Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 13 jeg syndes jeg er tyk. jeg føler mig ikke god nok. for det meste i skolen eller om natten. jeg elsker at se mig selv lide, jeg elsker at græde, elsker at lave dybe sår. jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, efter 27 feb 2022 har jeg haft det værre end noget andet, jeg har været på psykiatrisk og venter stadig på hjælp ved ikke hvad jeg skal gøre. det er ved at være daglig at jeg prøver at kvæle migselv til døde. men jeg kan ikke gøre det imod mine brødre. jeg kan ikke få mig selv til det, det er svært at tænke og koncentrere mig i timerne, mine lære siger altid jeg ikke er der mentalt. jeg plejer at være glad for at komme i skole, men nu tvinger jeg mig selv til at komme og vagter ikke mere. jeg har aldrig rigtig kunne lide min mave men here we are today. en pige som tænker over hvad andre syndes og ødelægger sin egen krop for at blive ligesom de andre

(13 år)
Kære Pige på 13
Det lyder til, at du kæmper med nogle rigtig svære ting lige nu. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind.
Selvkritik
Du skriver, at du føler dig tyk og ikke god nok. Det er nogle tunge tanker at gå med. Og de kan godt slide på ens selvværd.
Selvværd er følelsen af, at være god nok, som man er. Og lige netop den følelse, er der rigtig mange unge, som kæmper med. Mange sætter nemlig nogle ret høje krav til sig selv. Måske har man et bestemt billede af, hvem man skal være, og hvordan man skal se ud. Og hvis man ikke synes, man lever op til det, kan man hurtigt komme til at slå sig selv oveni hovedet.
Når man ikke føler sig god nok, kommer man også tit til at fokusere på ting, som man ikke kan lide ved sig selv. Men alle mennesker har også styrker, og ting, de er gode til. Måske er man kreativ, god til fodbold, eller en god ven. Når jeg læser dit brev tænker jeg f.eks. at det lyder til, at du er en omsorgsfuld søster. Og at du går op i, hvordan dine brødre har det.
Selvskade
Der kan være forskellige grunde til at selvskade. Men for det meste handler det om, at man går rundt med nogle svære følelser indeni. Det kan f.eks. være vrede, frustration eller tristhed. Og så kan selvskaden være en måde, at prøve at komme af med dem på.
Du skriver også, at du har prøvet at kvæle dig selv til døde. Når man har det rigtig svært, er det normalt at få selvmordstanker. Selvmordstanker er tanker om, at det f.eks. ville være bedre eller lettere, hvis man var død. På samme måde som med selvskade, kommer tankerne tit fordi, at der er nogle ting i ens liv, som er rigtig svære. Det kan være tunge følelser og tanker. Men det kan også være, at der er noget i ens liv som er svært: hvis ens forældre er blevet skilt, eller man har oplevet noget ubehageligt for eksempel.
Men hvad end det er noget indeni en som er svært, eller noget man har oplevet, så kan man få det bedre. Derfor er selvskade og selvmord heller ikke løsningen.
Det bliver bedre
Det kan være svært at tro på at det bliver bedre, lige når man står midt i det. Men det er muligt at komme af med svære tanker, og få det godt med sig selv. Nogle gange har man bare brug for hjælp til det. Derfor er jeg også glad for at høre, at du venter på at få hjælp. Men jeg kan også sagtens forstå, at ventetiden er svær.
Det bedste du kan gøre lige nu, mens du venter er, at tale med en voksen om, hvordan du har det. For du skal ikke gå med det alene.
Tal med dine forældre
Nogle af de voksne, som måske er tættest på en, er ofte ens forældre. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om dine forældre ved, at du selvskader og har prøvet at kvæle dig selv?
Hvis de ikke ved det er det vigtigt, at du fortæller dem det. For så kan de støtte og hjælpe dig. Og det kan også lette de svære tanker, at få sagt dem højt.
Du kan kigge på artiklen Guide til at tale med forældre om svære ting, hvis du har brug for råd til at tage snakken.
Tal med en anden voksen
Hvis det slet ikke dur at tale med dine forældre, så kan du tage fat i en lærer, en bedsteforældre, eller en helt tredje, som du er tryg ved. De voksne tæt på en vil nemlig som regel gerne hjælpe, når man har det svært. Og det vigtigste er, at du får sagt det til nogen.
Hjælpetilbud
Hvis du gerne vil tale med nogen ude fra, kan jeg varmt anbefale Livslinien. Livslinien er et sted, man kan ringe eller skrive til, når man har selvmordstanker. Hos livslinien arbejder der nemlig nogle rigtig søde rådgivere. Og de sidder klar til at lytte og hjælpe.
Du kan også tage fat i LMS. LMS står for landsforeningen mod spisefortsyrrelser og selvskade. Dem som arbejder hos LMS ved en masse om selvskade. Derfor er de også gode at snakke med, når det er noget, man kæmper med. Du kan også spørge en voksen om i sammen kan kigge LMS hjemmeside. Det kan sommetider være rart, at have en ved siden af sig. Og så kan i f.eks ringe eller skrive til dem.
Tag fat i psykiatrien
Til sidst vil jeg også lige nævne psykiatrisk skadestue. For hvis det bliver for meget,
og du får lyst til at handle på tankerne om, at tage dit liv, så tag fat i dem. Så kan de hjælpe dig. Du kan kan finde den psykiatriske skadestue tættest på dig nedenunder:
• Region Syddanmark
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Esbjerg: 9944 6700
Odense: 9944 9140 og 99 44 91 41
• Region Midtjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
7847 0470
• Region Nordjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
Aalborg: 9764 3700
• Region Sjælland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Roskilde: Ring 1818 og tast 3
Slagelse: Ring 1818 og tast 3
Vordingborg: Ring 1818 og tast 3
• Region Hovedstaden
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Glostrup: 3864 0671
Amager: 3864 1650
Ballerup: 3864 5003
København: 3864 7360
Nordsjælland: 3864 3200
Bornholm: 3864​ 4050
Jeg håber at der er noget i mit svar, du kan bruge og at du får talt med en voksen om, hvordan du har det. For du fortjener at få det bedre. Jeg sender de bedste tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper