Hej Mindhelper
Jeg har selvmordstanker og det bliver værre og værre, fordi hver dag er jeg tæt på at begå selvmord, ved at tage virkelig mange Panodil piller. I sommers prøvede jeg, at drukne mig selv, jeg håbede at jeg døde den dag.

(14 år)
Kære Du
Det lyder som om, at det er virkelig svært at være dig lige nu. Og at tanker om selvmord fylder meget. Derfor er jeg rigtig glad for at du har skrevet herind, og delt dine tanker. Det er nemlig så vigtigt at række ud efter hjælp, når man har det svært.
Selvmordstanker
Der kan være mange grunde til, at man får selvmordstanker. Men tit handler det om, at noget gør rigtig ondt indeni. Og at man ikke kan se, hvordan man kan komme ud af det som er svært. Så kan selvmord komme til at virke, som ens eneste udvej. For hvis man ikke var her længere, så ville alt det svære måske også forsvinde.
Men selvmord er ikke løsningen. For selvom det kan føles som om, at man er et mega mørkt sted, så er der lys for enden af tunnelen. Og det er muligt, at få det godt igen, og komme af med de svære tanker og følelser.
Selvmordstanker er noget, som en del unge oplever at få på et tidspunkt. En af dem, er Clara, som havde en helt masse tanker om selvmord, og havde det rigtig svært. I dag har Clara fået det meget bedre, og har fundet glæden igen. Jeg tænker, at det måske kan være rart for dig at høre, at der er andre, som har stået i en situation, der minder om din. Og som er kommet ud på den anden side.
Fortæl det
Du skriver, at du prøvede at drukne dig selv i sommers. Og at du tænker på, at tage en masse Panodil piller. Når jeg læser det, bliver jeg rigtig bekymret for dig. For når selvmordstankerne fylder så meget, så er det et tegn på, at man har brug for hjælp. Vi mennesker er nemlig slet ikke lavet til at klare os igennem hårde ting alene. Og vi har brug for støtte, når vi har det svært
Derfor er det også vigtigt, at du fortæller en voksen om dine selvmordstanker. Det kan være en af dine forældre, en lærer, eller en helt tredje. Den voksne vil kunne hjælpe dig med at finde ud af, hvad i kan gøre for, at det kan blive lidt lettere at være dig lige nu. Og de fleste unge der har selvmordstanker synes, at det kan være en ret stor lettelse, at få sagt tankerne højt. For så skal man ikke gå rundt med alt det svære alene længere.
Det er helt naturligt, at det kan føles svært og sårbart at tale om sine selvmordstanker. Så hvis du har det sådan, skal du vide, at du langt fra er alene. I artiklen Guide til at tale med forældre om svære ting, kan du læse nogle gode råd til, at åbne snakken op. Rådene kan også sagtens bruges til voksne, som ikke er ens forældre.
Smid pillerne ud
Jeg tænker også på, om du har en masse Panodil piller liggende derhjemme? Hvis du har det, er mit råd til dig, at smide dem ud. For på den måde kan du passe på sig selv og sørge for, at du ikke kommer til at tage dem.
Psykiatrisk skadestue
Hvis du kan mærke, at du får lyst til at handle på selvmordstankerne, så skal du tage fat i Psykiatrisk skadestue. Hos Psykiatrisk skadestue arbejder der nogle rigtig dygtige mennesker, som altid sidder klar til at lytte og hjælpe. Så dem kan du trygt tage fat i. Da jeg ikke ved hvor du bor, så har jeg lavet en liste med de forskellige Psykiatriske skadestuer her:
• Region Syddanmark
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Esbjerg: 9944 6700
Odense: 9944 9140 og 99 44 91 41
• Region Midtjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
7847 0470
• Region Nordjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
Aalborg: 9764 3700
• Region Sjælland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Roskilde: Ring 1818 og tast 3
Slagelse: Ring 1818 og tast 3
Vordingborg: Ring 1818 og tast 3
• Region Hovedstaden
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Glostrup: 3864 0671
Amager: 3864 1650
Ballerup: 3864 5003
København: 3864 7360
Nordsjælland: 3864 3200
Bornholm: 3864​ 4050
Tag til lægen
Jeg vil også råde dig til, at tage op til din læge. Lægen ved en masse om, hvordan mennesker fungerer, både udenpå og indeni. Derfor er lægen også et rigtig godt sted at tage hen, når man har selvmordstanker. Lægen kan også hjælpe dig med at finde ud af, hvilken hjælp du har brug for. Hvis du får talt med en voksen, kan du måske spørge, om den voksne kan tage med derop, hvis du synes, at det er rarest.
Livslinien
Du kan også altid ringe eller skrive til Livslinien. Hos Livslinien sidder der en masse søde og dygtige rådgivere. De snakker hver dag med folk, som har selvmordstanker. Derfor er de også rigtig gode at snakke med, når man har det svært. De ved godt, at det kan være svært at tale om sine selvmordstanker. Derfor prøver de også altid at gøre det på en måde, som føles rar for sig. Og det er altid bedre, at ringe en gang for meget, end en gang for lidt.
Når man tænker på at begå selvmord, så skal man have hjælpe. Derfor håber jeg også meget på, at du fortæller nogen om, hvordan du har det. Jeg sender en masse gode tanker din vej og håber meget på, at du snart kan få den hjælp som gør, at du får lysten til at leve tilbage.
De bedste hilsner fra en Mindhelper