Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 19 år og jeg har et problem jeg ikke ved hvad jeg skal gøre ved.
Jeg ved godt det lyder underligt, men jeg føler ikke jeg er i live, altså sådan helt til stede, at det jeg ser gennem mine øjne ikke er virkeligt, at jeg ser det fra en andens perspektiv. Jeg kan godt se det er mig i spejlet, jeg føler smerte når jeg slår mig, men nogle af de ting jeg siger og gør, bliver nogle gang ikke tænkt igennem og andre gange tænker jeg det jeg vil sige. Det føles så underligt. Har overvejet om det er en form for hjerneskade, men jeg er ikke sikker, det har varet i nogle år nu og det er stadig det samme.
Jeg har fortalt min mor det og hun sagde hun selv havde sådan en periode i sit liv, hun sagde også at fordi min fremtid er så usikker, tænker jeg for langt frem og derfor kan det gøre min mentale tilstand ustabil, men jeg ved ikke.
Derfor kommer jeg til jer, jeg håber I kan hjælpe eller give et godt råd.
Hilsen den 19 årige pige

(19 år)
Kære 19 årige pige
Det lyder som om, at du for tiden går rundt med en underlig følelse af, at være lidt ved siden af dig selv. Og jeg kan godt forstå, at du kommer til at undre dig over, hvorfor du mon har det på den måde. Derfor er jeg glad for, at du har skrevet herind og delt dine oplevelser. For det kan være super ubehageligt, ikke at føle at man er helt til stede i sit eget liv.
Har du meget at se til?
Du beskriver, at du har en uvirkelighedsfølelse. Og at du nogen gange oplever, ikke rigtig at være til stede i nuet. Lidt som om at det du oplever, er fra en andens perspektiv. Der kan være mange grunde til, at man får sådan nogle følelser. Nogen gange kan de følelser komme, hvis man i en periode er stresset, eller oplever at der sker mange nye ting i ens liv. Derfor kommer jeg til at tænke på, om der mon skete nogen store omvæltninger i dit liv, på det tidspunkt, hvor de her følelser startede?
Det er ikke ualmindeligt
Du er ikke den første der skriver ind til brevkassen, med den her slags uvirkelighedsfølelser. Du kan læse brevkassespørgsmålene Jeg oplever tit, at jeg forsvinder ud af min krop og Jeg føler at den her uvirkelighedsfølelse styrer hele mit liv. Så det med at føle, at man ikke er helt tilstede i sit eget liv, er altså noget flere har oplevet. Og selvom det kan føles meget underligt, er det ikke så ualmindeligt endda.
At få en uvirkelighedsfølelse, er generelt en menneskelig oplevelse, som alle kan få fra tid til anden. En følelse der måske kan minde lidt om, som langt de fleste har oplevet, er følelsen af deja-vu. Når man får en følelse af deja-vu, kan det føles som om, det man oplever, er lidt mærkeligt. Og at der er noget ved den situation man oplever, der er ud over det sædvanlige. Nogen kan også opleve at se sig selv i spejlet, og pludselig få en følelse af, at man ikke helt kan genkende sig selv. Så nogen gange kan vores hjerne, altså godt spille os mennesker et pus. Og gøre at vi får nogle lidt underlige følelser og oplevelser. Som regel forsvinder de følelser dog hurtigt igen.
Bliv ved med at tale om det
Jeg synes det lyder super godt, at du har talt med din mor, om de oplevelser du har. Det er nemlig rigtig vigtigt, ikke at gå med alene. Så bliv endelig ved med det. Det kan for nogen også være med til at gøre, følelsen af uvirkelighed lidt mindre, at italesætte, at det er sådan man føler.
Tag i Headspace
Hvis du har lyst til at snakke med nogen helt andre, kan du tage et smut forbi Headspace. I Headspace sidder der en masse dygtige rådgivere, som rigtig gerne vil tale om det der rør sig i dit liv. Det kan nogen gange være ret rart, at have nogen udefra at dele de ting man oplever med. Og hvis man f. eks er usikker på sin fremtid eller går og bekymre sig, kan det også være en god måde at få lidt mere ro på, at få det vendt med nogen.
Tag et smut forbi lægen
Det lyder i dit brev som om, at den uvirkelighedsfølelse, er noget du oplever tit. Er det rigtigt forstået? hvis man ofte har en følelse af, at være lidt ved siden af sig selv, er det vigtigt, at tage et smut forbi lægen. Det kan nemlig være ret ubehagelig, og en følelse af at det man oplever ikke er virkeligt, skal helst ikke stå på for lang tid af gangen. Din læge kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad der kan være på spil hos dig. Og hvad du kan gøre, for at føle dig mere til stede. Nogen gange går den slags følelser i sig selv, men andre gange har man brug for hjælp, til at finde fodfæstet igen. Hvis du har lyst, kan du læse vores artikel om at gå til lægen, når man har det svært.
Jeg håber at der er noget i mit svar du kan bruge. Og at du snart får følelsen af, at være helt tilstede i dit liv tilbage.
De bedste hilsner fra en Mindhelper