Hej Mindhelper
Jeg er 16 år i lang tid har jeg lyst til at løbe væk de er nok ikke den beste løsning hvad skal jeg gøre har ikke nogen at snakke med har mange poblemer med mine plejeforælder

(Dreng, 16 år)
Hej Dreng på 16 år
Det lyder som om, at der sker nogle rigtigt svære ting i dit liv i øjeblikket, siden du har lyst til at løbe væk. Derfor er jeg simpelthen også så glad for, at du har skrevet ind til os. For det er alt for svært, at skulle gå med sådan nogle følelser helt alene.
Du skriver, at du har mange problemer med dine plejeforældre og det virker til, at det er derfor, at du gerne vil løbe væk. Men som du selv så super fint skriver, så er det nok ikke den bedste løsning. Hvis man løber hjemmefra ender man tit i en masse problemer. Og ens omgangskreds bliver rigtigt bekymrede og man ender måske i nogle situationer, hvor man ikke er i sikkerhed. Derfor tænker jeg også, at det måske kunne være bedre, hvis vi fandt nogle, du kan snakke med om dine problemer. Så du kan få hjælp til at håndtere alt det svære i øjeblikket. Og jeg kan sagtens forstå, hvis du trænger til at få snakket det hele igennem og få en hjælpende hånd med på vejen. Men det kan også være svært lige at finde ud af, hvem man egentligt kan snakke med. Jeg har nogle forskellige forslag til, hvem jeg tænker kunne være gode for dig, at snakke med i øjeblikket.
Snak med dine plejeforældre
Det lyder til, at der er problemer mellem dig og dine plejeforældre i øjeblikket. Det må være hammersvært at opleve. Men jeg kommer til at tænke på, om det er noget, du kan prøve at snakke med dine plejeforældre om? Det kan godt være, at du lige nu tænker “sikke et skodråd”, men ofte så er mange af vores problemer kommet, fordi det kan være mega hårdt at snakke om de ting, som er svære. Ved dine plejeforældre, hvordan du har det? Og forstår de det? For hvis de ikke ved eller forstår, hvordan du har det i øjeblikket, så er det også rigtigt svært, at få løst problemerne. Du kan prøve at læse vores artikel med råd til dem, der skændes med deres forældre. Jeg tænker at især råd nummer 6 om at øve sig i at tale sammen er super hjælpsomt og noget som vi alle sammen kan blive bedre til. Vi har også skrevet en artikel om, hvordan man snakker med sine forældre om svære ting. Der står nogle rigtigt gode råd til, hvordan man kan få snakket om de svære ting uden at det ender i bål og brand. Den kunne måske også være noget for dig?
Hvis du tænker, at det ikke giver mening at snakke sammen ansigt til ansigt, så kan du også overveje at skrive til dem. Det er helt okay, at gøre det på den måde, hvis det er det rareste for en. Hvis man eksempelvis skriver et brev, så har man også god tid til at formulerer de ting, som man har brug for at få sagt. Og dine plejeforældre vil have ro til at kunne læse dem og tænke over, hvordan i sammen kan få problemerne håndteret. Hvis du skriver et brev, så husk at skrive det på en pæn måde og følg eventuelt råd nr. 5 om at holde sig på sin egen banehalvdel, som er nævnt i den her artikel om at håndtere sine konflikter.
Kan du snakke med en lærer?
Hvis du har en god lærer, så kan du også overveje, at snakke med ham/hende om, hvad der sker i øjeblikket. Det kan være rigtigt rart at snakke med en lærer/voksen, som kender en og ens familie. Hvis man fortæller på sin skole, at man ikke har det så godt, så skal skolen faktisk også hjælpe en. Så måske kunne det også være en rar måde, at du kunne få hjælp på? Hvis ikke det skal være en lærer, så kan det også være du har en anden voksen i din omgangskreds, som plejer at være rar at snakke med – en onkel, sportstræner, musiklærer eller helt fjerde person, som du er tryg ved at snakke med. Måske er der en, du tænker på nu?
Snak med kommunen
Jeg kommer til at tænke på, om du har en støtte/kontaktperson i kommunen? Hvis man er i plejefamilie skal kommunen være med til at sørge for, at man har det godt. Det har de ansvar for at hjælpe en med. Derfor tænker jeg også, at du kan overveje at tage fat i kommunen og snakke med dem om, hvordan det går i plejefamilien. Så vil de kunne snakke med dig og din plejefamilie om, hvordan det går og hvordan i kan få løst problemerne. Hvis du har en kontaktperson i kommunen, så kan du jo tage fat i ham/hende og fortælle hvordan det går. Ellers kan du også kontakte åben anonym rådgivning i din kommune – du kan finde deres telefonnummer, ved at taste dit postnummer ind i den her Vejviser jeg lige linker til.
Tag fat i Børnetelefonen
Det kan sagtens være, at det bare ikke fungerer at snakke med dine plejeforældre lige nu eller at det er for stor en mundfuld, at skulle tage fat i kommunen selv. Men der er heldigvis stadig andre steder, hvor man kan få snakket med nogle og få en hjælpende hånd på vejen. Jeg tænker på, om du kender til Børnetelefonen? Børnetelefonen er en anonym rådgivning, som er lavet af organisationen Børns vilkår. Selvom navnet måske snyder lidt, så rådgiver Børnetelefonen både børn og unge. Der kan man ringe eller skrive ind og snakke med deres frivillige. De er vant til at snakke med unge om alle slags problemer. Og de er super søde og dygtige. De skal nok stå klar til at snakke med dig og hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du kan få hjælp til dine problemer. Det er helt anonymt, så du behøver ikke fortælle dem hvem du er, hvis du ikke har lyst. Dem kan du være helt tryg ved at kontakte.
Børns vilkår kan også hjælpe en, hvis man står i en situation, hvor man måske har brug for at snakke med kommunen. Så kan man få det der hedder en bisidder med. Du kan læse mere om, hvad en bisidder er for noget på linket. Måske kunne det være noget for dig.
Det lyder til, at der er rigtigt svært at være dig i øjeblikket. Men jeg håber at mit svar har været hjælpsomt for dig og du får mod på at få snakket med nogen om, hvordan du har det. Du er selvfølgelig mere end velkommen til at skrive herind igen, hvis du har brug for det. Masser af held og lykke fremover.
De bedste hilsner fra en Mindhelper