Hej Mindhelper
Er der en bestemt grund til at alting virker håbløst og verden bliver være for tiden går?
Jeg har haft søvnproblemer hvor jeg normalt går i seng kl 21 i hverdagene og sover ved 1 tiden, overtænker alt og føler bare jeg skal finde en udvej fra alting. Har haft det sådan her de seneste 8uger og er bange for at snakke med nogen fordi at alle føles som om de er ligeglade med mig og jeg er værdiløs jeg har taget 2 af jeres test de viser begge det samme svar men ville høre om det bare var noget normalt eller jeg skulle tage mig sammen og fortælle nogen det

(13 år)
Kære Du
Det kan være hammer-hårdt, når man overtænker, og har svært ved at sove. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind til os, og fortalt om det.
Når dagene føles grå
Du spørger, om der er en bestemt grund til, at alting virker håbløst, og at verden bliver værre. Der kan være flere grunde til, at sådan nogle tunge tanker kan ramme en. Nogle gange kan man være nede, fordi der er sket noget træls i ens liv. Men andre gange kan det også bare være fordi, at man er ramt ind i en periode, hvor det hele føles lidt trist og gråt. Så der behøves ikke, at være en bestemt grund til, at man har det sådan.
Tankerne
Hvis man går og føler sig trist og nede, kan det godt farve ens tanker. Lidt ligesom, at have et par farvede briller på. Verden er egentlig den samme, men det man ser, får en anden tone. Det kan fx gøre, at man får flere negative tanker om sig selv. Eller at man lægger meget mere mærke til alle de trælse ting i livet, end alle de positive ting. Giver det mening?
At have tunge tanker er noget, som en hel del unge prøver på et tidspunkt. Så jeg tænker, at du langt fra er alene. Men heldigvis kan man også få det godt igen, sådan så de triste tanker ikke fylder helt lige så meget. I artiklen I kulkælderen? få 10 gode råd til at håndtere tristheden, kan du læse om gode råd til, hvad man kan gøre, når man er ramlet ind i en lidt svær periode.
Søvnen
Du skriver også, at du har søvnproblemer, og at du overtænker, når du skal sove. Det tænker jeg giver ret god mening. For hvis man ligger med en masse tanker oppe i hovedet, så kan det være svært at falde i søvn. Hjernen skal nemlig koble af, før man kan sove. Og hvis tankerne så ligger og køre i ring, kan det gøre det svært at falde til ro.
Det kan være mega frustrerende at ligge i flere timer, og bare ikke falde i søvn. Og når man ikke får sovet nok, kan det også gå ud over ens humør. Når kroppen ikke har fået ladet ordentligt op, har man nemlig tit ikke så meget overskud dagen efter. Og så er det lettere for de tunge tanker, at krybe ind.
Derfor kan det også være en hjælp at prøve nogle forskellige ting af, for at se, om de kan hjælpe en til at sove bedre. Måske er der noget du kan bruge i denne her artikel. Den handler om hvad man kan gøre, hvis man har svært ved at sove.
Tal om det
Når man går og har nogle tunge tanker, og alting føles lidt håbløst, så er det bedste man kan gøre, at fortælle nogen om det. For vi mennesker, er slet ikke bygget til, at klare os igennem svære perioder alene. Vi har brug for andres støtte. Derfor er mit bedste råd til dig, at fortælle en voksen om, hvordan du har det.
Mange unge synes, at det kan være lidt svært at tale om. Og måske kan det også føles lidt skræmmende, at række ud efter hjælp. For hvordan bliver det lige modtaget i den anden ende? Og kommer den man taler med, nu også til at forstå en?
Det er helt naturligt, hvis den slags tanker dukker op. Men for det meste, vil de mennesker tæt på en, gerne hjælpe, hvis man har det svært. Nogle gange ved de måske bare ikke, at man egentlig går og er lidt trist og håbløs. Så kan du mon tale med en af dine forældre, en lærer, eller en helt tredje om, hvordan du har det? Du kan også prøve, at skrive det du vil sige ned i et brev, hvis du synes det er svært at fortælle. Eller du kan vise det brev du har sendt herind. Der beskriver du nemlig rigtig fint, hvordan du har det.
Børnetelefonen
Du må også altid ringe til Børnetelefonen. Hos Børnetelefonen arbejder der nogle rigtig dygtige og flinke mennesker. De hjælper hver dag både børn og unge, som har det svært. Derfor er de også vant til at tale med unge og ved, at det kan være lidt svært, lige at åbne op. Derfor gør de også deres bedste for, at det skal være rart at tale med dem. Du kan både ringe og skrive til Børnetelefonen.
Tag til lægen
Jeg tænker også, at det ville være en god ide, at du tog et smut forbi lægen. Lægen ved nemlig en masse om hvordan mennesker fungerer, både udvendigt og indvendigt. Derfor er de også gode at tale med, hvis man går og har det svært. Lægen kan også finde ud af, om der er noget hjælp, der kunne være godt for en at få. Og det kan sommetider være godt, hvis man går rundt med tunge tanker.
Du kan måske også spørge dine forældre, om de vil tage med dig op til lægen, hvis du synes det kunne være rart.
Det er helt normalt at have perioder, hvor svære tanker fylder, og man har svært ved at sove. Men det skal helst ikke vare alt for længe. For så kan det være ret opslidende. Derfor håber jeg også, at du vil fortælle en voksen om, hvordan du har det. For det er første skridt mod, at få det bedre igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper