Hej Mindhelper
Hver gang jeg skal i skole har jeg ikke lyst til at tage afsted, jeg har det svært med at snakke med min mor om hvordan jeg har det, men jeg har udentvivl snakket med hende før, jeg har ikke haft kontakt til min far i 3 år. Men den var begyndt at starte igen, jeg har nu valgt at jeg ikke vil se ham mere… jeg ved ikke hvorfor men jeg blev nervøs og ked af det hver gang jeg skulle derned. Jeg kan heller ikke klare at være væk fra min mor, og jeg ved ikke hvordan jeg skal fortælle hende det, jeg hader at fremlægge, og at være i centrum. Når jeg skal i skole har jeg en virkelig dårlig fornemmelse flere dage før. Jeg har snakket med noget der hedder headspace som jeg virkelig ikke brød mig om, da de var alt for søde, og det lyder måske dumt, men hun snakkede som om jeg ikke slev havde en hjerne og at jeg var et lille barn på 5 år, men det var jeg ikke og hun var meget træls at snakke med, hum hjalp mig ikke med mine problemer, jeg har brug for hjælp, som i at det skal være meget snart ellers ved jeg ikke om jeg kan klare det meget mere. Jeg går konstant med en dårlig fornemmelse i maven, og det kan vare flere dage før at jeg ikke græder hver 10 minut, jeg ved ikke hvad jeg skal gøre..

(13 år)
Kære du
Det lyder til, at det hele bare virker lidt svært og uoverskueligt lige nu. For hvis man har svært ved at snakke med sin mor og ikke har kontakt til sin far, hvad skal man så gøre, når man har det svært?
Har du prøvet at snakke med din lærer?
Hvis du flere dage før du skal i skole, har en dårlig fornemmelse i kroppen, giver det god mening, at du ikke har lyst til at tage afsted. Og når man så oven i købet ikke kan lide at være i centrum eller fremlægge, så kan alt der handler om skole hurtigt fylde rigtig meget.
Selvom det er normalt at have dage, hvor man ikke vil i skole, så skal det også helst være noget man glæder sig til en gang imellem. Og det lyder til, at du er ved at være der, hvor det aldrig er sjovt at gå i skole.
Jeg kommer derfor til at tænke på, om du mon har fortalt din klasselærer, hvordan du har det? For selvom det måske kan være svært, kan det ofte være enormt lettende og rart, at ens klasselærer ved hvordan man har det.
Det er nemlig ikke kun klasselærerens ansvar at undervise jer, men også at I har det godt i jeres klasse. Derfor er jeg også sikker på, at de vil gøre alt hvad de kan for at hjælpe dig, så du ikke har det så svært med at tage i skole.
Hvis du bliver ved med at være bange for at fremlægge, kan jeg varmt anbefale dig vores artikel: Bange for at fremlægge? Her er det, du skal vide. I den finder du en masse gode råd til, hvordan du får styr på nervøsiteten.
Kan du snakke med en anden voksen?
Når man går med en konstant dårlig fornemmelse i maven og tit er ked af det, kan det godt føles ekstra svært, hvis man ikke har nogen at tale med det om. Derfor kan jeg også godt forstå, hvis du ikke ved hvad du skal gøre.
Men det vigtigste er, at du får talt med en voksen om, hvordan du går og har det. For det lyder til, at du går med alt for mange tunge tanker og følelser alene.
Derfor tænker jeg, at du måske i stedet kan prøve at snakke med en anden voksen end dine forældre om det. Det kan fx være en af dine bedsteforældre, din onkel, en af dine gode venners forældre eller en helt fjerde.
Det er ikke så vigtigt, hvem du taler med, men at det er en voksen, som du stoler på og er tryg ved. For du skal ikke gå med det helt alene. Det kan også være, at den voksne kan hjælpe dig med at få den hjælp der skal til, så du ikke skal blive ved med at have det svært.
Der er andet hjælp at hente
Når jeg læser om den oplevelse du havde hos Headspace, så tænker jeg to ting. For det første så tænker jeg, at du er hammersej og skal have mega meget ros for at søge hjælp ved at kontakte dem. Det har sikkert krævet en masse mod og måske en smule tilløb, før du tog fat i dem og fortalte dem, hvordan du har det.
For det andet så tænker jeg på, hvor øv det er, at det ikke gik som du håbede. Det kan være rigtig ubehageligt at føle, at folk taler til en som om man er et lille barn. Derfor forstår jeg også godt, at du synes det var træls at snakke med dem. Sådan tror jeg, de fleste ville have det.
Men selvom det ikke lykkedes første gang, så vil jeg anbefale dig at prøve en gang til. For selvom det ikke gik første gang med Headspace, kan det være rigtig rart at snakke med nogen, som ikke kender en.
Derfor er det også meget vigtigt for mig at fortælle, at der er masser af god rådgivning at hente, hvis man som dig er under 18 og har brug for hjælp.
Børnetelefonen – ikke kun for børn
Nu tænker du måske: hvorfor skal jeg dog snakke med Børnetelefonen, når det jeg ikke kunne lide ved Headspace var, at de behandlede mig som et lille barn?
Det giver god mening at tænke, at Børnetelefonen kun er for børn. Det står jo i deres navn. Men Børnetelefonen er ikke kun for børn, tværtimod. De er ikke kun vant til at snakke med børn, men også unge helt op til de er 23 år.
Hos Børnetelefonen sidder der en masse dygtige frivillige, som er vant til at snakke med børn og unge, som har det svært. Derfor kan de også være gode at snakke med, hvis man har brug for hjælp og ikke kan snakke med dem omkring en.
Børnetelefonen er åben 24/7, så du kan ringe eller skrive til dem lige når du vil. Det er gratis og du kan være helt anonym, hvis du har lyst til det.
Hvis man ikke føler, at man har nogen at snakke med, kan det hele godt føles uoverskueligt og svært. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du får snakket med nogen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper