Hej Mindhelper
Sagen er den at jeg er en kæmpe overtænker, og døjer med utrolig svær social angst. Min problematik lyder således at jeg lige er startet i 1.G.for 2 uger siden. I løbet af den første uge skete der noget meget uheldigt 🙁 Vores pause var slut og jeg skulle finde min plads. I det jeg går over mod min plads stod en klassekammerat i vejen for mig. Jeg bedte ham pænt om at flytte sig, så jeg kunne komme forbi. Det lød ikke til at han hørte mig. I og med at jeg har en smule kommunikationsvanskeligheder, tænkte jeg at prikke til ham med min fod, i håb om at han ville reagere. Det gjorde han så, men han antager at jeg havde sparket ham, og sagde det foran hele klassen, hvilket slet ikke var meningen at det skulle køres helt derud. Min intention var slet ikke, at ville skade ham på nogen måde – blot lige gøre ham opmærksom på at jeg skulle den vej. Der er gået to uger nu, og jeg overtænker konstant mine handlinger. Jeg er en meget stille og rolig pige, som slet ikke har haft nogen skolerelaterede problemer/konflikter. Det er virkelig gået over stregen, og kan ikke stoppe med at overtænke det. Kører jeg den for langt ud? Har så meget skyldfølelse…

(18 år)
Kære Du
Det lyder som om, episoden fra pausen over på gym, fylder rigtig meget hos dig. Derfor er jeg også super glad for at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Når tanker kører i ring
Du beskriver en episode i et frikvarter, hvor du prikker til en af dine klassekammerater, og han derefter opfatter det som om du har sparket ham. Det kan være rigtig ubehagelig når nogen bliver sure over noget man har gjort, når intentionen bag, ikke var at genere vedkommende. Man kan både blive ramt af et chok over at vedkommende reagere på en måde, man slet ikke havde regnet med. Og man kan blive ked af, at vedkommende misforstod ens intention. Og så kan man komme til at bruge rigtig meget tid på at gå og slå sig selv oven i hovedet bagefter: “Hvorfor gjorde jeg dog også det der” “Jeg skulle havde vidst at det var en dårlig ide” eller lignende tanker, kan poppe op. Det kan være svært at slukke for den slags tanker, og så kan de komme til at ligge og køre i ring og blive en ond cirkel, hvor man kommer til at kritisere sig selv meget hårdt.
Heldigvis er det nu også ofte sådan, at selvom vi selv kan gå i flere uger og køre rundt i noget, vi synes, vi gjorde forkert. Så har de mennesker der var omkring os, ofte allerede glemt det der skete på det tidspunkt. Det er nemlig tit sådan, at det er en selv, der husker alle de små fejltagelser man har lavet, mens andre hurtigt glemmer dem. Så måske kan det være en trøst for dig at tænke på, at du med stor sandsynlighed, er den der har tænkt mest på episoden efterfølgende. Men derfor kan det stadig være hammer ubehageligt at overtænke, så derfor vil jeg også lige linke dig denne her artikler. Den handler om hvordan man kan begynde at arbejde med nogle af de trælse tanker – og få lidt mere ro på dem.
Snak med klassekammeraten
Du skriver, at du har meget skyldfølelse over det der skete, da det ikke var din mening at skade fyren, du gerne ville forbi. Til det vil jeg lige starte med at sige, at alle mennesker kommer til at begå fejl ind imellem, og det er helt naturligt og okay.
Når vi kommer til at træde ved siden af, kan det sommetider hjælpe at snakke om det. Derfor tænker jeg også, at det måske kunne være en god ide for dig, at tale med fyren om episoden. Det kan nemlig ofte være en god måde at komme af med skyldfølelsen, hvis man får snakket med den anden. Så måske kunne du hive ham til side i et frikvarter eller efter skole. Og så kan du fortælle ham, at du er ked af det der skete og, at det ikke var meningen at gøre skade på ham. Så tænker jeg også du vil opdage, at han nok ikke har taget hele episoden så tungt endda. Og om ikke andet, kan i få jer en snak om, hvad det lige var der skete.
Tal med nogen andre
Det kunne måske også være rart for dig, at tale med nogen andre for klassen om episoden, og hvordan du har det? Måske er der nogen fra gym-klassen, som du tænker kunne være gode at tale med. Og så kan det sommetider være en hjælp, at få luftet lidt ud for alle tankerne der køre rundt oppe i hovedet. Måske er der også nogen, som var der da det skete, som kan fortælle dig hvordan de opfattede situationen. Det kan nogen gange hjælpe også lige at få nogen andres øjne på sagen, og høre hvad de tænker.
Det kan være hammerhårdt at gå og overtænke noget man har gjort. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar du har kunne bruge. Og at du snart får fred for de trælse tanker.
De bedste hilsner fra en Mindhelper