Hej Mindhelper
Jeg har lyst til at dræbe mig selv, har haft denne tanke i omkring 7 år.
tankerne kommer mere og mere, tror ikke jeg kan holde til det mere.
Tror snart at mine tanker bliver til handlinger.
Søger dagligt på google om hvordan man kan slå sig selv ihjel, har prøvet at opsøge hjælp hos min læge, men aflyser altid i sidste ende. Vil ikke have at folk skal have medlidenhed overfor mig.
Jeg har bare ikke lyst til at være her længere….
mine tanker går tit til min familie og lige pt afholder det mig fra at gøre noget, men ved ikke hvor længe at det vil vare ved.
Mine tanker er blevet mere alvorlige med tiden, ville ønske jeg havde styrke til at opsøge hjælp. men det kan jeg ikke få mig selv til, da jeg som sagt ikke vil have folk til at have ondt af mig.
Vil ikke have det på den her måde længere, hvad kan jeg gøre for at få tankerne væk????
Tror ikke jeg er stærk nok til at holde ved meget længere….

(20 år)
Kære Du
Det lyder til, at der er rigtig svært at være dig lige nu. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os. For det viser mig, at du har håb og gerne vil have det bedre. Så kæmpe skulderklap herfra.
Selvmordstanker
Det er mega hårdt at kæmpe med selvmordstanker, og det kan være ret ubehageligt, når de dukker frem og begynder at fylde mere og mere. Selvmordstanker er som regel et tegn på, at der er nogle ting inde i en, som er rigtig svære. Derfor handler selvmordstanker også ofte mere om, at der noget inde i en, som er rigtig svært, og som man ikke kan se sig selv ud af, end om, at man ikke har lyst til at leve mere.
Men når man står midt i det, og tankerne fylder og overmander, en er det mega svært at være i. Derfor kan jeg også sagtens forstå, at du ikke har lyst til at have det på den måde længere. Og heldigvis kan man godt få det bedre, så selvmordstankerne ikke bliver ved med at fylde. En af dem, som også har kæmpet med selvmordstanker, og som er kommet helt af med dem er Clara. Hvis du har lyst, kan du læse Claras historie. Jeg tænker, at det måske kan være rart, og være med til at give dig lidt håb.
Fortæl nogen om det
Du skriver også, at du ville ønske, at du havde styrke til at opsøge hjælp. Og det har du. Du har allerede taget det første skridt på vejen ved at skrive herind til os. Nu skal du bare blive ved.
Når jeg læser dit brev, synes jeg også, at det lyder til, at du gerne vil have hjælpen, men at det med ikke at vil have medlidenhed sætter en stopper for det. Derfor er det også rigtig vigtigt for mig at sige, at alle mennesker går gennem svære ting i livet, og når andre viser medfølelse eller medlidenhed, er det ofte fordi, de holder af en og gerne vil hjælpe. Derfor vil jeg også virkelig opfordre dig til at fortælle nogen om, hvordan du har det. Faktisk er dét mit allerede råd til dig – fortæl nogen om, hvordan du har det.
Familien
Du skriver, at dine tanker tit går til din familie og, at det afholder dig fra at gøre noget. Og det tænker jeg er rigtig vigtigt at holde fast i. Det lyder til, at din familie betyder meget for dig. Derfor tænker jeg også, at de måske er nogle af dem, som er allertættest på dig. Og at det derfor, er en rigtig god ide, at du får fortalt dem, hvordan du har det.
Jeg ved godt, at det kan være svært,at få det sagt. Men ofte vil de mennesker tæt på en rigtig gerne have, at man fortæller dem, når man har det svært. For så giver man dem også muligheden for at være der og hjælpe og støtte en.
Hvis du synes, at det er for svært at sige det, kan du også vise dem det brev, som du har skrevet herind til os. For så kan I få snakken i gang på den måde.
I vores guide til at snakke med forældre om svære ting, står der også lide tips til, hvordan man får taget hul på snakken.
Tag til lægen
Du skal også lige have ros for, at du har forsøgt at søge hjælp hos lægen. Når man har det svært, er det nemlig det helt rigtige at gøre. Men du skriver også, at du hver gang aflyser i sidste øjeblik. Det kan godt føles ubehageligt, at skulle snakke om svære ting, og så kan lysten til at aflyse godt dukke frem. Men det er rigtig vigtigt, at du får talt med nogen om det. Derfor tænker jeg også, at du skal tage fat i lægen, og få snakket om, hvordan du har det. Lægen er der for at hjælpe, og er vant til at snakke med unge, som har det svært og kæmper med selvmordstanker.
Livslinien
Kender du Livslinien? Hos Livslinien sidder der en masse søde og rare rådgivere klar til at hjælpe og lytte, når man bøvler med selvmordstanker. De snakker hver dag med folk, som har selvmordstanker, og derfor ved de også godt, at det kan være lidt svært at snakke om. Men de gør altid deres allerbedste for at hjælpe en på vej. Så dem kan du trygt tage fat i.
Psykiatrisk skadestue
Hvis du kan mærke, at du får lyst til at handle på tankerne, skal du tage fat i psykiatrisk skadestue. Der findes psykiatriske skadestuer rundt omkring i landet. Derfor sætter jeg lige en liste ind her med de forskellige steder, og deres telefonnumre, så du kan finde den, der passer til der, hvor du bor. Og du må altid gerne tage fat i dem. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.
• Region Syddanmark
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Esbjerg: 9944 6700
Odense: 9944 9140 og 99 44 91 41
• Region Midtjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
7847 0470
• Region Nordjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
Aalborg: 9764 3700
• Region Sjælland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Roskilde: Ring 1818 og tast 3
Slagelse: Ring 1818 og tast 3
Vordingborg: Ring 1818 og tast 3
• Region Hovedstaden
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Glostrup: 3864 0671
Amager: 3864 1650
Ballerup: 3864 5003
København: 3864 7360
Nordsjælland: 3864 3200
Bornholm: 3864​ 4050
Det er mega hårdt at kæmpe med selvmordstanker. Derfor håber jeg også rigtig meget, at du får fortalt nogen om, hvordan du har det, så du kan få noget hjælp. For du fortjener at få det bedre.
De bedste hilsner fra en Mindhelper