Hej Mindhelper
Jeg magter ikke mere.
Jeg tænker tit jeg faktisk ikke kan holde ud at leve, og jeg bare gerne vil ha det til at stoppe
Siden jeg var 12 har det været op af bakke, men tror virkelig jeg har ramt bunden nu
Er på ungdomsuddannelse, og har snakket med min lære om det, men tror hun bliver ved med at glemme mig, fair nok
Men nu har jeg givet op
Der er ikke noget i mit liv, eller nogle omkring mig, der giver grund til hvordan jeg har det
Jeg bruger mine weekender på at glo ud i ingenting, eller bare sove
Har også snakket med min mor om jeg ikke har det så godt, men der bliver heller ikke spurgt ind til hvordan jeg har det
Hvorfor er der ingen der ser mig..
Bliver 18 om to dage, og det er det sidste jeg magter.. ved ikke rigtig hvad mit spørgsmål er tbh, jeg er bare død træt, mine tanker drukner mig, det bare en lang lort, hahah☹️

(Pige, 17 år)
Hej Pige på 17 år
Det er hammer hårdt at være dig for tiden. Derfor er jeg så glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For det er et tegn på, at du rækker ud efter hjælp. Og det er første skridt på vejen imod at få det bedre.
Det kan blive godt igen
Du skriver, at dit liv har været op ad bakke, siden du var 12. Derfor tænker jeg også, at det giver rigtigt god mening, at du er nået til at punkt, hvor du ikke føler, at du kan holde det ud længere. For når livet har været svært meget længe, så kan det føles som om, man er presset lidt op i et hjørne, hvor det er svært at se, hvordan det nogensinde kan blive bedre. Og så er det ikke unormalt, at man kan føle, at man ikke kan holde livet ud længere.
Men når man har det sådan, så er det som regel ikke livet, man gerne vil væk fra. Det er alle de ting, der er svære, som man bare gerne vil have til at stoppe, som du også skriver så fint selv. Og du skal vide, at der er andre måder, det kan blive bedre på end ved at slutte livet. For der er hjælp at hente, når man har det, som du har det, og du er langt fra alene om at have det på den her måde.
Og heldigvis er der rigtigt mange af dem, der har haft det ligesom dig, som har fået det godt igen. Hvis du synes, det kunne være rart, så kan du for eksempel prøve at læse Claras historie. Hun havde til sidst slet ikke lyst til at leve længere, men i dag har hun heldigvis fået det godt igen med den rigtige hjælp.
Snak med dem igen
Det lyder ikke rart, at du står tilbage med en følelse af, at der ikke er nogen, der ser dig. For vi har alle sammen brug for at føles os set, især når vi har det svært. Vi mennesker er nemlig lavet sådan, at vi har brug for hjælp og støtte fra folk omkring os, når vi ikke har det godt.
Jeg tænker ikke, at det er mig vilje, at din mor og din lærer ikke helt ser dig og ikke selv spørger ind til, hvordan du har det. Det er bare ikke alle mennesker, der er lige gode til at huske selv at få spurgt ind til, hvordan andre har det. Måske fordi de ikke rigtigt har fået lært, hvordan man åbner en samtale om de svære tanker og følelser. Eller måske bare fordi de simpelthen har for meget om ørene, og derfor glemmer selv at få spurgt, også selvom de egentligt gerne vil snakke. Så nogle gange er man nødt til selv at være den, der åbner samtalen igen, også selvom det kan være hårdt at blive ved med at være den, der tager kontakt.
Derfor er mit bedste råd til dig også, at du skal prøve at snakke med din mor og din lærer igen. Og så må du meget gerne fortælle dem, at du har brug for, at de også spørger lidt ind til dig en gang imellem. For når de får at vide direkte af dig, at det er det, du har brug for lige nu, så er der måske en større sandsynlighed for, de husker det. Hvis du har brug for inspiration til, hvordan du kan tage snakken, så kan du kigge i vores artikel om at snakke med sine forældre om de svære ting
Tag fat i Livslinien
Du kan også altid tage fat i Livslinien, hvis du har brug for at snakke med nogen, når tankerne om, at du ikke kan holde livet ud mere fylder. Hos Livslinien sidder der nemlig nogle super søde og dygtige frivillige rådgivere klar til at snakke med dig. De er vant til at snakke med unge, der har det lidt på samme måde som dig. Og så er de der for at lytte til dig og dine tanker, så de skal i hvert fald nok gøre alt, hvad de kan for, at du føler dig set. Du kan være helt anonym hos Livslinien, hvis du helst vil det, så dem skal du endelig bare tage fat i.
De vil også altid lytte hos Headspace
Hvis du har brug for nogen, der ser dig og lytter til dig, så kan du også altid tage fat i Headspace. Hos Headsapce er du nemlig altid velkommen uanset, hvad du har brug for at snakke om. For hos Headspace er der ikke noget, der er for stort eller for småt at snakke med de frivillige rådgivere om. Og de frivillige rådgivere er der for at lytte til dig og de ting, som de kommer med. Så de skal også nok gøre, hvad de kan for, at du føler dig set og hørt. Ligesom hos Livslinien kan du være helt anonym i Headspace.
Tag en tur til lægen
Jeg tænker også, det kunne være en rigtigt god idé, hvis du tog fat i din læge. Din læge er der nemlig også for at hjælpe dig, når det er noget psykisk, der er svært. Og din læge er blandt andet en af dem, der kan hjælpe dig med at finde ud af, hvor du kan få hjælp henne.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at det hjælper at snakke med din mor og din lærer igen. For du fortjener, at der er nogen omkring dig, der ser dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper