Hej
jeg er en pige på 14 år, som overtænker meget.
Jeg overtænker alt for meget og mange af mine venner har også nævnt det til mig, men de forstår mig ikke. Det jeg overtænker mest, er omkring mine venner og veninder, jeg har desværre også mistet et godt venskab jeg havde, på grund af at jeg simpelt hen overtænker alt. Hvis nu en af mine venner giver mig et surt blik, så går min hjerne igang med at tænke alt muligt.

(14 år)
Kære Du
Det lyder til, at du overtænker en del, og at det fylder hos dig. Det kan være hårdt, når tankerne og bekymringerne suser afsted hele tiden. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og fortalt om det.
Overtænkning
Du skriver, at du overtænker alt for meget. Det lyder hammerhårdt, for det kan være ret drænende, når overtænkningen fylder. Du skriver også, at hvis en af dine venner giver dig et surt blik, så går din hjerne i gang med at tænke alt muligt.
Det med at reagere på, hvad andre gør, er helt naturligt. Det gør vi alle sammen. Vi mennesker er nemlig flokdyr, og derfor er vi lavet til at lægge mærke til, hvordan vores venner reagerer og lægge mærke til små tegn på, at de fx er sure. Det er noget som sidder i os fra dengang, hvor vi levede ude på vildmarken. Dengang var der nemlig vigtigt at være en del af flokken, så derfor var det også vigtigt at lægge mærke til signaler fra de andre. Så man ikke lige pludselig stod og skulle kæmpe mod et vildt dyr alene. Så på den måde, er det ret smart at vi kan lægge mærke til andres signaler. Men sommetider kommer vores hjerner til at blive lidt for opmærksomme på andre mennesker. Og det kan være ret drænende hele tiden at skulle være opmærksom og fx tænke over, hvad den kommentar fra ens ven betød.
Stop snebolden af tanker og bekymringer
Du skriver også, at du har mistet et god venskab, og at du efter det overtænker alt. Det tænker jeg giver rigtig god mening, for vores hjerner har det med at huske de ubehagelige ting, og forsøge at sørge for, at det samme ikke sker igen. Og sommetider kommer hjernen vil at blive alt for opmærksom på det, og så kan bekymringerne og tankerne godt komme til at rulle derudaf, som en snebold, der bare vokser sig større og større. Derfor kan det også være godt at øve sig i at stoppe snebolden af tanker inden den bliver for stor og tankerne kører helt af sporet. I vores artikel om at stoppe tunge tanker og følelser, når de kører i ring, står der nogle gode råd til, hvordan man får sat en stopper for tankerne og bekymringerne, så de ikke kommer til at køre i ring.
Snak med en voksen om det
Når man går og bøvler med overtænkning, er det en rigtig god ide at snakke med en voksen om det. For det er alt for tung at gå med selv. Og som regel bliver alt det svære lidt lettere, når man deler det med andre.
Dine forældre er måske nogle af de voksne, som er allertættest på dig. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du fortalte dem, hvordan du går og har det.
Hvis du synes, at det er lidt svært at få fortalt dine forældre om overtænkningen, kan du tage et kig i vores guide til at snakke med forældre om svære ting. I den står der nemlig nogle gode råd til, hvordan man får taget hul på snakken.
Hvis det slet ikke dur at snakke med dine forældre, kan du også snakke med en anden voksen. Det kan fx være en lærer, en god venindes mor eller en helt tredje, som du er tryg ved.
Børnetelefonen
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, kan du også tage fat i Børnetelefonen. Hos Børnetelefonen sidder der nemlig en hel masse rigtig søde og rare rådgivere, som hver dag snakker med børn og unge, der har det svært. Derfor er de også gode at tage fat i, når man bøvler med overtænkning. Du kan både ringe til dem, chatte med dem eller sende dem en SMS. Og uanset, hvordan du kontakter dem, gør de altid deres allerbedste for at hjælpe og lytte.
Det kan være hammerhårdt at bøvle med overtænkning. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender varme tanker din vej, og håber at du får snakket med en voksen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper