ikke synes, at livet er værd at leve mere. Og du er altid velkommen til at ringe til dem både når tankerne fylder meget, og hvis du bare har brug for at snakke om, hvordan du har det. Og hellere en gang for meget end en gang for lidt. For de vil altid gerne lytte.
Psykiatrisk skadestue
Hvis du en dag kan mærke, at du får lyst til at handle på tankerne om at dø, så er det vigtigt, at du eller dine forældre tager fat i Psykiatrisk skadestue. Og igen hellere en gang for meget end en gang for lidt. De er der for at hjælpe. Der er forskellige Psykiatriske skadestuer rundt omkring i landet – du kan finde den tættest på dig herunder:
• Region Syddanmark
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Esbjerg: 9944 6700
Odense: 9944 9140 og 99 44 91 41
• Region Midtjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
7847 0470
• Region Nordjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
Aalborg: 9764 3700
• Region Sjælland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Roskilde: Ring 1818 og tast 3
Slagelse: Ring 1818 og tast 3
Vordingborg: Ring 1818 og tast 3
• Region Hovedstaden
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Glostrup: 3864 0671
Amager: 3864 1650
Ballerup: 3864 5003
København: 3864 7360
Nordsjælland: 3864 3200
Bornholm: 3864​ 4050
Det er mega hårdt at gå med tanker om at dø og ikke vide, hvad man laver her i denne verden. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de varmeste tanker din vej, og håber at du får snakket med nogen om, hvordan du har det. For du fortjener at få det bedre.
De bedste hilsner fra en Mindhelper