Hallihalløj
Jeg synes selv jeg sidder i en rigtig træls situationen.
Min kæreste er på vej ud og sejle med skoleskibet Danmark. Jeg synes det er vildt sejt af ham, og jeg er virkelig stolt. Men dsv får de taget deres telefoner når de er ombord, så jeg kan ikke have kontakt med ham.
De er ude og sejle i 3 måneder. pt byder mine dage bare på at græde fordi jeg mangler ham.
Normalt ville jeg ikke have det så slemt med det, men da jeg blev opereret for 3 måneder siden i knæet (altså inden han tog afsted) har han været min underholdning, min tryghed og ham der var der for mig hele tiden. Nu står jeg til at skulle opereres igen, og fordi han er væk har jeg ikke nogle omkring mig til hele tiden at kunne være sammen med nogle, og sørger for at jeg ikke føler mig alene.
hvordan skal jeg takle denne situation?
Mvh en fortvivlet tøs.

(20 år)
Kære Fortvivlede tøs
Det lyder til, at tankerne og bekymringerne om at undvære din kæreste, fylder meget hos dig. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det giver mening
Du skriver, at du er virkelig stolt over din kæreste, og synes det er vildt sejt, at han skal ud og sejle med skoleskibet. Samtidig skriver du også, at han har været din tryghed i forbindelse med din operation. Og at du derfor synes det er svært, at skulle opereres uden at han er her. Det tænker jeg giver god mening. For når man har været vant til at ens kæreste har været ens klippe og støtte, kan det godt føles ret overvældende at skulle undvære ham. Og når man er overvældet, har hjernen det ofte med at smide en masse bekymringer efter en. Hvordan bliver det mon? Kan jeg klare det alene? Og hvad gør jeg, hvis følelsen af at være alene popper frem? Derfor tænker jeg også, at det giver mening, at du synes det er svært at finde ud af, hvordan og hvorledes du skal tackle det hele.
Giv savnet lov til at fylde
Savnet og følelsen af at være alene kan være nogle ubehagelige følelser at mærke. Og vi mennesker bryder os ikke ret meget om at mærke ubehag. Derfor er det også helt naturligt, at få lyst til at undgå eller slippe af med det ubehagelige. Det er en mekanisme, som bor i os helt fra dengang, hvor vi levede ude i vildmarken. Der var det nemlig ret vigtigt, at vi ikke spiste giftige ting eller gik ind i en mørk grotte til en løve. Og der sørgede ubehaget for at vi blev væk fra grotten eller kontrollerede, hvad vi spiste.
Men i dag, kan den mekaniske sommetider komme til at spænde ben for en. For den kan gøre sådan, at man fx kommer til at bruge alt ens energi på at undgå at mærke de svære følelser, som fx savn.  Og det kan være helt vildt drænende og lidt en umulig opgave. For savn og ensomhed er nogle helt almindelige og naturlige følelser, som alle mennesker støder ind i fra tid til anden. Derfor kan det også nogle gange være en god ide at acceptere følelserne og give dem lov til at være der. Svære følelser er nemlig ofte lidt ligesom kviksand. Nu mere vi kæmper med dem, nu mere holder de fast i os. Men når vi accepterer, at de er der, så har de ofte ikke længere samme magt.
Så husk på, at det er helt okay og naturligt at mærke savnet til din kæreste. Savn er nemlig også et tegn på, at den anden person betyder noget for en. Og når jeg læser dit brev, så synes jeg, at det lyder til, at du er rigtig glad for din kæreste. Derfor tænker jeg også, at det er helt naturligt, at du synes det er svært at undvære ham. Så måske du næste gang savnet eller bekymringerne dukker frem kan sige til dig selv “tak savn fordi du minder mig om, at han betyder noget. Du må gerne være her. Men lige nu skal jeg altså se min yndlingsserie.”
I vores artikel om at opfinde en figur til svære tanker og følelser kan du læse lidt mere om, hvordan man kan give plads til følelserne. Så hvis du har lyst til at give det et skud, kan jeg varmt anbefale dig at tage et kig på den.
Udnyt muligheden for at gøre alt det han ikke gider
Når de svære tanker og følelser fylder meget, kan det tit være svært at få øje på de positive ting. For svære tanker og følelser er lidt ligesom et par briller, som deler verden meget sort/hvid op. Derfor er det også normalt, at alt virker helt umuligt og uoverskueligt, når de svære tanker og følelser fylder meget. Men ofte er der mange flere nuancer i en situation end det sort/hvid brillerne viser. Så måske der også kan være noget positivt ved den her situation? Nogle oplever fx at det at savne hinanden også kan forstærke de følelser man har for hinanden. Og hey – lige nu, så har du rigtig god mulighed for at gøre alt det, din kæreste ikke gider. Du kan fx bingewatche din serie, som han synes er kedelig, og du behøver ikke at dele dit bland selv slik. Så er der måske noget, som du rigtig godt kan lide at lave, som du kan bruge lidt mere tid på?
Det kan nemlig også nogle gange være rart at lave nogle andre ting, som gør en glad, så de tunge tanker og følelser ikke fylder det hele.
Snak med nogen om det
Når der er nogle ting, som fylder meget hos en, kan det være en rigtig god ide at snakke med nogen om det. For ofte fylder alt det svære lidt mindre, når man deler det med andre. Så har du måske en god veninde, en forældre eller en helt tredje, som du kan tale med? Det er nemlig ikke så vigtigt præcis, hvem du taler med. Det vigtige er, at du ikke går med alt det svære alene.
Du er altid velkommen hos Cyberhus
Du skriver, at du står til at skulle opereres igen. Er det mon også i knæet? Hvis det er, så tænker jeg måske, at det kan være, at du skal holde benet i ro i lidt tid? Derfor vil jeg også lige tippe dig om Cyberhus. Cyberhus er et online tilbud, hvor man fx kan deltage i en gruppechat eller få råd fra andre unge. Det er også helt gratis og anonymt, og kan være en rigtig god måde at dele de tanker og følelser, som bøvler for en.
Det kan være svært, at skulle gå gennem en operation mens ens kæreste er ude og sejle. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. De allervarmeste tanker til dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper