Hej Brevkasse
Jeg har før tiden sagt nogle ting jeg virkelig fortryder. Jeg skammer mig rigtig meget, og det er noget jeg aldrig ville kunne finde på at sige nu. Det er 1,5 år siden af jeg har sagt denne ting jeg har fortrudt, men den påvirker mig stadig nu, mere end nogensinde før. Jeg har fået snakket ud med vedkommende, så der er virkelig ingen surer miner. Men shit hvor kan jeg ikke tro at jeg havde sagt det. Det kører hele tiden.
Nu går jeg i 2.g og det er lige gået op for mig hvad jeg gerne vil læse og lave efter gymnasietiden. Det er en super fed følelse, men nu har jeg en tendens til at tænke, at jeg ikke har fortjent det. Hver gang jeg tænker på en ideel fremtid, men min ideelle karierrer, så er der noget der siger mig, at det jeg sagde nok skal hente ind på mig. Det skal nok sætte en stopper for min lykke. det gør mig så ængstelig. Jeg ved ikke hvad jeg skal stille op.
Hvordan får jeg denne ængstelige og saboterende følelse væk?

(18 år)
Kære dig,
Det kan være rigtig hårdt at føle, at man har ængstelige og saboterende følelser, som hjemsøger en.
Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine følelser med os.
Du fortjener din fremtid
Du skriver, at det er gået op for dig, hvad du gerne vil læse og laver efter gymnasietiden.
Men at hver gang du tænker på din ideelle fremtid og karrierer, så er der noget i dig som siger, at det du har sagt, vil sætte en stopper for din lykke.
Nu ved jeg jo ikke, hvad du har sagt til vedkommende. Men nu hvor I har snakket ud, og der ikke er nogle sure miner, hvordan skal det så kunne påvirke din fremtid?
Du har samlet mod til dig, snakket med vedkommende og taget ansvar for det, som du har sagt.
Det er super modigt og sejt. Og et tegn på, at du godt kan få en god fremtid og karriere.
Du er ikke alene
Når man laver en fejl eller gør noget, som man godt kan se bagefter ikke var okay, så er det helt normalt, at man kan få rigtig ondt i maven over det, man har gjort eller sagt.
Men faktisk er det en helt naturlig ting, som alle mennesker oplever igennem livet.
Du nævner selv, at du skammer dig.
Skam er anderledes fra skyld på den måde, at skyld føler vi, når vi har gjort en ting vi har det dårligt over at have gjort. Mens skam handler om, at vi føler os som et dårligt menneske, fordi vi har gjort en dårlig ting.
Alle mennesker føler skyld og skam
Det kan være rigtig ubehageligt at føle skam, men det er vigtigt for mig at fortælle dig, at alle mennesker oplever det i løbet af deres liv.
Og faktisk er skam rigtig vigtigt for menneskets overlevelse!
For det er lidt kroppens måde at sørge for, at vi ikke begår den samme fejl igen.
Ligesom du sidder tilbage nu og tænker, ‘Det kunne jeg aldrig finde på at sige i dag!’.
Så skammen har faktisk gjort lige præcis det, som der var meningen fra naturen side.
Det er så bare det med skam, at den kan være god i en periode, men vi skal ikke hænge fast i den for evigt. Derfor er det også vigtigt, at vi tilgiver os selv igen.
Det ved jeg godt, er lettere sagt end gjort.
Men du skal vide, at du ikke er alene. Jeg kan 100% genkende at sige eller gøre noget, hvor jeg bagefter har tænkt: “Tænk at jeg gjorde det… Det kunne jeg aldrig finde på igen”.
Tiden er din bedste ven
Samtidig kan det vi har gjort eller sagt godt sidde i os i lang tid. Det er helt normalt.
Så selvom det nu er 1,5 år siden at I fik snakket det ud, så er det helt naturligt, at det stadig fylder meget hos dig.
For selvom vi godt kan føle, at vi er kommet videre, eller godt ved med os selv, at vi ikke burde tænke på det mere, så er det ikke altid noget vi selv bestemmer.
Nogle gange kan følelser sidde i kroppen i rigtig lang tid.
Men det betyder heldigvis ikke, at de aldrig kan godt væk. Det kan godt blive bedre.
Derfor er en af mine bedste råd til dig også, at give det noget tid og accepter, at følelserne er der lige nu.
Tal med nogen om det
Når jeg læser dit brev, kommer jeg til at tænke på, om du får talt med nogen, om det du sagde til vedkommende, og hvordan det stadig hjemsøger dig?
Hvis ikke, så vil stærkt anbefale dig, at få snakket med nogen om det.
Det kan være en af dine gode venner, dine forældre eller en helt tredje. Det vigtigste er bare, at det er en som du stoler på og føler dig tryg ved.
Det kan nemlig være enormt hårdt og drænende at gå med svære følelser og tanker selv.
Derfor kan det ofte blive en hel del lettere, hvis man får snakket med nogen om, hvordan man har det.
Hvis du har brug for flere konkrete råd til at give slip på bekymringerne og de svære tanker, så kan jeg varmt anbefale dig vores artikel: Nødhjælpskasse til dig, der er alt for bekymret.
Har du hørt om headspace?
Et sted jeg også kan anbefale, hvis du vil tale med nogen, som ikke kender dig, er headspace.
Hos headspace kan man komme og snakke med rådgivere, når man er mellem 12-25 år.
Rådgiverne er utroligt søde og imødekommende, og man kan tale med dem om alt mellem himmel og jord.
De har fysiske lokaler i de fleste større byer i Danmark. Så man kan både få rådgivning fysisk, og ellers kan du også chatte med dem online.
Det kan være rigtig svært, hvis man føler at noget man har sagt for 1,5 år siden, spænder ben for ens fremtid. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej, og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper