Hej Mindhelper
Jeg er en person på 11 år jeg har noget trauma jeg lider af depression og har ikke lyst til at leve mere, jeg er træt og udmattes ikke fordi jeg ikke sover nok men fordi jeg er mentalt træt. Jeg selvskader og Ærlig talt har jeg lyst til at dræbe migselv, jeg tror jeg skal ind på en hospital af en art

(13 år)
Kære Du
Det lyder til, at du har det rigtig svært lige nu. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du rækker ud og skriver herind til os. For det skal du bestemt ikke gå med alene.
Det kan godt blive godt igen
Du skriver, at du har noget traume og lider af depression. Det er mega hårdt når depressionen har fat i en og det kan det godt slide rigtig meget på ens mentale energi. Derfor tænker jeg også, at det giver god mening, at du lige nu føler dig rigtig mentalt træt.
Når de tunge og triste tanker fylder rigtig meget, kan livet komme til at virke uoverskueligt. Derfor er det heller ikke unormalt, at tanken om ikke at ville leve mere kan poppe frem, når man har det så svært, som du beskriver.
Men det er vigtigt at du ved, at tanker om at dræbe sig selv ikke behøver betyde, at man rent faktisk har lyst til det. Oftest er tankerne hjernens reaktion på, at hjernen ikke kan se sig ud af, hvad den skal gøre for at løse problemerne og det der er svært.
Derfor er det også vigtigt, at man får hjælp til problemerne og det svære – og så forsvinder tankerne også. Og heldigvis så får de fleste børn og unge, som har det ligesom dig, det rigtigt godt igen. Men du har brug for en hjælpende hånd på vejen lige nu.
Jeg tænker, du kan også kan prøve at læse Claras historie.  Ligesom dig kæmpede Clara med depression og selvmordstanker fra hun var 11. I dag har hun det rigtigt godt og er sluppet helt fri af tankerne. Jeg håber at historien kan være med til at give dig lidt håb?
Og så vil jeg også lige give dig verdens største skulderklap. For det er mega godt, at du rækker ud og skriver herind til os. Det er nemlig et rigtig flot første skridt på vejen mod at få det bedre, og samtidig viser det også, at der stadig bor noget håb inde i dig. Så kæmpe godt gået.
Fortæl nogen om tankerne
Det allerbedste råd, som jeg kan give dig, er at fortælle nogle voksne omkring dig, de samme ting, som du har fortalt i dit brevkassespørgsmål.  Det er nemlig rigtig vigtigt, at du ikke går med det alene. For når man deler sine tanker og problemer med andre, så er det nemmere at få hjælp til at få det godt igen.
Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med dine forældre om, hvordan du har det. Forældre har som regel god mulighed for at hjælpe og støtte. Og så kan det også være, at du kan snakke med dine forældre om at komme et smut til lægen. For så kan lægen også hjælpe med at finde ud af, hvilken type af hjælp, som kunne være god for dig.  Du kan eventuelt læse dit brevkassespørgsmål op for din mor, så hun nemmere kan forstå, hvordan du har det
Hvis det slet ikke dur at snakke med dine forældre, så er det vigtigt, at du fortæller en anden voksen om tankerne. Det kan fx være en lærer, en god vens mor eller en helt tredje, som du er tryg ved. Det vigtigste er , at du ikke går alene med de svære tanker og følelser.
I vores artikel om at snakke med forældre om svære ting er der nogle gode råd til, hvordan du kan fortælle dine forældre om, hvordan du har det. Det kan godt føles svært, men der er hjælp at hente. Rådene kan også sagtens bruges, hvis det er en anden voksen, som du skal snakke med.
Livslinien
Hos Livslinien sidder der en hel masse søde og dygtige rådgivere, som ved en masse om, hvordan det er at have det svært og kæmpe med selvmordstanker. Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, når man har det svært.
De ved godt, at det måske kan være lidt svært at snakke om. Derfor sørger de også altid for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Og du er altid velkommen til at ringe til dem, både når tankerne fylder meget, men også hvis du har brug for at snakke om, hvordan du har det. Og hellere en gang for meget end en gang for lidt. For de vil altid rigtig gerne hjælpe og lytte.
Psykiatrisk skadestue
Nu skriver du selv, at du måske har brug for at komme på et hospital af en slags. Det er sådan, at hvis du kan mærke, at tankerne bliver for meget – eller du får lyst til at handle på dem – så skal du eller dine forældre kontakte psykiatrisk skadestue. Der findes psykiatriske skadestuer rundt omkring i landet. Det er dem som står klar, hvis nogle har det rigtigt svært mentalt fx. pga. selvmordstanker.
Jeg ikke ved, hvor du bor. Derfor har jeg lavet en liste med alle numrene og hjemmesiderne på de forskellige steder. Så kan du finde den, der passer til der, hvor du bor.
• Region Syddanmark
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Esbjerg: 9944 6700
Odense: 9944 9140 og 99 44 91 41
• Region Midtjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
7847 0470
• Region Nordjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
Aalborg: 9764 3700
• Region Sjælland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Roskilde: Ring 1818 og tast 3
Slagelse: Ring 1818 og tast 3
Vordingborg: Ring 1818 og tast 3
• Region Hovedstaden
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Glostrup: 3864 0671
Amager: 3864 1650
Ballerup: 3864 5003
København: 3864 7360
Nordsjælland: 3864 3200
Bornholm: 3864​ 4050
Det er mega hårdt at kæmpe med depression og selvmordstanker. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar som du kan bruge. Jeg sender i hvert fald de allervarmeste tanker din vej, og håber at du får snakket med nogen om det. For du fortjener at få det godt igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper