Hej Mindhelper
jeg har haft svært ved mine tanker i langtid. jeg går hele tiden og tænker på om jeg er ond eller god ven.
jeg har ikke stemmer i hovedet men min hjerne siger hele tiden jeg er en dårlig person at jeg har gjort alle mulige ting som jeg ikke har men kan bare ik få det ud af hovedet det ødelægger mit humor og hvordan jeg er rundt om folk jeg har noget agtigt trauma som ligesom bygger op på alt det her. jeg siger hele tiden til mig selv at jeg er en god person ikke har gjort noget. jeg kan slet ikke tænke på hvordan jeg vil have det hvis det her bliver ved med at forgå. jeg er bange for at en dag jeg ligepudselig at der sker det værste. kan nogen hjælpe mig. vil bare gerne nyde mine teenage år

(13 år)
Kære dig,
Det lyder til, at du har rigtig mange svære tanker for tiden. Det kan jeg godt forstå, kan være virkelig frustrerende. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet ind, og delt det med os.
Hvad kan du gøre, for at få det bedre?
Når man hele tiden siger til sig selv, at man er en dårlig person, kan det godt påvirke ens humør og den måde man er på omkring andre.
Og når jeg læser dit brev, så lyder det til, at det er det du oplever lige nu.
Derfor er det også helt naturligt at blive bange for sin fremtid og tænke over, hvad der sker, hvis man bliver ved med at have det på den måde.
Heldigvis er der en masse ting, som du kan gøre for at få det bedre og nyde dine teenageår.
Lær at behandle dig selv som en god ven
Rigtig mange oplever, at de en gang imellem er enormt hårde ved dem selv.
Måske oplever man at blive sur på sig selv over, at man gjorde eller sagde noget forkert. Eller man oplever, at man fylder hovedet med en masse negative tanker om, hvordan man er som person.
Det kan føles rigtig ubehageligt og næsten giftigt for ens humør, og den måde man taler til sig selv på.
Sådan behøver det ikke at være for altid. Der er heldigvis en modgift til de negative tanker.
I stedet for kulde og hårde ord, så kan du prøve at øve dig i at møde dig selv med den samme varme og forståelse, som du møder dine venner med, hvis de har det svært.
Mere selvomsorg
Det er det, vi kalder selvomsorg.
Selvomsorg handler i bund og grund om at behandle dig selv, som du ville behandle en god ven.
Hvis din ven kom dig til og sagde, at de var en dårlig person, ville du så sige en masse grimme ting til dem og give dem ret? Højst sandsynligt ikke.
Du ville måske i stedet lytte til dem, give dem et kram eller hjælpe dem med at løse deres problemer. Alt det, som gode venner gør for hinanden.
Nu er udfordringen bare at være den gode ven for dig selv. Til at hjælpe dig på vej med det, så kan du læse vores artikel om selvomsorg. Her finder du 9 gode råd til at behandle dig selv bedre.
Udfordre de negative tanker
Når vi har mange svære og negative tanker, så kan det være rart at prøve at udfordre dem.
Det lyder til, at du allerede er ret god til at prøve at sige til dig selv, at du er en god ven. Men det lyder også til, at det kan være svært at stole på det, når du prøver at sige det til dig selv.
Her kan du prøve at udfordre dine negative tanker, når de kommer.
Hvis du fx får en tanke om, at du er en ond eller dårlig ven, så i stedet for at lytte til tanken som var den sand, så vær kritisk overfor den.
Det kan du for eksempel være ved at stille spørgsmålet: “Er det, jeg tænker lige nu sandt?” eller, “Har jeg nogen beviser for, at jeg er en dårlig ven?”.
Når du udfordrer dine tanker, så bliver det en måde, hvor du virkelig kan overveje, hvad der er sandt, og hvad der ikke er.
Det er dog også vigtigt at huske nuancerne.
For ingen af os mennesker er altid perfekte.
Derfor kan det være rart at huske, at ja, nogle dage er vi måske bedre til at være en god ven end andre dage. Men det gør os jo ikke til en dårlig ven generelt.
Hvis du vil vide mere om, hvordan du kan udfordre dine negative tanker, så kan du prøve at læse vores artikel: sådan udfordrer du negative tanker om dig selv
Tag en snak med dem omkring dig
Når man går og har mange svære tanker, så kan det være en rigtig god ide at få sagt dem højt til nogen.
Det kan være en god ven, en i din familie eller en god lærer.
For når vi snakker højt om det, som fylder indeni, så har det det med at fylde lidt mindre.
Man kan nogle gange se vores hoved lidt ligesom en gammeldags kiste. Når vi har tanker som fylder, så svarer det lidt til at åbne kisten, og smide en ting derned i. Men det er jo sådan med kister, at der ikke er uendelig plads.
Så på et tidspunkt er kisten næsten så fyldt, at den er lige ved at springe. Du kan se alle tingene i kisten som svære tanker. Så når vi taler højt om vores svære tanker, så er det lidt som at tage nogle af tingene ud af kisten. Og så er den ikke helt så tung og svær at lukke mere.
Og det kan være at dem omkring dig har nogle gode råd, eller måske selv har prøvet at have en masse svære tanker.
Hvis du synes det er svært, hvordan du skal starte samtalen, kan du læse vores artikel om at snakke med andre om svære ting
Tal om de ting som er svære hos Headspace
Hvis du synes det kunne være rart at snakke med nogen, som ikke kender dig, så kan jeg varmt anbefale dig Headspace
Hos Headspace sidder der nemlig en masse søde og dygtige rådgivere, som er vant til at snakke med unge, som har det svært.
Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis man gerne vil have hjælp. Men ikke helt ved hvem, man kan tale med.
Du kan enten chatte med dem, ringe til dem eller snakke med dem fysisk. Der er Headspace centre i de fleste store byer.
Det er gratis og du kan være helt anonym, hvis du har lyst til det.
Det kan være rigtig svært, når man hele tiden har negative tanker, som man ikke rigtig ved, hvad man skal gøre ved. Derfor håber jeg, at mit svar kan hjælpe dig på vej. Jeg sender dig en masse positiv energi og gode tanker.
De bedste hilsner fra en Mindhelper