Hej Mindhelper
Jeg føler mig meget udenfor, forkert og alene. Jeg har to rigtig gode veninder, men ingen af dem går i min klasse. Har også andre veninder, jeg bare ikke ses så tit med. For cirka 10 måneder siden flyttede jeg skole fordi jeg ikke havde det godt der, og på min nye skole har jeg enlig haft det godt nogle måneder, men føler bare min nye klasse også er begyndt ikke at kunne lide mig. Jeg føler kkke selv jeg gør dem noget, for jeg prøver virkelig at være sød mod dem oh være en de gerne vil være venner med. Føler bare de slet ikke kan lide mih. Og min gamle skole hader mig helt vildt og er mange gange bange for at gå ud for at folk skal dømme mig. Jeg snakker meget med min mor om det, men hun kan jo ikke gøre noget. Ved bare jeg er virkelig træt ag at have det sådan her og føle mig så forkert og alene oh kan næsten ikke klare det mere…

(15 år)
Kære Du
Det lyder som om, at der er rigtig mange svære tanker, der fylder meget for dig. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet ind til os. For de tanker, skal du ikke gå med alene.
Hvad tænker de andre
Du skriver, at du er bange for at andre dømmer dig. Og du er bekymret for, at dem i din nye klasse, er begyndt ikke at kunne lide dig. Jeg kommer derfor til at tænke på, hvorfor du mon tænker sådan? Er der nogen der har givet udtryk for, at de ikke bryder sig om dig? Grunden til jeg spørger er, at vi mennesker nogen gange kan have en tendens til, at tro at andre ikke kan lide os, selvom det slet ikke er tilfældet. Det kan vi især godt komme til at tænke, hvis vi før har oplevet, at der var nogen der ikke kunne lide os. Så kan den ubehagelige oplevelse nemlig godt følge med os videre.
Nogen gange kan man også komme til at tænke, at andre ikke kan lide en, hvis man i virkeligheden ikke har det super godt med sig selv. Eller hvis man går og føler sig forkert. Det ved jeg ikke om er tilfældet hos dig, men jeg tænker at det måske kunne være en hjælp for dig, at prøve at styrke dit selvværd. Du kan prøve at læse denne her artikel. Der er der nogen øvelser du kan prøve af, som er designet til at booste ens selvværd. Når man styrker sit selvværd, kan det nemlig hjælpe en til, ikke at tænker lige så meget over, hvad andre syntes om en.
At føle sig alene
Du skriver, at du føler dig meget alene. Det er hammer hårdt at have det sådan. Vi mennesker er nemlig flokdyr, og vi er derfor designet til, gerne at ville være sammen med andre. Dengang vi stadig boede på savanen, var det nemlig livsnødvendigt, at vi var en del af en gruppe, så vi ikke blev spist af de vilde dyr.
Når man føler sig alene, kan det være en rigtig god ide at tale med dem omkring sig. Her bider jeg mærke i, at du skriver, at du taler med din mor. Det er super godt, det skal du endelig bare blive ved med. Selvom din mor ikke kan gøre så meget, kan det stadig være rart at få snakket om de ting der fylder. For på den måde, kan de svære tanker blive lidt lettere at bære.
Tag til lægen
Det lyder som om, at dine tanker plager dig meget for tiden. Derfor tænker jeg, at det ville være godt, at du tog et smut til lægen. Lægen ved nemlig en masse om hvordan kroppen fungerer både udenpå og indeni. Din læge kan være med til at finde ud af, om du måske har brug for noget hjælp til de svære tanker og følelser, du går med. Hvis du synes det med at gå til lægen, kan være lidt svært, kan du kan prøve at læse denne her artikel om at gå til lægen når man har det svært.
Har du selvmordstanker?
Du skriver også at du føler dig forkert og alene, og at du snart ikke kan mere. Her kommer jeg til at tænke på, om du mon har selvmordstanker?
Selvmordstanker er langt fra ualmindelige, og mange unge oplever at få dem. Selvmordstanker kan især komme, hvis man oplever at være inde i en rigtig svær periode, hvor man f.eks. føler sig meget alene eller forkert. Det er smadder hårdt at have selvmordstanker, men det er heldigvis muligt at komme af med dem igen, men nogen gange kræver det, at man får hjælp.
Hvis du har selvmordstanker, er det derfor rigtig vigtigt, at du får fortalt en voksen i dit liv om det. For selvmordstanker er ikke noget man skal gå med alene. Og det er super vigtigt at få hjælp, når man har det sådan.
Livslinien
Hvis du oplever at have selvmordstanker, er Livslinien et super godt sted at henvende sig. Hos Livslinien sider der en masse søde og dygtige rådgivere, som er vant til at tale med mennesker, der har selvmordstanker. Og det er rigtig vigtigt, at få fortalt nogen om det, hvis man går med selvmordstanker. Så hvis det er noget du oplever, skal du endelig ikke tøve med at kontakte Livslinien. De kan både kontaktes på chat og telefon, og hellere en gang for meget, end en gang for lidt.
Tag fat i Børnetelefonen
Når man går og tumler med svære ting, kan Børnetelefonen være et super godt sted at henvende sig. Hos Børnetelefonen er de vant til at tale om alle mulige forskellige slags problemer, som f.eks at føle sig alene eller forkert. Børnetelefonen er for både børn og unge. Og Børnetelefonens rådgivere er super søde og dygtige, og de er vant til at tale med unge der har det svært. Så dem kan jeg varmt anbefale sig at tage fat i. De kan både kontaktes på chat og telefon.
Jeg håber meget på, at der er noget i mit svar du kan bruge. Jeg sender dig de bedste tanker, og håber at du snart får lidt mere ro på de svære tanker og følelser.
De bedste hilsner fra en Mindhelper