Jeg har haft selvmordstanker i 4 år. Jeg var ved lægen, og min familie tror, at jeg har fået det bedre. Men det har jeg slet ikke. Hvad skal jeg gøre?
Hej,
jeg ved ikke helt hvor jeg skal starte, men jeg har haft selvmords tanker i over 4 år nu. jeg er ved at være helt ude hvor jeg bare ikke kan mere. Min familie tror jeg har fået det berede siden vi var til læge, men det har jeg ikke, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Har virklig brug for hjælp

(Pige, 13 år)
Kære pige på 13
Når man har selvmordstanker, så er det fordi, det gør rigtigt ondt indeni. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For det er super vigtigt, at du ikke går med alle de her svære tanker alene.
Når det gør rigtigt ondt
Der er helt vildt hårdt, at kæmpe med selvmordstanker. Men det er faktisk ikke så unormalt, som man måske går og tror. Der er rigtigt mange, der kæmper med selvmordstanker. Det betyder, at der er noget, der gør virkeligt ondt indeni, og at man gerne vil have det til at stoppe. Så kan det virke som om, at selvmord er den eneste udvej – men det er det altså ikke. Der er rigtigt mange andre muligheder for at få hjælp, og man kan sagtens få det godt igen. Eksempelvis kan du prøve at læse Claras historie. Hun var kun lidt ældre, end du var, da hun oplevede selvmordstanker for første gang. Idag har Clara det godt. Hun 17 år gammel, og har ingen selvmordstanker længere. Så det kan altså sagtens blive bedre.
Det vigtigste er, at du ikke går med dine selvmordstanker alene. Derfor er det også rigtigt flot, at du søger hjælp her hos Mindhelper. Det er et godt skridt i den rigtige retning. Så bliv endelig ved med at dele dine tanker med nogen. For det er nemlig rigtigt vigtigt, at der er nogen, der ved det, så du kan få den hjælp, du har brug for. For du fortjener selvfølgelig at få det godt igen.
Snak med dine forældre
Det lyder til, at du før har snakket med dine forældre om, hvordan du har det. Det er super flot, og det skal du have rigtigt meget ros for. Men nu tror de, du har fået det bedre, men det har du faktisk ikke. Det må være helt vildt svært, at de ikke ved, hvad der sker med dig. Derfor synes jeg du skal prøve at snakke med dem igen, så de kan støtte dig. Grunden til at jeg synes det er en god idé er, at dine forældre er dem der er tættest på dig lige nu. Så de har rigtig god mulighed for at hjælpe dig videre.
Jeg er næsten sikker på, at de gerne vil vide, hvordan du har det. For du er jo deres barn, og jeg er næsten sikker på, at de elsker dig helt vildt meget. Derfor er det så vigtigt, at du fortæller dem det. Hvis du nu synes det lyder rigtigt uoverskueligt, at skulle tage snakken med dem, så kan du prøve at læse vores guide, om hvordan man snakker med sine forældre om svære ting. Du kan også skrive et brev til dem, hvis du synes det er nemmere end at sige det til dem. Så har du tid til at tænke over, hvad du gerne vil sige til dem. Det vigtigste er bare, at du får det sagt.
Hvem kan man ellers snakke med?
Det er så hammervigtigt, at du får snakket med nogen om dine selvmordstanker. Jeg kan ikke skrive det nok gange til dig. Og der er andre, man kan sige det til, hvis det med forældrene er for svært. Jeg har lavet en liste til dig her, og du skal vide, at du er meget velkommen til at tage kontakt til alle disse steder. De skal nok stå klar til at hjælpe dig.
Livslinien Livslinien er et sted, man kan ringe eller skrive ind, hvis man har selvmordstanker. Deres rådgivere er mega dygtige, og de sidder klar til at snakke med dig om dine selvmordstanker. De er vant til at tale om alle de tanker, du har. Og du kan være helt tryg ved at tage fat i dem – de er rigtigt søde. De er også helt vant til, at der er unge, der tager fat i dem. Og du kan være helt anonym – det betyder, at du ikke behøver fortælle dem, hvem du er. Jeg kan virkeligt anbefale at ringe ind til dem. Især hvis du mærker, at selvmordstankerne fylder rigtigt meget. Det kan være rigtigt rart, at få afløb for alle de svære følelser og tanker.
Headspace Headspace er også et rigtigt godt tilbud til unge. Det er et sted, hvor man kan komme ind og snakke om sine problemer med deres frivillige. De er vant til at snakke med unge om alle mulige ting, og du kan være helt tryg ved at snakke med dem. Deres frivillige er rigtigt søde og gode til at tale om alle slags problemer – både små og store. Man må altid komme ned til Headspace. Der kan du også være anonym. Så kan du prøve at snakke med dem, om de selvmordstanker du oplever. Man kan også skrive til Headspace, hvis det er rarere for dig.
Din læge
Nu skriver du godt nok, at du lige har været til lægen. Men eftersom det ikke hjalp, så kan du kontakte din læge igen. Det er vigtigt, at du fortæller, at du oplever selvmordstanker. Så kan lægen nemlig hjælpe dig med at finde ud af, hvor du kan få hjælpe til dine selvmordstanker. Det kunne for eksempel være hos en psykolog. En psykolog er rigtigt god til at hjælpe med de ting, der gør ondt indeni. Det er i hvert fald en rigtig god måde, at komme til at få det bedre. Måske kunne det være noget for dig?
Psykiatrisk skadestue
Hvis du oplever, at selvmordstankerne fylder det hele, og du bare har brug for hjælp LIGE nu, så er det vigtigt at du tager fat i Psykiatrisk skadestue. Hvis du får lyst til at gøre alvor af dine tanker, så er det bare SÅ vigtigt, at du ringer til dem. Det er nemlig dem, der kan hjælpe dig, hvis det hele bliver alt for meget. Og du må altid ringe, hvis du mærker det. Hellere en gang for meget end en gang for lidt. De skal nok hjælpe dig. Jeg ved jo ikke, hvor i landet du kommer fra, men her er alle hjemmesider og telefonnumre på psykiatriske skadestuer.
• Region Syddanmark
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Esbjerg: 9944 6700
Odense: 9944 9140 og 99 44 91 41
• Region Midtjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
7847 0470
• Region Nordjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
Aalborg: 9764 3700
• Region Sjælland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Roskilde: Ring 1818 og tast 3
Slagelse: Ring 1818 og tast 3
Vordingborg: Ring 1818 og tast 3
• Region Hovedstaden
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Glostrup: 3864 0671
Amager: 3864 1650
Ballerup: 3864 5003
København: 3864 7360
Nordsjælland: 3864 3200
Bornholm: 3864​ 4050
Så kære du, jeg håber, du har kunne bruge mit svar. Det er helt vildt vigtigt, at du får åbnet op for nogle om, hvordan du har det. Så du kan få den hjælp, du har brug for. Jeg er sikker på, at du kommer til at få det godt igen.
De allervarmeste hilsner fra en Mindhelper