Hej.
Jeg går på efterskole og jeg er super glad for det. Jeg tænker dog heletiden på at vi kun har 2 måneder tilbage, hvilket er ekstremt hårdt. Jeg holder rigtig meget af mange af de mennesker jeg går med. Jeg har ikke mulighed for at se dem næste år eftersom jeg tager på udveksling i et år, hvilket jeg også glæder mig til. Jeg bliver ofte rigtig ked af det når jeg tænker på at vi kun har 2 måneder tilbage, hvilket kan ødelægge hele min dag, også bliver jeg sur på mig selv fordi jeg ikke føler jeg udnytter tiden når jeg er ked af det.
Nogle gode råd til at komme væk med tanken om at vi snart er færdige?

(Pige, 16 år)
Hej Pige på 16 år
Det kan være mega hårdt at skulle afslutte noget man er glad for. Og det lyder som om tristheden over at skulle stoppe på efterskolen, fylder meget hos dig for tiden. Derfor er jeg glad for at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Dine følelser giver god mening
Du skriver i det brev, at du bliver ked af det når du tænker på, at der kun er 2 måneder tilbage på din efterskole. Det giver god mening, at du har det sådan. Det er altid trist når noget, der er godt slutter. Jeg tænker også, at der sikkert er mange af dine efterskolekammerater, der har det på samme måde. Samtidig tænker jeg også, at det er helt vildt dejligt, at du holder så meget af mange af de mennesker, du har mødt på efterskolen. At du bliver trist over at skulle stoppe tænker jeg viser, at du har haft et godt efterskoleophold – og sikkert har en masse gode minder, du kan tage med dig videre!
Det er okay, at blive ked af det
Du skriver, at du kan blive sur på dig selv, når du bliver ked af det, fordi du så føler, at du ikke får udnyttet tiden godt nok. Det er helt naturligt at have det sådan. Man vil bare gerne kunne nyde de gode stunder, men tanken om at det snart er slut, kan gøre det svært. Her er mit bedste råd til dig at prøve at acceptere, at det er okay at være ked af det nogen gange. Tristheden kan nemlig komme til at fylde mere, hvis man kæmper imod den. Du kan prøve at læse denne artikel om tristhed, måske er der et råd eller to du kan bruge der.
Snak med dine venner på efterskolen
Du skriver også, at du ikke kommer til at kunne se dine venner fra efterskolen det næste år, da du skal på udveksling. Er det med til at gøre tanken om at skulle stoppe sværere? Det er selvfølgeligt rigtig, at du ikke kan se dem fysisk. Men måske kan i skrive til hinanden frem og tilbage. Eller snakke sammen igennem face-time eller Skype. Det kan være at du allerede har snakket med dem om det. Men hvis ikke, kan du måske prøve at aftale med dine venner hvordan i kan blive ved med at snakke sammen, når du tager på udveksling. Nogen gange kan det give en tryghed, at man på forhånd har en ide om, hvordan man vil holde kontakten.
Tal om hvordan du har det
Jeg kommer også til at tænke på, om du har snakket med nogen om, at du tænker meget på, at du snart skal stoppe på efterskolen? For hvis ikke, kan det måske hjælpe, at tale med nogen af de andre på efterskolen, når du bliver ked af det. Jeg tænker at der er en god chance for, at de kan genkende dine følelser. Og nogen gange kan det lette lidt på tristheden, at sige det højt. Og det kan være rart, at snakke med nogen, der er lidt i den samme situation som en selv.
Distraher dig selv fra tankerne
Selvom det er godt at tale om de følelser der fylder, kan det nogen gange også være en hjælp at prøve at distrahere sig selv fra dem. Det kan være ved at lave nogle af de ting, som du godt kan lide. Eller finde på nogle hyggelige og sjove ting at lave sammen med dine venner på efterskolen. Det kan måske være med til at få tankerne over på noget andet. Du kan prøve at læse denne artikel om, hvordan man bryder med tunge tanker. I artiklen er der en masse ideer til, hvad man kan lave, for at distrahere sig selv.
Snak med en voksen
Nogen gange kan det være rart, at tale med en voksen. Det kan fx være en forældre, kontaktlærer, eller en anden lære på efterskolen. Hvis du tænker at det kunne være en ide, kan du fx prøve at tale med en lære fra efterskolen, om at du er ked af, at du snart skal stoppe. Jeg forestiller mig, at der er nogen søde lære på din efterskole, som rigtig gerne vil lytte til dig. Og de har sikkert oplevet før, at elever i slutningen af efterskoleåret, har været kede af at skulle stoppe.
Jeg håber at du kan bruge noget i mit svar til at komme lidt væk fra tankerne om at skulle stoppe på efterskolen, og så håber jeg at du får nogle gode sidste måneder.
De bedste hilsner fra en Mindhelper