Hej Mindhelper
Mit problem er hovedsageligt, at jeg lader mine følelser løbe afsted med mit temperament. Jeg har ekstremt svært ved at give slip på den vrede, som bygger sig op inde i mig, når jeg står i en situation, som jeg ikke kan kontrollere.
Hvordan stabiliserer jeg mit humør og hvordan lader jeg mig ikke påvirke af andre menneskers humør?
Jeg har virkelig prøvet at observere mine tankemønstre. Men når ting går galt, når jeg laver en fejl, så hagler jeg mig selv ned og har meget svært ved at komme ovenpå igen

(Pige, 20 år)
Hej Pige på 20 år
Det lyder til, at tanker omkring din vrede fylder rigtig meget hos dig. Det kan være rigtig svært, når de fylder så meget, og når man har svært ved at styre det. Derfor er det også rigtig sejt, at du gerne vil ændre det og har skrevet herind.
Man må gerne blive vred
Følelser er en del af det at være menneske. Og det er helt normalt, at ens følelser og humør svinger gennem hele livet. De fleste mennesker kommer også igennem en masse forskellige følelser på en dag. Det kan være, at man kommer for sent til bussen og synes, at det er mega øv. Men måske skal man være sammen med sin veninde senere, og det gør en rigtig glad. Vi har alle sammen gode og dårlige dage. For vi mennesker er meget forskellige, og derfor er det også meget forskelligt, hvilke ting der gør os vrede, kede af det og glade. Der er nemlig heller ikke nogen følelser som er mere rigtig end andre. De har alle hver deres vigtige funktion. Derfor må man også gerne blive vred. For vreden kan blandt andet hjælpe os med at mærke, hvor vores grænser går. Men derfor kan det selvfølgelig stadig være rigtig træls, når vreden kommer til at fylde alt for meget. Nogle oplever også, at de kommer til at blive rigtig udadreagerende og måske råbe, slå og sparke, når de bliver vrede. Og det er selvfølgelig ikke OK, men heldigvis kan man godt lære at reagere anderledes på vreden.
Det tager tid at lære at reagere på andre måder
Vi mennesker er nogle værre vanedyr, så derfor er det også helt almindeligt, at det tager lidt tid, før vi får ændret vores reaktioner og tanker. Hvis ens krop og hjerne er vant til at reagere på en bestemt måde, vil man ofte komme reagere på den måde, når man kan mærke, at man bliver vred. Men heldigvis kan vi godt lære at reagere på andre måder, det kræver bare lidt øvelse.  Det er en process, og derfor er det heller ikke noget der sker fra den en dag til den anden.
Så husk på at du bare et et menneske, og det er helt almindeligt, at man kan komme til at reagere på den gamle måde og lave fejl. Det handler om at tage små skridt og give sig selv lidt snor, så der er plads til, at man måske kan komme til at reagere på en måde, som man synes er lidt træls. Du kan tage et kig på vores artikel Bliver du alt for vred? Der står nemlig en masse gode råd til, hvad man kan gøre, når vreden fylder for meget. Så måske der står noget i den, som kan hjælpe dig lidt på vej.
Tryk på pytknappen
Det kan være rigtig hårdt, hvis man kommer til at dunke sig selv i hovedet med de fejl, som man er kommet til at lave. Det kan nemlig komme til at fylde rigtig meget i ens tanker. Og når det sker, er det helt almindeligt, at det kan være lidt svært at komme ud af det igen. Derfor kommer jeg til at tænke på, om du mon kender pytknappen? For den kan nemlig være rigtig god i sådan nogle situationer.
Når man står i en situation, hvor man måske ikke har så meget kontrol og kan mærke, at man er ved at blive vred, kan det være en god ide lige at tælle til ti og så trykke på sin indre pytknap. Pytknappen kan se ud på mange forskellige måder. Det er helt op til dig om den er rød eller grøn eller en helt anden farve. Og det er helt normalt, at det måske føles lidt fjollet og tager lidt tid, inden det lige helt fungerer. Men rigtig mange mennesker oplever, at det hjælper dem med ikke at lade sig gå på af så mange ting. Og at det faktisk kan være rigtig rart, at man ikke skal bruge så meget energi på at blive vred men i stedet kan ryste på skuldrene og sige pyt en gang imellem.
En anden ting som du kan prøve er at flytte fokus. Det lyder som om du måske kommer til at hænge dig i dine tanker og følelser, og jo mere man gør det, jo mere fylder tankerne også. Derfor kan det nogle gangen være bedre helt at lave noget andet, for at flytte tankerne over på noget helt andet. Du kan tage et kig på vores artikel Sådan bryder du tunge tanker og følelser, når de kører i ring. Der står nemlig en masse gode råd til, hvordan man lige kan gribe det an.
Tag fat i Headspace
Når man går rundt og har en masse følelser som kan være lidt svære lige at håndtere, kan det være rigtig rart lige at få snakket med nogen om det. Derfor tænker jeg også, at du måske kan tage fat i Headspace. Der sidder nemlig en helt masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. Det er helt gratis, at komme i Headspace, og hvis du synes, at det er rarere, kan du også sagtens være anonym. De frivillige er vant til at snakke med unge, som går og bøvler med nogle ting. Derfor sørger de også altid for, at det foregår på en måde som er rar for dig.
Snak med dem omkring dig
Det kunne også være en rigtig god ide, at du fik snakket med folk omkring om din vrede. For måske de også kan hjælpe dig med at fange faresignalerne og minde dig om, hvad du kan gøre i stedet. Og måske der også er nogen, som du skal have sagt undskyld til, hvis du måske er kommet til at gøre eller sige noget i vrede, som ikke var helt OK. Det er nemlig helt normalt, at komme til at sige noget, som man måske fortryder bagefter, når man er meget vred. Men heldigvis bliver de fleste mennesker rigtig glade, når man kommer og undskylder bagefter.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Og så krydser jeg fingre for, at du finder en måde at håndtere vreden på, så det ikke skal fylde så meget.
De bedste hilsner fra en Mindhelper