Hej Mindhelper
Hej, jeg er en pige på 20 år… jeg føler at jeg på en måde ikke er i live.. altså som om jeg ikke er til stede. Jeg ved simpelthen ikke hvorfor og det bekymrer mig utroligt meget.

(20 år)
Kære Pige på 20 år
Det kan være mega ubehageligt ikke at føle, at man er rigtigt til stede. Derfor er jeg glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For dem skal du ikke gå med alene.
At føle sig ved siden af sig selv
Du skriver, at du på en måde føler, at du ikke er i live og at det bekymre dig. Det med, ikke at føle at man er helt til stede eller i live, kan være en ret speciel følelse. Og man kan måske både blive lidt bange og undre sig over, hvorfor man har det sådan. Derfor giver det også god mening, at du kan blive bekymret.
Når man har følelsen af, ikke at være i live, kan man også få en følelse af uvirkelighed. Det kan måske føles som om, man er lidt fraværende og ved siden af sig selv. Måske kører hverdagen på autopilot, og man kan få en fornemmelse af, at være fanget lidt i hamsterhjulet. Andre gange kan det også være en følelse af, at verden fremmed. Som om, at det man ser er en drøm, eller som om man er med i en film.
Uvirkelighedsfølelse er ikke ualmindeligt. Og der er kommet flere spørgsmål ind her i brevkassen, med unge der beskriver noget ala det samme som dig. Så du er langt fra alene, om dine oplevelser. Hvis du har lyst, kan du tage et kig på brevkassespørgsmålene Jeg går med en rigtig ubehagelig følelse af, at alt omkring mig er uvirkeligt og Jeg føler, at den her uvirkelighedsfølelse styrer hele mit liv.
Hvad er grunden?
Der kan være flere forskellige grunde til, at man får en følelse af, ikke at være til stede. Sommetider kan følelsen dukke op, hvis man har været presset i en periode. Så kan man have brugt så meget krudt på at klare hverdagen, at man kan komme til at stå med en følelse af, at være lidt ved siden af sig selv.  For måske har man slet ikke har fået stoppet op og mærket rigtigt efter, og så kan uvirkelighedsfølelsen godt dukke op.
Andre gange kan følelsen også komme, når der sker et skift i livet. Måske bliver man færdig med skolen, slår op med kæresten, eller flytter til en ny by. Når der sker forandringer i livet, kan man nemlig godt skulle bruge et stykke tid på at finde ud af, hvem man egentlig er i det nye. Og måske kan det føles som om, at man lige mister fodfæstet lidt i et stykke tid. Andre gange igen, er der måske slet ikke en bestemt grund til, at man har det som man har det. Derfor er det også helt normalt, at du ikke lige kan sætte en finger på, hvorfor du har det sådan.
Snak om det
Det er normalt, at man i perioder kan føle sig lidt ved siden af sig selv. Men hvis det er en følelse der kommer til at fylde meget, eller hvis den bliver ved med at være der i længere tid. Så er det en god ide, at tale med nogen om det. For når man deler svære ting med andre, bliver det som regel lidt lettere at gå rundt med.
Derfor tænker jeg også på, om du har talt med nogen, om den her følelse du har af ikke at være helt til stede? For ellers er mit bedste råd til dig, at gøre det. Det kan måske være med en af dine forældre, en god ven, eller en helt tredje. Det er nemlig ikke så vigtig præcist hvem, det er, så længe du ikke går med tingene alene.
Tag til lægen
Jeg tænker også, at det måske ville være godt, at du tog et smut forbi din læge. Lægen ved nemlig en masse om, hvordan vi mennesker fungerer. Derfor er lægen også god at tale med, hvis man i en periode går og føler sig lidt ved siden af sig selv. Lægen kan være med til at finde ud af, hvad der kan være på spil for dig. Og hvis det giver mening, kan lægen også hjælpe dig med at finde ud af, hvilken hjælp kunne være god for dig at få.
Tag i Headspace
Hvis du godt kunne tænke dig at tale med nogen ude fra, så kan jeg anbefale dig at tage fat i Headspace. Headspace er et super godt tilbud til unge, hvor man kan komme og tale om lige netop det, som fylder hos en. De frivillige som arbejder hos Headspace er vant til at tale med unge om alle mulige forskellige slags ting. Og de gør altid deres bedste for, at det skal være rart at komme der. Det er også gratis, og du kan være anonym, hvis du helst vil det.
Det kan være svært at gå rundt med en følelse af, ikke at være i live. Derfor håber jeg, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt for dig. Jeg sender en masse gode tanker din vej, og håber på, at du får talt med nogen, om hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper