Hej Mindhelper
Jeg har ikke haft det så godt i snart 2 år nu men for det sidste er det hele blevet meget være. Jeg har været til læge og snakke og hun sagde jeg skal til psykolog men der er ingen steder der er en ledig. Jeg har en anden ven som heller ikke har det så godt og jeg skal hele tiden høre på hendes problemer og fra ikke så lang tid siden sendte hun mig et billede af hendes selvskade som så fik mig til at selvskade igen efter 2 måneder uden at gøre det. Jeg ved ikke hvordan jeg skal sige til min mor jeg har fået det dårligere fordi jeg føler hun har nok at gøre da min mormor døde fra ikke så lang tid siden. Jeg har ikke løst til at sige alle mine problemer til mine veninder fordi det er jo ikke deres problem at jeg har det sådan her. Min lære har sagt jeg bare skal sige til hvis jeg vil snakke men jeg har heller ikke løst til at snakke med min lære fordi jeg har det bedre med at snakke med en som jeg ikke kender og ikke ser dagligt

(14 år)
Hej 14 årig
Det lyder til, at du har det svært for tiden. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind til os. For du skal ikke gå med alle de svære tanker og følelser alene.
At få tid hos en psykolog
Først og fremmest vil jeg starte med at rose dig. Det er mega godt, at du har søgt hjælp hos lægen, når du har det svært. At række ud er nemlig det allerbedste, man kan gøre, når man har det svært. Så kæmpe skulderklap herfra.
Når man har søgt hjælp, kan det godt være lidt af en mavepuster, at man ikke kan få tid med det samme. Derfor tænker jeg også, at det giver god mening, at du er frustreret over det, og synes at det er træls, at der ikke er nogen psykologer, som har ledige tider lige nu. Men når man har fået en henvisning til en psykolog, så er det meget normalt, at der er lidt ventetid før man kan komme til. Derfor er det også en god ide at sørge for, at blive skrevet op, også selvom den tid, som man får måske først er om lang tid. For jo før man bliver skrevet op, jo før kan man også komme til.
Mens du venter på at komme til psykolog
Det kan være mega frustrerende, at skulle vente i lang tid på at snakke med en psykolog. For når man står midt i det og har det svært, vil man måske rigtig gerne have noget hjælp nu. Derfor vil jeg også lave en liste med ting, som kan være hjælpsomme indtil, du kan komme til at snakke med psykologen.
• Snak med din mor
Du skriver, at du ikke ved, hvordan du skal sige til din mor, at du har fået det dårligere, fordi du føler, at hun har nok at gøre. Den følelse tror jeg, at der er rigtig mange unge, som kender til. For man vil måske rigtig gerne passe på sine forældre, og vil helst ikke være til besvær. Men man må gerne bekymre sine forældre. Langt de fleste forældre, vil nemlig rigtig gerne have, at deres børn har det godt. Derfor vil de som regel også gerne have, at man fortæller dem, når man har det svært. For så kan de også hjælpe og støtte en.
Derfor er det også vigtigt, at du snakker med din mor om, hvordan du har det. For selvom det ikke kan fjerne alt det svære, så kan det være rigtig rart og lettende at snakke med nogen om, hvordan man har det.
I vores guide til at snakke med forældre om svære ting, står der nogle gode råd til, hvordan man får taget hul på snakken. Så jeg tænker, at der måske er et råd eller to i den, som kan hjælpe dig lidt på vej.
• Headspace
Du skriver, at du har det bedre med at snakke med en, som du ikke kender og ser dig hver dag. Derfor tænker jeg også, at Heahttps://headspace.dk/headspace-afdelinger/dspace måske kunne være et godt tilbud for dig. Hos Headspace kan man nemlig komme og snakke med med de frivillige om lige det, der fylder hos en. Og de frivillige er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor sørger de også altid for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Det er helt gratis, og du kan også sagtens være anonym. Der findes Headspace i det fleste større byer, og ellers kan du også skrive til dem på chat.
• Børnetelefonen
Du kan også tage fat i Børnetelefonen. Der sidder nemlig en hel masse søde og rare rådgivere klar til at lytte. Du kan du både ringe til dem, chatte med dem eller sende dem en SMS. Og de vil altid gerne lytte. Så hvis du har brug for at lufte ud og snakke med nogen om, hvordan du har det, kan du også trygt tage fat i dem.
• LMS
Du skriver, at du er begyndt at selvskade igen. Derfor vil jeg også lige nævne LMS. LMS står for Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade. Og hos dem arbejder der en hel masse søde rådgivere, som ved en hel masse om selvskade. Nogle af dem er også folk, som selv har kæmpet med selvskade. Derfor ved de også godt, at det måske kan være lidt svært at snakke om, men de gør altid deres allerbedste for at hjælpe en på vej.
Det er mega frustrerende, når man har det svært og gerne vil have noget hjælp, og der så er rigtig lang ventetid. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt for dig. Jeg sender i hvert fald en masse varme tanker din vej, og håber, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper