Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 19 år der bare gerne vil dø. Jeg lider af tinnitus stress og depression. Jeg ved at tinnitus er noget man helst ikke skal fokusere på, men jeg føler at det fuldstændig har taget overhånd nu. Jeg kan hverken tænke ordentligt, se tv, koncentrere mig i hverdagen, eller sove om natten. Jeg har fået en psykolog som jeg skal til for første gang om et par dage men jeg tvivler på om det vil hjælpe for ærgelig talt har jeg fået nok og vil bare gerne dø NU. Hvad skal jeg gøre? Det eneste jeg ønsker er ro i mit hovede.
Hilsen den meget triste og frustrerede 19 årige pige.

(19 år)
Kære Triste og frustrerede 19 årige pige.
Det lyder til, at det er rigtig hårdt at være dig lige nu. Derfor er jeg også meget glad for, at du har skrevet herind, og delt dine tanker. For dem skal du ikke gå med alene.
Det giver mening
Du skriver, at du lider af tinnitus, stress og depression. Det er nogle tunge ting at kæmpe med. Når man har en depression, kan det godt gå ud over ens koncentrationsevne, og man kan både blive rigtig træt og trist. Når man så oveni også har tinnitus, så tænker jeg, at det giver god mening, at du kan komme til at føle dig rigtig frustreret og ked af det. Og jeg forstår virkelig godt, at du ønsker, at få ro inde i hovedet.
Afled opmærksomheden
Du skriver, at du godt ved, at man ikke skal fokusere på tinnitus, men at det har taget overhånd. Det kan være hammersvært, at lade være med at fokusere på noget. For tit vil tankerne automatisk vende tilbage til den ting, som man prøver at undgå at tænke på.
Sommetider kan det hjælpe at prøve at aflede ens opmærksomhed. Når hjernen fokuserer på en ting, har den nemlig sværere ved også at tænke på alt muligt andet. For nogle kan det hjælpe at dyrke motion. Når pulsen kommer op, og kroppen arbejder, så bliver der nemlig lagt en dæmper på tankerne oppe i hovedet. For andre kan det hjælpe, at lave noget, som de godt kan lide, eller som de bliver optaget af. Det kan være at ses med en god ven, at male, spille computerspil, eller noget fjerde. Så måske kan du prøve, om du kan komme på nogle aktiviteter, som kan aflede din opmærksomhed? Selv hvis det bare er 5 minutter, kan det måske give et lille pusterum.
Selvmordstanker
Når man kæmper med en masse ting, og ikke kan finde ro, så slider det på en. Måske begynder det at føles som om, at det aldrig bliver anderledes. Eller måske er det svært at se, at der er en løsning på ens problemer. Og så kan tankerne om at dø godt dukke op. Der kan være mange forskellige grunde til, at man får selvmordstanker. Men du skal vide, at du ikke er alene. Mange unge, som har haft en depression, har prøvet at få dem. For når man har en depression, kan det være svært at se sig ud, af alt det svære.
Men det er muligt, at få det bedre – selv når det nærmest føles umuligt at tro på. En af dem, som har kæmpet med selvmordstanker, men som har det godt idag, er Clara. Du kan læse interviewet med Clara her, hvor hun fortæller sin historie.
Brug hjælpen
Du skriver også, at du snart skal tale med en psykolog. Det er jeg rigtig glad for at høre. For du skal ikke klare dig igennem alle de svære ting selv. Det er selvfølgelig ikke noget quick fix, at snakke med en psykolog. Og sommetider kan det tage noget tid før, man begynder at kunne mærke en forskel. Men tit vil der lige så stille begynde at ske nogle små forandringer, som gør, at man får det bedre.
Mit bedste råd til dig er at fortælle psykologen om de ting, du har skrevet herind i dit brev. For så kan psykologen bedst hjælpe dig. Og så kan i måske også snakke om, hvordan du kan hjælpe dig selv med at få noget mere ro – så ikke du skal blive ved med at have det så skidt.
Tal med andre
Det kan også være en god ide, at tale med dem omkring en, når man har det svært. For så kan dem tæt på støtte en. Og det kan også bare være rart, at de ved, hvordan man går og har det. Så har du mon en forældre, en god ven, eller en helt tredje, som du kan tale med om, hvordan du har det?
Livslinjen
Livslinien er et rigtig godt sted at tage fat i, når man har selvmordstanker. Hos Livslinien arbejder der nemlig nogle rigtig søde og dygtige frivillige. De taler hver dag med mennesker, som har det svært. Du kan være helt anonym, når du ringer derind. Og det er altid bedre at ringe en gang for meget, end en gang for lidt.
Psykiatrisk skadestue
Hvis du kan mærke, at du får lyst til at handle på selvmordstanker, så skal du tage fat i Psykiatrisk skadestue. Her kan de hjælpe dig og passe på dig. Du kan finde den Psykiatriske skadestue tættest på dig i listen herunder:
• Region Syddanmark
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Esbjerg: 9944 6700
Odense: 9944 9140 og 99 44 91 41
• Region Midtjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
7847 0470
• Region Nordjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
Aalborg: 9764 3700
• Region Sjælland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Roskilde: Ring 1818 og tast 3
Slagelse: Ring 1818 og tast 3
Vordingborg: Ring 1818 og tast 3
• Region Hovedstaden
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Glostrup: 3864 0671
Amager: 3864 1650
Ballerup: 3864 5003
København: 3864 7360
Nordsjælland: 3864 3200
Bornholm: 3864​ 4050
Det er rigtig hårdt, at kæmpe med depression, stress og tinnitus. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, du kan bruge. Jeg sender en masse gode tanker din vej, og håber, at du snart får mere ro på.
De bedste hilsner fra en Mindhelper