Jeg er ved at give op. Og jeg har mistet lysten til rigtigt mange ting. Jeg vil gerne snakke med nogen om det, men jeg vil ikke føle mig som en byrde.
Hej
Jeg er en dreng på 18 der er ved at give op, føler mig håbløst fortabt og tænker hver aften på hvordan verden ville se ud uden mig. Jeg går nogen gange og håber at jeg kommer ud for et uheld, så døden ikke ser oplagt ud. De ting der holder mig fra at forlade denne verden er at det ville knuse min familie og mine nære venner, ud over det tvivler jeg på at det ville påvirke nogen. Har på det sidste midstet lysten til sex, druk og andre ting som hobbyer. Er begyndt at ryge fordi at rygepausen giver et frirum hvor jeg kan slappe af og ikke tænke på noget. Jeg har lige færdiggjordt 2,g på gymnasiet men føler ikke at jeg laver noget konstruktivt med mit liv føler bare jeg spilder kostbar tid. har ikke taget skolen seriøst i lidt over halvandet år, grundet at jeg føler jeg spilder kostbar tid. Har for ikke så længe siden midstet en kæreste jeg har haft rigtigt længe, grundet mange problemer indklusiv at hun følte der forgik noget i mit hovede som ikke omhandlede vores forhold og som kom i vejen for at jeg ikke tænkte på “os” det der kom i vejen var at jeg overvejede at tage mit eget liv, hvilket jeg ikke fortalt hende. Da jeg var bange for at skræmme hende. Og sidst men ikke mindst føler jeg mig ensom ville gerne have jeg kunne sætte mig ned og snakke med nogen om dette, men vil ikke lægge mine problemer på andres skuldre, da jeg ville føle mig som en byrde.
Håber i kan komme med en løsning der vil få mig til at få livsglæden tilbage.
Hilsen den fortabte 18 årlige dreng.

(Dreng, 18 år)
Kære fortabte dreng på 18 år
Du har det bestemt ikke særligt nemt lige nu. Det er rigtigt hårdt at gå rundt med tanker om at ville herfra. Så jeg er virkeligt glad for, at du har valgt at skrive ind. Det betyder, at du søger hjælp. Og det er bestemt ikke altid nemt at gøre. Så det er bare super sejt!
Allerførst vil jeg gerne lige fortælle dig, at jeg har ændret en smule i dit spørgsmål. Det er simpelthen for at være helt sikker på, at du ikke kan genkendes ud fra det, du har skrevet.
Du har det virkeligt svært
Der foregår godt nok mange ting hos dig lige nu. Du har en hel masse svære følelser, som er rigtigt hårde at gå rundt i. Så jeg kan virkeligt godt forstå, at det er svært at være dig lige nu. For nogen bliver alle de her svære følelser til en depression. De oplever, at verden bliver meget grå og trist. De har svært ved at finde glæde ved noget som helst. Ikke engang de ting, som de engang syntes var sjove at lave. De føler sig triste hele tiden, og de får måske en hel masse tanker om døden. Og de får måske også rigtigt svært ved at se meningen med det hele. Hvis det lyder genkendeligt – og hvis du har lyst har lyst – kan du læse denne artikel om depression. Måske er der noget, du kan genkende.
Det kan føles som om, at det aldrig får en ende, når man har det så svært, som du har. Og så kan man få lyst til at give op. Og det kan jeg virkeligt godt forstå. For det er bare så hårdt at gå rundt i. Men det er heldigvis muligt at få det godt igen. Faktisk får langt de fleste det godt igen. Og får deres livsglæde tilbage. Så det er bare så vigtigt at hænge i, for det kan blive bedre. Men det er drønhårdt lige nu, det ved jeg godt.
En lille øvelse du måske kan bruge
Jeg får lyst til at give dig en lille øvelse med på vejen, som du måske kan bruge. Den går ud på at skrive to gode ting ved dagen ned, inden du går i seng. Enten på et stykke papir, på din telefon eller hvad der lige passer dig. Jeg ved godt, det ikke er nemt, når man har det som dig. Men det behøver ikke være store ting. Fik du en god kartoffel til aftensmad? Så skriv det ned. Kom du ud af sengen i morges? Så skriv det ned, for det kan faktisk være svært nok i sig selv, når man ikke har det godt. Det er ikke en mirakelkur, men den er god, når man har det rigtigt svært. Den træner nemlig hjernen i at få øje på de gode ting. Og det kan den have rigtigt svært ved, når man ikke har det godt. Derfor kan det give humøret et lille løft, at man bliver tvunget til at få øje på, at der trods alt også sker små, gode ting.
Få snakket om det
Du skriver, at du rigtigt gerne bare ville kunne sætte dig ned sammen med nogen. Og snakke om alle de ting, der foregår indeni dig lige nu. Og det kan jeg virkeligt godt forstå. For det er nogle rigtigt tunge og svære ting, du går rundt med helt alene. Så det giver bare rigtigt god mening, at det bliver ensomt for dig. Og når man har det så svært som dig, er det faktisk virkeligt vigtigt at få snakket med nogen. Så det er mit allerbedste råd til dig. Find en voksen du er tryg ved og snak ud om alle de ting, der fylder hos dig. Allerhelst dine forældre. Det er bestemt ikke nemt, det ved jeg godt. Men det er bare så vigtigt, at du får det gjort. Både fordi du ikke skal gå rundt med alle de her svære ting selv. Det er et alt for hårdt læs at skulle slæbe rundt alene, og det fortjener du virkeligt ikke. Men det er også bare så vigtigt, at der er nogen omkring dig, der ved, at du har brug for støtte lige nu. Så du kan finde livsglæden igen. Det lyder, som om det er lidt svært for dig at få det sagt. Er det rigtigt forstået? Hvis det er, kan du prøve at skrive det i et brev. Det gør det nemmere for nogen, fordi de så ikke skal sige helt så meget. Jeg linker også lige til en artikel med flere gode råd til at snakke med dine forældre om de svære ting. Den kan du læse, hvis du har lyst til det.
Du nævner også, at du ikke har lyst til at føle dig som en byrde. Og at det er derfor, du ikke har lyst til at snakke med nogen om, at du faktisk har det virkeligt svært. Jeg forstår godt, at det er sådan det føles hos dig. Og der er faktisk rigtigt mange, der har det som dig, som har den følelse. Så det er helt normalt at have det sådan. Men jeg får bare sådan lyst til at sige til dig, at du ikke er en byrde. Du har det bare virkeligt svært lige nu, og den slags perioder kan vi alle sammen rende ind i. Og så har vi brug for at have nogen omkring os. Det er helt menneskeligt. Og faktisk tænker jeg, at langt de fleste ser det som en kæmpe tillidserklæring, at man vælger at fortælle dem, at man har det virkeligt svært lige nu. Og at man har brug for deres støtte. Du kan også prøve at vende den om. Hvis en af dine venner kom og fortalte dig, at han havde det sådan, som du beskriver. Ville du så tænke, at han var en byrde? Eller ville du være vildt glad for, at han valgte at dele det med lige netop dig? Så du havde mulighed for at støtte ham og hjælpe ham gennem den svære tid?
Tag fat i Livslinien
Du skriver, at du hver dag tænker på, hvordan verden ville se ud uden dig. Og at du faktisk også har tænkt på at tage dit eget liv. Det er helt normalt at få tanker om døden, når man har det så svært som dig. Og også selvmordstanker. Men det er et tegn på, at du har rigtigt ondt indeni. Og derfor er det rigtigt vigtigt for mig at gøre dig opmærksom på Livslinien. Jeg tænker nemlig, at du har fuldstændigt ret i, at din familie og dine venner ville blive kede af det, hvis du ikke var her længere. Så hold fast i dem for de er rigtigt vigtige for dig lige nu. Men det er rigtigt vigtigt, at du tager fat i Livslinien, hvis det føles som om, at de her tanker om døden bliver for meget for dig. Inde hos Livslinien sidder der nogle rigtigt søde og dygtige frivillige klar til at snakke med dig. De er vant til at snakke med folk, der har rigtigt mange tanker om døden. Og du kan være helt anonym, hvis du foretrækker det. Så Livslinien kan du trygt at tage fat i, hvis du har brug for at snakke med nogen om de her tanker om døden og selvmord.
Gå til lægen
Hvis du bliver ved med at have det svært, tænker jeg, at det er en rigtigt god idé at tage en snak med din læge. Han eller hun er nemlig også uddannet til at snakke med dig om det, der foregår indeni dig. Og din læge vil kunne hjælpe dig videre til det tilbud, han eller hun tænker kan hjælpe dig bedst med at få det godt igen. Så du kan få din livsglæde tilbage. Måske synes du, det er lidt svært at finde ud af, hvad du skal sige? Så kan du få lidt hjælp i denne artikel om at tage til lægen, når man har det svært.
Jeg håber virkeligt meget, at mit svar har hjulpet dig lidt. Og at du har fået lidt inspiration til, hvad du kan gøre. Og så håber jeg bare så meget, at du får den støtte, du har brug for. Så du kan finde livsglæden igen. For det fortjener du bare i den grad.
De allervarmeste og allerbedste hilsner fra en Mindhelper