øhmm hej jeg hedder F
Jeg er i min anden sidste uge af mit efterskole ophold og jeg har det ret svært lige for tiden. vi er igang med eksamenerne og faktisk næsten færdige men jeg mangler en eksamen i morgen. det er en meget lang eksamen og den er ret svær at gøre da jeg er skadet og det er idrætseksamen. min gruppe er også vildt ubehagelige og ikke rare at være sammen med. jeg har i længe haft det svært og været en del stressset men jeg føler bare det er blevet værre. jeg er begyndt at synes det er vildt svært at gøre helt almindelige dagligdags ting såsom gå i bad, lægge tøj sammen og i det hele taget stå op om morgenen. jeg vil og har i lang tid gerne ville snakke med en psykolog men jeg ved ikke hvordan jeg skal sige det til mine forældre for når vi snakker om at jeg har det ”lidt” svært så lyder de lidt bare som om jeg skal tage mig sammen og de tager det ikke helt seriøst. Jah altså det er lidt det for lige nu.
tak på forhold.

(16 år)
Hej F
Det lyder til, at du går med en masse tanker om det at gå til eksamener, og at du samtidig føler dig ret presset. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet ind og delt dine tanker med os.
Eksamensperioden er ovre
Da du skrev til os, var det dagen før, at du skulle op til din sidste eksamen. Derfor tænker jeg, at du måske allerede har været igennem den. Jeg håber at du er kommet godt igennem den. Når det er sagt, vil jeg gerne starte med at påpege, at det er helt normalt at være presset op til eksamener. Og hvis man oveni hatten er havnet i en gruppe med nogen, som man ikke har det godt med, kan det godt gøre en ekstra presset. Noget af det, som kan hjælpe med at få lidt ro på, når man er presset er mindfulness. I vores artikel 4 mindfulness-øvelser du kan prøve allerede i dag, er der fire gode mindfulness-øvelser. Så hvis du har lyst, kan jeg varmt anbefale dig at tage et kig på dem.
Det er normalt at have en svær periode
Det kan være rigtig svært, når man er i en periode, hvor man føler, at det hele er uoverskueligt. Derfor kan jeg også sagtens forstå, at du synes det er svært. Det er sådan med os mennesker, at vores humør skifter lige så tit som vejret og er sjældent det samme dag for dag. Derfor er det også helt normalt at have perioder, hvor det hele virker lidt svært. Heldigvis oplever de fleste at få det godt igen. Nogle gange sker det helt af sig selv, og andre gange har man måske brug for lidt hjælp til at få det godt igen.
Altid godt at snakke med sine forældre
Du skriver, at du har prøvet at forklare dine forældre, hvordan du går og har det. Det er super fedt at høre, at du har turde dele det med dem, og har prøvet at forklare dem, hvordan du har det. Når det så er sagt, kan det også være en super øv følelse, når man føler, de ikke helt forstår en. Derfor synes jeg, det er super godt at du skriver til os og spørger, hvordan du skal sige det til dine forældre. Det bedste råd jeg kan give dig er, at sige det som det er. Selvom det kan virke skræmmende at sige det hele på en gang, kan det være godt at få revet plasteret af.
Mange synes det hjælper, hvis man skriver det ned, som man gerne vil sige. Det kan fx være  på et stykke papir eller i en note på ens telefon. Det er en super god måde at hjælpe en selv med at tænke over, hvordan man egentlig går og har det. Man kan også have papiret på sig når man snakker med sine forældre. På den måde glemmer man ikke noget af det, man gerne vil sige. I vores guide til at snakke med sine forældre om svære ting, er der også 6 gode råd til, hvordan man griber de svære snakke an. Så jeg tænker, at der måske er et par råd i den, som kunne være hjælpsomt for dig?
Hos Headspace sidder de klar til at lytte
Her på falderebet vil jeg også gerne lige anbefale dig Headspace. Hvis du ikke kender til det, så er Headspace et sted, hvor man som ung kan komme og snakke om det, der fylder. De frivillige som arbejder hos Headspace, er vant til at snakke med unge og vil super gerne hjælpe dig med de ting, som kan være svære. Det er gratis og man kan være helt anonym, hvis man har lyst til det. Du kan enten besøge dem fysisk rundt omkring i Danmark, og ellers er du altid velkommen på deres chat.
Det er mega hårdt at gå på efterskole og gå eksamenerne i møde, hvis man har det svært og føler sig stresset. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Vi sender de bedste tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper