Hvad skal jeg gøre, hvis jeg overvejer selvmord? Og har overvejet at køre galt på min scooter for at dø?
Kære brevkasse
Hvad skal jeg gøre hvis jeg overvejer selv mord og overvejer at køre galt på min scooter for at dø

(Dreng, 16 år)
Kære dreng på 16 år
Hvor er jeg glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For det lyder bare som om, du har det mega svært for tiden. Men det at du skriver herind, er et tegn på, at du rækker ud efter hjælp. Og det er det første skridt på vejen mod at få det bedre. Så det er et mega vigtigt og sejt skridt, du har taget ved at skrive herind.
Det er et tegn på, at det gør rigtigt ondt
Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du har det mega svært lige nu. For det må bare gøre så ondt indeni i dig, når du overvejer at køre galt på din scooter for at dø. Når man kæmper med selvmordstanker, så er det nemlig altid et udtryk for, at man har det mega svært. Og når man har det rigtigt svært, så kan det bare være så svært at se, hvordan det nogensinde skal blive bedre. Og så kan det komme til at virke som om, den eneste måde det kan blive bedre på er, hvis man dør. Men det er det heldigvis ikke. For man kan heldigvis godt få det godt igen. Og jeg tror på, at der også er en del af dig, der tror på, at det godt kan blive bedre.
Det er den del, der har skrevet herind og rakt ud efter hjælp. Så prøv at se om du kan holde fast i den del af dig. Også selvom den måske føles mega langt væk nogle gange. For du kan godt få det godt igen. Og du er langt fra alene om at have det sådan her. Og der er heldigvis rigtigt mange, der har haft det ligesom dig, der har fået det godt igen. Nogle gange kræver det bare den rigtige hjælp fra de rigtige mennesker. Nogle gange kan det give håb at læse andres historie, så hvis du har lyst til det, kan du prøve at læse Claras historie. Hun havde ikke lyst til at leve mere, men i dag har hun heldigvis fået det godt igen, fordi hun fortalte nogen om, hvordan hun havde det og fik hjælp.
Snak med nogen
Du spørger, hvad du skal gøre. Og det allerbedste råd jeg kan give dig er, at du skal snakke med nogen om, hvordan du har det hurtigst muligt. For det er så vigtigt, at man ikke går alene med det, når man har selvmordstanker. Selvmordstanker er nemlig alt for tunge til, at det er noget, man skal bære rundt på selv. Det er noget, man skal have hjælp til, så man kan få det godt igen. Og den eneste måde man kan få den hjælp på er, hvis man fortæller nogen, hvordan man har det. For selvom det kunne være så rart, hvis folk bare kunne se, at man har brug for hjælp. Så er svære tanker og følelser ikke noget, man kan se på hinanden. Derfor tænker jeg på, om du ville kunne snakke med dine forældre om det? Hvis det ikke dur at snakke med dine forældre, kan du snakke med en anden voksen, du er tryg ved. Det kunne for eksempel være en lærer på din skole.
Tag fat i Livslinien
Du kan også altid tage fat i Livslinien, når du kæmper med selvmordstanker. Hos Livslinien kan du komme til at snakke med nogle mega dygtige frivillige rådgivere om dine selvmordstanker. De frivillige hos Livslinien er vant til at snakke med unge, der har selvmordstanker. Så de ved godt, at det kan være rigtigt svært at snakke om. Og de skal nok gøre alt, hvad de kan for, at du føler dig tryg og hørt, når du snakker med dem. Du kan være helt anonym hos Livslinien, hvis du helst vil det. Så dem kan du trygt tage fat i. Og det er super vigtigt du gør det, hvis du føler, du har brug for det. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.
Hvis du får lyst til at reagere på tankerne
Hvis du på et tidspunkt kan mærke, at du har lyst til at gøre alvor af tankerne, så er det mega vigtigt, du tager fat på psykiatrisk skadestue. Derinde sidder der nemlig nogle rigtigt dygtige mennesker klar til at hjælpe dig, hvis du får det så dårligt, at du har lyst til at reagere på dine selvmordstanker. Fordi jeg ikke ved, hvor du er henne i landet, så har jeg lavet en liste over hjemmesider og telefonnumre på alle landets psykiatriske skadestuer, som du kan se herunder:
• Region Syddanmark
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Esbjerg: 9944 6700
Odense: 9944 9140 og 99 44 91 41
• Region Midtjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
7847 0470
• Region Nordjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
Aalborg: 9764 3700
• Region Sjælland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Roskilde: Ring 1818 og tast 3
Slagelse: Ring 1818 og tast 3
Vordingborg: Ring 1818 og tast 3
• Region Hovedstaden
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Glostrup: 3864 0671
Amager: 3864 1650
Ballerup: 3864 5003
København: 3864 7360
Nordsjælland: 3864 3200
Bornholm: 3864​ 4050
Din læge kan også hjælpe
Jeg synes også, at du skal prøve at snakke med din læge om, at du overvejer selvmord. For selvom man måske ikke altid lige tænker over det, så er din læge faktisk også uddannet til at hjælpe, hvis det er noget psykisk, der er svært. Din læge kan blandt andet hjælpe dig med at finde ud af, hvor du kan få hjælp til at få det bedre henne. Hvis du ikke har lyst til at tage til lægen alene, kan du altid få nogen, du er tryg ved til at hjælpe dig med at tage fat i din læge og til at tage med dig. Det kan for eksempel være dine forældre, men hvis du er mere tryg ved at have nogle andre med, kan det også være en anden voksen.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig og givet dig svar på dit spørgsmål. Og så håber jeg sådan, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det. For du fortjener at få hjælp, så du kan få det godt igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper