Hej
Jeg går og har det lidt svært for tiden. Jeg går med en rigtig ubehalig følelse af at alt omkring mig er uvirkeligt, jeg har angst og det er faktisk ikke så stort et problem i min hverdag.
Når jeg får den her uvikelighedsføelse så begynder mine tanker og køre om alt muligt som fx. hvorfor lever jeg og hvad er meningen med livet og sådan noget. Jeg har ingen form for selvmordstanker men jeg føler seriøst at jeg er ved at blive skør.
Har snakket med mine forældre men de føler ikke de kan hjælpe mig og jeg har gået til psykolog men er stoppet. Nogle gange keder jeg mig også og så er det som om jeg opsøger de dårlige tanker.
Håber i kan hjælpe eller i det mindste bare give mig et par gode råd

(15 år)
Hej 15 årig
Det lyder til, at dine tanker om, hvorfor du lever og meningen med livet,  fylder rigtig meget hos dig. Det kan være mega ubehageligt at have en form for uvirkelighedsfølelse. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os og delt det.
Sommetider kan ens tanker godt løbe af sted med en
Du skriver, at du sommetider kommer til at tænke over, hvad meningen med livet er, og hvorfor du lever. Det er nogle rigtig store spørgsmål, som godt kan sætte gang i en masse tanker hos en. Det tror jeg, at rigtig mange kender til, for det er normalt at tænke over, hvad meningen med livet er, og hvorfor man mon er på denne jord.
Og når de tanker har sat sig fast og kører derudad inde i hovedet, kan det godt føles skræmmende og ubehageligt. For på en eller anden måde er livet en underlig størrelse, når man tænker over det. Og derfor findes der heller ikke et klart svar på de store spørgsmål. Og så kan man godt komme til at sidde tilbage med en følelse af at være overvældet. Derfor kan jeg også sagtens forstå, at du synes, at det er svært, når de tanker fylder meget hos dig.
Distraherer dig selv
Du skriver også, at når du keder dig, så er det som om, at du opsøger de dårlige tanker. Det tænker jeg giver rigtig god mening. For når man keder sig, kan man nemt komme til at sidde og tænke mere over tingene, og så kan de ubehagelige tanker godt dukke frem. Også uden, at man egentlig har lyst til at tænke over det. Og det kan være helt vildt frustrerende.
Derfor kan det også sommetider være en god hjælp at distrahere sig selv, når man kan mærke at snebolden af ubehagelige tanker er lige ved at begynde og rulle. Det er nemlig sådan med vores hjerner, at de kun kan fokusere og koncentrere sig om en ting af gangen. Så hvis du fx er optaget af at se en god serie, lave et puslespil eller noget helt tredje, så kan hjernen ikke samtidig også tænke over alt muligt andet. Derfor kommer jeg til at tænke på, om der er noget, som du godt kan lide at lave? Og som du kan lave, når tankerne dukker op?
I vores artikel om at bryde tunge tanker og følelser, når de kører i ring er der en liste med 25 ideer til, hvordan man kan aflede sig selv. Så selvom artiklen er lavet til nogle lidt andre tanker end dem som fylder hos dig, tænker jeg alligevel, at der er noget i den, som måske også er hjælpsomt for dig?
Godt du snakker med dine forældre
Jeg vil også lige give dig lidt ros med på vejen – det er simpelthen så godt, at du snakker med dine forældre om, hvordan du har det. Det er nemlig rigtig vigtigt at dele det med andre, når man har det svært. Også selvom de andre måske ikke direkte kan hjælpe en, for det kan lette det svære lidt at dele det med andre.
Derfor skal du endelig også blive ved med at snakke med dine forældre om, hvordan du har det.
Headspace
Du kan også tage fat i Headspace og få en snak om, hvordan du har det. Hos Headspace sidder der nemlig en hel masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. De frivillige snakker med unge om det, som fylder hos dem. For intet er for stort eller småt til Headspace. Og de frivillige er vant til at snakke med unge. Derfor sørger de også altid for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Du kan sagtens være anonym, og det er også helt gratis.
Tag et smut til lægen
Når man har det svært, kan det være en rigtig god ide at tage et smut til lægen. For læger ved rigtig meget om, hvordan kroppen fungerer både udenpå og indeni. Derfor er de også rigtig gode og snakke med, når man går og bøvler med en uvirkelighedsfølelse. For så kan lægen også hjælpe dig med at finde ud af, hvad der er den rigtige hjælp for dig. Så du ikke skal blive ved med at gå og have det så svært.
I vores artikel om at gå til lægen, når man har det svært, står der lidt mere om, hvordan det er at snakke med lægen om svære ting. Så hvis du har lyst, kan du også tage et kig i den.
Det kan være hammersvært, når man oplever en uvirkelighedsfølelse. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt for dig. Jeg sender en masse varme tanker din vej og håber, at du tager et smut til lægen og får snakket om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper