Hej
jeg søger hjælp og råd.
jeg har en tvillingesøster med ADHD. vi får meget hjælp her i familien… eller det vil sige at hun får hjælp.
vi har en familiekonculent, men det er kun hende der får lov til at snakke med hende.
jeg hjælper alt hvad jeg kan i min familie, men jeg føler ikke at der bliver sat pris på det, og hver gang jeg spørger om jeg ikke snart kan få lov til at snakke med nogen, får jeg bare advide at det hander om min søster. eller at der ikke er tid til det.
det er hårdt, og jeg går og tumler med en angst og konstant utrykhed. og jeg bliver ikke lyttet til. det er bare ved at være for meget for mig, og jeg kan ikke holde det skjult mere.
min søster skal også snart på efterskole. faktisk lige efter sommerferien. men vi har også en konfirmation lige om lidt. men der bliver kun lagt vægt på hendes efterskole.
og for lige at toppe det er min kat også forsvundet, og det er også virkeligt hårdt.
jeg håber i kan hjælpe mig en lille smugle.

(Pige, 13 år)
Hej Pige på 13 år
Det lyder til, at det med din søster fylder rigtig meget hjemme hos jer. Og, at du ikke helt oplever, at der bliver lyttet til dig. Det kan være rigtig hårdt, at have det sådan. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os.
Det kan være rigtigt svært at have en søskende, som har nogle ekstra behov. For så får man ikke altid den opmærksomhed, som man har brug for. Og det kan skabe en hel masse følelser inde i en. Vi mennesker har nemlig fra naturens side brug for at blive set og hørt af vores forældre. Vi har brug for at vores forældre er den sikre havn, vi kan komme tilbage til når vi har brug for det. Og når de ikke er det, så er det rigtig hårdt, og det kan gøre en rigtig ked af det og frustreret. Derfor kan jeg også sagtens forstå, at du synes, at det er rigtig svært.
Snak med dine forældre igen
Jeg tænker, at det kunne være en rigtig god ide, at du fik snakket med dine forældre om, hvordan du har det igen. For måske de slet ikke helt har forstået, hvordan alt det her også påvirker dig. De fleste forældre vil nemlig rigtig gerne have, at deres børn har det godt, men sommetider ved de slet ikke, at man også går og tumler med nogle ting.
Derfor tænker jeg også, at du måske kunne vise dem det brev, som du har skrevet herind til os. Her beskriver du nemlig så fint, hvordan du går og har det. Så kan det være, at I kan få snakket om det på den måde.
I vores guide til at snakke med forældre om svære ting, kan du også læse lidt mere om det. Der står også en masse gode råd, som jeg tænker måske kunne være noget for dig.
Snak med din lærer om det
De fleste lærere vil rigtig gerne hjælpe, når deres elever har det svært. Derfor tænker jeg også, at det ville være en god ide, at du snakkede med en af dine lærere om, hvordan du går og har det. Så kan det nemlig være, at din lærer kan hjælpe dig med at få snakket med dine forældre. Og måske læreren også kan sørge for, at der kommer til at være nogen, som du kan snakke med.
Det kan også være, at læreren kan hjælpe dig med at tage fat i det, som hedder åben, anonym rådgivning. Det er tilbud, hvor man kan få hjælp fra kommunen og få snakket om de ting, som man går og bøvler med.
I vores guide til at få hjælp på din skole, kan du læse lidt mere om, hvordan skolen kan hjælpe dig.
Kan du selv tage fat i familiekonsulenten?
Jeg kommer også til at tænke på, om du selv kan tage fat i familiekonsulenten. Hvis du ved hvad hun hedder, og hvad hendes mail er, kan det være, at du måske kan sende hende en mail og fortælle, at du også har det svært og gerne vil snakke med nogen om det. Hvis du synes, at det er en lidt stor mundfuld, kan du også spørge din lærer om han/hun vil hjælpe dig med at få sendt en mail til familiekonsulenten.
Tag fat i Headspace
Du kan også tage fat i Headspace. Det sidder nemlig en hel masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. Og det kan du have helt for dig selv. Det er gratis at komme i Headspace og du kan også sagtens være anonym, hvis du synes at det er rarere. Du kan både skrive til dem på chat eller ringe og få en tid til en samtale. Lige nu tilbyder de også videosamtaler, hvis du er mere tryg ved det.
Ring til børnetelefonen
Du kan også ringe eller skrive til børnetelefonen. De vil nemlig altid gerne hjælpe og lytte, når man har det svært. De frivillige er super søde og de er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor sørger de også altid for, at det foregår på en måde som er rar for dig. Så dem kan du trygt tage fat i.
Det kan være hammersvært, når man har en søskende, som har ekstra behov. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar som er hjælpsomt. Jeg sender de varmeste tanker din vej og håber, at du får snakket med nogen om det, så du ikke skal gå og have det så svært.
De bedste hilsner fra en Mindhelper