Hej Mindhelper
Jeg er en 16-årig pige, der skriver herind fordi jeg har det svært med mig selv for tiden. Jeg føler mig hele tiden anspændt. Det føles som om at jeg ikke kan tænke mine egne tanker i fred uden at andre bedømmer mig også selvom de ikke engang siger noget til mig. Fx, hvis jeg sidder og tænker på noget og jeg hører en høj lyd udefra, så bliver mine tanker afbrudt og det føles bare som om at den høje lyd fortæller mig at jeg ikke må tænke på det jeg tænker på, selv når det er noget godt jeg tænker på. Det er både irriterende og trættende. Jeg håber, at I kan hjælpe mig?
Hilsen mig

(Pige, 16 år)
Hej Pige på 16 år
Det lyder til, at det er nogle ting som er rigtig svære for dig lige nu. Det kan være rigtig trættende at gå og være anspændt hele tiden, og føle at man ikke kan tænke i sine tanker i fred. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det er almindeligt at være anspændt i perioder
Det lyder til, at følelsen af at være anspændt fylder rigtig meget hos dig lige nu. Der kan være rigtig mange grunde til, at man kan føle sig anspændt. Og ofte kan det også være en blanding af mange forskellige ting, som gør, at man har det sådan. Men uanset hvad de præcist skyldes, så kan det være hammer irriterende, og kroppen bruger rigtig meget energi på hele tiden at spænde op. Derfor tænker jeg også, at det er helt naturligt, at du ikke har så meget energi. Den følelse tror jeg, at der er rigtig mange som kender, for det er helt almindeligt, at have perioder, hvor man er lidt mere anspændt. Det kan eksempelvis komme, hvis man er meget bekymret eller har en masse ting at se til. Men heldigvis kan man godt øve afspænding og afslapning, så man ikke skal blive ved med at være så anspændt.
Det er naturligt at reagere på høje lyde
Du skriver, at dine tanker bliver afbrudt af høje lyde. Når man lige sidder og tænker, kan det være rigtig irriterende, at det skal blive forstyrret af en høj lyd. Men det er helt naturligt. For dengang, hvor vi mennesker levede ude på vildmarken, var det rigtig vigtigt, at vi reagerede på høje lyde, for det kunne betyde, at der var fare på færde. På den måde hjalp det os med at overleve. Og det sidder stadig i os i dag. Derfor er det også helt naturligt, at du reagerer på høje lyde og at dine tanker bliver afbrudt. Og derfor kan man desværre heller ikke helt slukke for det. Men man kan godt træne, at være mere tilstede og ikke blive så nemt distraheret.
Mindfulness
En af de ting, som kan hjælpe med at skabe mere ro i kroppen og få en til at være tilstede i nuet er mindfulness. Derfor tænker jeg også, at mindfulness måske kunne være hjælpsomt for dig. I vores artikel 4 mindfulness-øvelser som du kan prøve i dag, kan du læse lidt mere om det og finde nogle videoer, som guider dig igennem øvelserne.
Og det er helt normalt at det kan være lidt svært i starten, og at man måske skal prøve et par gange før, at det helt virker. Men heldigvis oplever rigtig mange, at det bliver nemmere og skaber mere ro, jo flere gange man gør det. Så måske det også kan hjælpe dig med at slappe af og give lidt ro i hovedet.
Snak med dine forældre
Det kan være rigtig hårdt at gå og bære på alle de svære tanker helt alene. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med dine forældre om, at du har det svært og føler dig meget anspændt. Dine forældre er måske nogle af dem, som er tættest på dig. Og de fleste forældre vil rigtig gerne have, at man har det godt. Derfor bliver de som regel også rigtig glade og vil gerne lytte, når man fortæller dem, at der er nogle ting som er lidt svære for en.
Det kan også være, at dine forældre også har prøvet at være anspændt i en periode. Og så kan det være, at I kan snakke lidt om det og hvad der virker for dem.
Hvis du synes, at det er lidt svært lige at finde ud af, hvordan man får snakket med sine forældre, kan du tage et kig på vores guide til at snakke med forældre om svære ting. I den står der nemlig en masse gode råd til, hvordan man kan gribe det an.
Headspace
Du kan også tage fat i Headspace og få snakket om, hvordan du har det. Der sidder nemlig en hel masse søde og rare frivillige klar til at lytte.  Det er helt gratis at komme i Headspace og du kan også sagtens være anonym, hvis du synes at det er rarere. De frivillige er vant til at snakke med unge, som har det svært, og derfor sørger de også altid for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Du kan både chatte med dem eller få tid til en samtale hos dem. Lige nu tilbyder de også videosamtaler, hvis du er mere tryg ved det. Og uanset hvordan du vælger at tage fat i dem, så er de altid rigtig gode til at hjælpe og lytte, når man har det svært.
Jeg håber, at der er noget i mit svar som har været hjælpsomt for dig. Jeg sender en masse varme tanker din vej og håber, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper