Hej Mindhelper
Jeg har holdt et sabbatår, men startede så i september desværre på en helt forkert uddannelse, og derfor er jeg nu droppet ud og jeg føler, at jeg står og er meget tom indeni og ensom. Det er for det første fordi jeg har boet sammen med min kæreste i et år i et område som ligger meget tæt på KBH. Men jeg har længe følt, at vi ikke skulle være sammen mere, men er blevet i det pga. jeg elsker ham meget selvom jeg ved inderst inde at det ikke er så godt for mig, da jeg føler han holder mig tilbage fra ting, som jeg gjorde meget mere før forholdet (f.eks. At se mine venner mere og tage ud og feste mere mv., føler jeg har mistet mig selv…og en del venner😞) og så fordi vi bor sammen og at alternativet er at flytte hjem til mine forældre igen i en by som ikke er tæt på KBH…Det gør mig bare bange fordi jeg er 21 og føler det ville fucke med mit selvbillede og give mig en ide om, at jeg ikke kunne finde ud af at være selvstændig og derfor skulle bo hos dem igen… og så kommer jeg desuden også langt væk fra de fleste af mine venner som bor i byen og er længere væk fra ungdomslivet generelt. Jeg føler mig allerede mega ensom, og er bange for ikke at få nye venner nu jeg også er droppet ud:(

(20 år)
Kære Du
Det lyder til, at der er hel del, som fylder hos dig lige nu. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os og fortalt om det. For det skal du bestemt ikke gå med alene.
Når jeg læser dit brev synes jeg, at det lyder til, at der er flere ting på spil hos dig – kæresteforholdet, ensomhed, selvbillede og boligsituation. Det er alt sammen nogle store og svære ting at gå og bøvle med. Derfor kan jeg også godt forstå, at du er overvældet og har det svært lige nu.
Jeg tænker, at mange af tingene hænger sammen med hinanden, men jeg tænker alligevel, at det kan være rart og lidt mere overskueligt, at få skilt tingene lidt ad. Derfor vil jeg også prøve at gøre det i mit svar til dig.
At droppe ud af en uddannelse
Du skriver, at du lige er droppet ud af en uddannelse, og at du nu sidder med en følelse af tomhed og ensomhed. Det kan godt være et hårdt slag, at den uddannelse, som man troede var den rigtige ikke viste sig at være det alligevel. Og at de venskaber, som man måske tænkte at få gennem uddannelsen alligevel ikke blev til noget. Derfor tænker jeg også, at det giver rigtig god mening, at det er ensomhed og tomhed, som fylder hos dig lige nu. Men du skal vide, at det er helt normalt at starte på en uddannelse, og finde ud af, at det ikke var det rigtige alligevel. Det er der rigtig mange unge, som gør. For man kan ikke vide, om det er det rigtige, før man har prøvet det af. Og heldigvis kan man også godt finde venner andre steder end på studiet.
Kæresteforholdet
Det kan være ret ensomt at være i et forhold, som man inderst inde godt ved ikke er det rigtige for en. Men samtidig kan det også være hammersvært at gå fra den anden, når man stadig holder af og elsker personen. Derfor kan jeg også godt forstå, at du synes at det er svært. Og den ambivalens er noget, som mange unge, der er i svære forhold, oplever. Men selvom man måske har svært ved at give slip og fx er bekymret for, hvor man så skal bo. Så skal man ikke blive i et forhold, hvor man mister sig selv af den grund. Det er nemlig hverken fair over for en selv eller den anden.
Boligsituationen
Det lyder til, at noget af det, som holder dig tilbage fra at gå fra din kæreste er, at du så er nødt til at flytte hjem til dine forældre. Er det mon rigtigt forstået? Når man først er flyttet hjemmefra, kan det godt føles lidt som et skridt tilbage at flytte hjem til sine forældre igen. For måske opfatter man sig selv som et selvstændigt menneske, som godt kan klare sig selv. Og så kan det godt føles meget uselvstændigt at flytte hjem igen. Men her vil jeg lige udfordre lidt – for tit er tingene ikke så sort/hvid, som vi mennesker har en tendens til at gøre dem. Der er mange unge, som af den ene eller anden grund på et tidspunkt får brug for at flytte hjem igen.
Derfor betyder det heller ikke, at man ikke er selvstændig, selvom man bor hjemme, indtil man finder noget andet. Og heldigvis behøver det ikke være for evigt at man bor hjemme. Men det kan være rart og give lidt mere ro til at finde noget at bo i tættere på København igen.
Du kan prøve at vende den om – hvad ville du tænke, hvis en du kender var nødt til at flytte hjem, fordi de gik fra kæresten? Ofte er vi meget hårdere ved os selv end vi ved andre. Derfor kan det også nogle gange være en god ide at øve sig i at udfordre negative tanker om sig selv. Og jeg tænker derfor også, at der måske er noget i vores artikel Sådan udfordrer du negative tanker om dig selv, som kan være en hjælp for dig.
Ensomhed
Ensomhed er en hammersvær følelse at bøvle med. Men heldigvis kan man godt komme ud af ensomheden igen. Et af de steder, som er rigtig gode, når man kæmper med ensomhed er Ventilen. Ventilen er et sted, hvor man kan komme og møde andre unge. De laver også en hel masse fede aktiviteter, som fx spilleaften, at lave mad sammen og ture ud af huset. Og de frivillige i Ventilen sørger altid for, at det er et rart sted at være, og at alle er med. Så dem kan jeg varmt anbefale dig at tage fat i.
Jeg bider også mærke i, at du skriver, at du har mistet en del venner pga. dit forhold. Derfor kommer jeg til at tænke på, hvordan du har mistet dem? Er det bare gledet ud i sandet, eller har i været uvenner? For hvis kontakten bare ligeså stille er forsvundet, så kunne det måske også være en mulighed at prøve at tage fat i nogle af dem, og høre om I skal finde ud af noget.
Hvis I er endt som uvenner, kan det også være at der er gået lidt tid, og at I derfor kan prøve at snakke om tingene, og se om I kan finde tilbage til venskabet igen. Jeg ved godt, at det kan være ret skræmmende, men ofte bliver den anden glad for, at man rækker ud.
Snak med nogen om det
Når man har det svært er noget af det bedste, man kan gøre at snakke med andre om det. For ofte bliver alt det svære lidt lettere, når man deler det. Det kan fx være dine forældre, en søskende eller en helt tredje. Det er ikke så vigtigt præcis hvem du snakker med. Det vigtige er, at du ikke går med alt det svære alene.
Headspace
Her på falderebet vil jeg også lige nævne Headspace. Headspace er et sted, hvor man kan komme og snakke om det, der fylder hos en. Derfor er det også et rigtig godt sted, når man har det svært og føler sig ensom. De frivillige er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor sørger de også altid for, at det foregår på en måde som er rar for dig. Der er Headspacecentre i de fleste større byer og ellers kan du også altid fange dem på chat.
Det er hammersvært, når man bøvler med flere ting. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Og så sender jeg de allervarmeste tanker din vej, og håber at du får snakket med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper