Hej Mindhelper
Jeg har gået på min efterskole i snart 4 måneder, og jeg synes desværre ikke jeg er faldet ordentligt til endnu hvilket er super nedern. Andre har altid sagt at efterskole er vildt godt og det er blevet super hypet op, dog synes jeg ikke selv, det er ligeså fedt. Måske fordi jeg har haft for høje forventninger, og de så ikke er blevet nået. Jeg vil vildt gerne nå dertil, hvor jeg synes det er vildt fedt at gå der, men den følelse har jeg ikke haft endnu. Og jeg er vildt bange for at jeg ikke kommer til det, og jeg så ender med at have spildt mit år. For det her år er det eneste jeg får, mine forældre har ikke råd til et år mere.
På skolen er der 120 elever, men jeg snakker langtfra med alle. Jeg vil VILDT gerne snakke med flere for folk virker mega! søde. Jeg har en vennegruppe hvor jeg føler mig tryg på ca 10 personer. Og så har jeg enkelte andre jeg snakker godt med. Jeg er meget stille, genert og indelukket og jeg har slet ikke så nemt ved at snakke med andre. Jeg føler det er lidt intimiderende, jeg bliver utilpas, kan slet ikke slappe af og finde på noget at snakke om. Min hjerne lukker bare helt ned. Så jeg har også super svært ved at snakke med nye mennesker, udvikle relationer osv.
Jeg har snakket med en lærer om dette, og vi har fundet ud af, at jeg mangler tro på mig selv. Sådan virkelig meget tro på mig selv. Andre kan vitterligt rose mig til skyerne, og jeg bliver ked af det og det gør ondt indeni, fordi de kan se det og tror på det er rigtigt, men det gør jeg ikke engang selv.
Jeg kommer også fra en folkeskole klasse, hvor jeg bare ikke følte jeg hørte til, jeg blev ikke set som den jeg var, og jeg følte de andre ikke gad at være sammen med mig. Jeg havde 5 gode veninder i den klasse, men alle de andre var bare i én stor gruppe. Vi blev ”holdt udenfor” i 5 år og jeg tror det har været den oplevelse, der bare har sat sig og ødelagt mit selvværd og min tro på mig selv.
Jeg kan heller ikke lide at være på efterskolen i weekenderne, for de er bare sygt kedelige – der sker ikke rigtigt noget. Og dem der så endeligt laver noget snakker jeg ikke med, fordi jeg synes det er intimiderende at gå derhen. Og hvis jeg så endeligt går derhen, kan jeg jo ikke snakke med, fordi min hjerne lukker totalt ned.
Kærlig hilsen mig.
Jeg håber det her brev giver mening, og ikke bare er en total rodebunke. For det føler jeg mine følelser er..

(Pige, 16 år)
Kære dig
Jeg vil starte med at sige, at det du skriver giver super god mening. Og det lyder til, at dine tanker omkring efterskolen, og hvordan man lige får snakket med flere fylder rigtig meget hos dig. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det tager tid at falde til
Det er meget forskelligt hvor lang tid det lige tager før, at man er faldet helt til, når man starter et nyt sted. Du har gået på efterskolen i 4 måneder, og derfor tænker jeg også, at det er meget almindeligt at have følelsen af ikke helt at være faldet til endnu. Det kan nemlig være en stor omvæltning at starte på efterskole.
Det er helt normalt at føle, at efterskole ikke er det fedeste
Når man hele tiden hører, at andre siger, at efterskole bare er det fedeste og man måske ikke selv lige sidder med den følelse i maven, er det helt naturligt, at man kan komme til at føle, at man måske spilder tiden. Men jeg ved egentlig, at der er rigtig mange andre unge der har det ligesom dig. Ofte er det sådan, at det kun er dem som synes, at det bare var det fedeste at være på efterskole som også fortæller om det. Og så bliver der skabt et billede af, at det er sådan man skal have det, når man går på efterskole. Og selvom du måske ikke føler, at efterskole er det fedeste, så betyder det heldigvis ikke, at dit år er spildt. Du skriver, at du allerede har fået nogle tætte venner og du har allerede lært meget om dig selv. Så derfor tænker jeg også, at du faktisk allerede har fået noget ud af dit år.
Det er almindeligt at blive nervøs, når man skal snakke med nye mennesker
Når vi mennesker står i en situation, hvor vi er sammen med folk, som vi ikke kender så godt, så er det helt almindeligt at blive nervøs. Det er nemlig kroppen der lige reagerer og siger, at vi skal være ekstra opmærksomme, fordi den ikke helt lige kan finde ud af hvad der skal ske. Du har gået på efterskolen i 4 måneder, så der er stadig mange måneder tilbage til at lære flere at kende.
Og heldigvis er det sådan, at man godt kan blive bedre til at snakke med nye mennesker. Det kræver øvelse. Jo mere man øver sig, jo mere slapper man også af i det. Det handler om at tage små skridt og udfordre sig selv. Du skriver, at de andre på din efterskole virker vildt søde og derfor tænker jeg også, at de vil blive rigtig glade for, at du tog fat i dem og prøvede at snakke med dem. Du kan prøve at vende den om – hvordan ville du have det med, at en af de andre kom og snakkede med dig? De fleste mennesker vil blive rigtig glade for det. For måske de også har gået og været lidt nervøse ligesom dig. Og husk på, at det er helt normalt, at det tager lidt tid inden man slapper helt af i det. Du kan også tage et kig på vores artikel Alt for genert? få 5 tips til hvordan du kan udfordre din generthed. Der står nemlig en masse gode råd til, hvordan man kan øve sig i at snakke med andre mennesker.
Bliv endelig ved med at snakke med din lærer om det
Det er super godt, at du snakker med din lærer om det – sejt! Når man går med en masse tanker og bekymringer, er det nemlig rigtig godt at få snakket med nogen om det. For det er simpelthen alt for tungt, at gå rundt med alle de tanker alene. Derfor er det også rigtig godt, hvis du bliver ved med at snakke med din lærer om det. Det kan også være, at I måske kan snakke om, at din lærer kan hjælpe dig lidt med at komme til at snakke med nogle flere. Det kan være at han/hun kan sætte dig i gruppe med nogle nye i timerne. Sommetider kan det nemlig være nemmere at snakke om noget fagligt i starten, for så skal man ikke selv finde på noget at snakke om. Og når man så er tryg ved de andre, kan man begyndte at snakke om andre ting også. Og så den måde blive venner.
Selvværd kan godt bygges op igen
Du skriver, at din lærer og dig har snakket lidt om dit selvværd. Hvis vi mennesker hele tiden kommer til, at dunke os selv oveni hovedet med de fejl vi laver, kan det godt komme til at gå ud over selvværdet. Du skriver også, at du har haft nogle ubehagelige oplever i folkeskolen, og du har ret i, at sådan noget sagtens kan sidde i en og måske gøre, at man bliver lidt mere usikker. For det gør rigtig ondt, at blive holdt udenfor. Derfor tænker jeg også, at det er helt naturligt, at man bliver lidt mere usikker. Men heldigvis er det også sådan, at vores selvværd godt lige så stille kan bygges op igen.
En af byggeklodserne kan være at øve sig i at sige 3 positive ting til sig selv hver dag. Nogle mennesker gør det om morgenen lige når de står op, og andre vil hellere gøre det lige inden de går i seng. Det vigtigste er nemlig bare, at man får det gjort. Så prøv dig lidt frem, og se hvad der virker for dig. Det kan også være en rigtig god ide, at skrive tingene ned på et papir eller på sin telefon, for så kan man tage listen frem og kigge på den igen på et senere tidspunkt. Det kan godt virke lidt fjollet i starten, men rigtig mange oplever, at det faktisk er meget rart efter lidt tid. Det træner nemlig hjernen i at finde de positive ting i stedet for de negative ved en selv. Du kan også tage et kig på vores artikel om selvværd. I den kan du nemlig finde endnu flere gode byggeklodser til selvværdet.
Jeg håber, at der er noget i mit svar som har hjulpet, så du ikke skal gå og bekymre dig så meget, men i stedet bare kan nyde lige præcis din oplevelse af at være på efterskole. Og husk på, at det er helt OK, at have brug for lidt mere tid til at falde til, for vi er alle forskellige.
De bedste hilsner fra en Mindhelper