Hej
jeg har fået en slem afhængighed. Jeg trives i opmærksomhed især den medfølende af slagsen. Jeg er endt med at placere mig selv i situationer jeg ikke kan komme ud af. Hvad end det er voldelige forhold, selvskade eller konfrontationer. Jeg lever på bølgen af opmærksomhed der kommer, hvis jeg har cuttet og er endt på skadestuen, hvis jeg er blevet tvangsindlagt med en spiseforstyrrelse, hasteindlagt med risiko for hjertestop, blevet truet af min far eller blevet slået af min kæreste igen. Men når opmærksomheden stilner hen, hungrer jeg efter endnu mere. og kun det værre er tilfredsstillende nok, jeg har ingen stopklods. Jeg er bange for jeg ikke når at stoppe mig selv før det ender galt

(20 år)
Kære Du
Det lyder til, at du kæmper med nogle svære ting lige nu. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os og delt det. For svære ting skal man ikke gå med alene.
Selvskade
Du skriver, at du lever på bølgen der kommer, når du fx har cuttet eller er blevet slået af din kæreste eller truet af din far. Men ligeså snart opmærksomheden stilner hen, så hungrer du efter endnu mere. Sådan kan man godt have det, når man er fanget i selvskadens spiral. For selvom det måske kan føles rart lige når man selvskader. Så løser selvskade ikke noget på den lange bane. For som regel kommer de svære tanker og følelser endnu stærkere tilbage bagefter. Og så kan trangen til at selvskade godt melde dig igen. Derfor er det også en rigtig svær spiral at være fanget i. Men heldigvis kan man godt slippe ud af den, og få det bedre igen.
Selvskade kan også være rigtig mange forskellige ting. Mange tænker på cutting, når du tænker på selvskade. Men selvskade kan også være at komme i konfrontationer eller være i et forhold med en, som man ved ikke er god for en.
I vores artikel 8 kærlige råd til dig, som cutter, står der nogle gode råd til, hvad man kan gøre når selvskaden fylder. Og rådene kan også sagtens bruges til andre former for selvskade. Så jeg tænker, at der måske er noget i den, som kunne være hjælpsomt for dig?
At være afhængig af opmærksomhed
Vi mennesker har allesammen brug for at få opmærksomhed fra tid til anden. Og nogle gange er det, man egentlig søger omsorg. For omsorg er et helt naturligt menneskeligt behov. Men hvis man måske ikke føler, at den omsorg kommer af sig selv, kan man godt ende i et mønster, hvor det føles som om, at den eneste måde at få det på er ved at få opmærksomhed, fordi man fx har selvskadet. Og det kan være hammerhårdt og drænende fordi man hele tiden er på “jagt” efter den næste måde at få opmærksomhed på. Og derfor får kroppen og hovedet aldrig rigtig lov til at slappe af.
Men selvom man kæmper med svære ting, kan man godt få det bedre. Nogle gange har man bare brug for en hjælpende hånd til fx at lære, at man ikke behøver skade sig selv, for at få opmærksomhed og omsorg. Og det, at du kan reflektere over, at det er et problem for dig er allerede et rigtig stort skridt i den rigtige retning. Så kæmpe skulderklap herfra.
Får du hjælp?
Når jeg læser dit brev kommer jeg til at tænke på, om du får hjælp til de ting, som du bøvler med?
Hvis du gør det, så tænker jeg, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med din behandler om, hvordan du har det. Så kan I måske også tale lidt om, hvad grunden kan være til, at du har brug for opmærksomheden du søger. Og det kan også være, at din behandler har nogle gode råd, som du kan bruge.
Hvis du ikke får hjælp, så tænker jeg, at det er vigtigt, at du tager et smut til lægen og får snakket om, hvordan du har det. For så kan lægen også hjælpe dig med at finde ud af, om der er noget hjælp, som kunne være godt for dig at få.
Foreningen spiseforstyrrelser og selvskade
Nogle som også kan være rigtig gode at tage fat i, når man har det svært og kæmper med selvskade er Foreningen spiseforstyrrelser og selvskade. De ved nemlig en hel masse om, hvordan det er, når selvskaden fylder. Derfor er de også rigtig gode til at lytte og rådgive. Du kan både ringe til dem, chatte med dem eller sende dem SMS. Og det er helt gratis og anonymt. Så dem kan jeg varmt anbefale dig at tage fat i.
Det er hammerhårdt, når man er kommet ind i en spiral, hvor man er afhængig af opmærksomhed, og hvor selvskaden fylder. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de allervarmeste tanker din vej, og håber du får snakket med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper