Det er som om, der ikke er nogen mening med noget og at alt er sort. Der er slet ikke nogle gode ting ved at leve, så jeg vil ikke leve mere.
Hej Mindhelper
jeg ved hvad jeg skal gøre, jeg vil bare ikke leve mere! livet er noget lort. det er som om der er det her store sorte huld inden i, der bare suger ALT livskraft ud af mig, og som om der er de her stemmer inden i der bare siger jeg skal bukke under og give op, at jeg intet er værd, og at jeg intet betyder. som om der bare ingen mening er med noget, som om alt bare er et stort mørke! jeg ligger vågen om natten, nogen græder jeg, jeg ved ikke hvorfor jeg græder, det gør jeg bare, nogen gange kan jeg bare ikke sove. i skolen sidder jeg bare og stirrer ud i luften, og tænker på alle de dårlige ting ved at leve, fordi…….der er ikke noget godet ved at leve.jeg vil bare ikke mere, for en uges tid siden var jeg gået helt i sort, jeg sad bare og græd og græd, og prikkede mig slev i armen med en nål, det gjorde ondt, men det var som om at den fysiske smerte, lindrede den psykiske smerte i et kort øjeblik! men lige så snart jeg holdt op, blev alt normalt igen, og det var som om det næsten gjorde mere ondt inden i bagefter end før!………….

(Pige, 13 år)
Kære pige på 13 år
Det lyder godt nok som om, du er inde i en mega hård periode lige nu. Så jeg er så glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. Det er nemlig et tegn på, at du rækker ud efter hjælp. Og det er det første skridt på vejen mod at få det bedre.
Du er ikke alene
Du har bare helt vildt ondt indeni lige nu. Du græder, og det hele føles som alt for meget. Når man har det sådan, er det slet ikke unormalt, at man kan få det sådan, at man bare ikke vil livet længere. Fordi det gør for ondt, og det måske føles som, at det aldrig bliver bedre. Og så kan døden komme til at virke som den eneste udvej – den eneste måde man kan få det til at holde op med at gøre så pokkers ondt indeni. Men det er det ikke. Der er rigtigt mange andre muligheder for, at du godt kan få det bedre igen. Og du kan også godt få det så godt, at du kan komme til at opleve, at der også er gode ting ved at være i live – for de er der – de er bare svære at se lige nu, fordi du har så ondt indeni.
Men du er langt fra alene om at have det sådan her. Der er rigtigt mange, der i en periode af deres liv har haft det sådan, at de følte sig totalt omringet af mørket. Og at den eneste vej ud af mørket, var døden. Men heldigvis får langt de fleste det godt igen. Du kan for eksempel prøve at læse Claras historie. Nogle gange kan det hjælpe lidt at læse om andre, der har haft det lidt ligesom en selv. Clara kæmpede med selvmordstanker i lang tid, men i dag har hun fået det godt igen.
Skriv en god ting ved dagen ned
Det er helt normalt, at man kan komme til at føle, at der absolut ikke sker nogle gode ting i løbet af ens dag, når man er så fanget i mørket, som du er. Men det er lige præcis derfor, at det faktisk er en god idé at øve sig i at få øje på de små gode ting, der sker i løbet af en dag. En af de måder man kan øve sig på, er ved at skrive en god ting, der er sket i løbet af dagen ned om aftenen, inden man lægger sig til at sove. Det behøver ikke at være et tidspunkt, hvor du følte dig jublende lykkelig. Det kan for eksempel være, at du fik noget helt vildt godt mad til aftensmad. Så er det det, du skriver ned den aften. Når man laver den en øvelse, bliver man nemlig tvunget til at tænke over, hvad der mon er sket i løbet af dagen, der var en lille smule godt. Og selvom det ikke er nogen mirakelkur, så kan det hjælpe med at jage mørket en lille smule væk.
Hvis mørket fylder for meget
Der er nogen mennesker, der oplever at få en depression. De er blevet så omringet af mørke og tristhed, at det kommer til at fylde hele deres hverdag. Så meget, at de slet ikke kan finde glæde ved noget mere. Og at de føler, at det hele er totalt uden mening. Hvis du kan genkende noget af det, kan du prøve at læse den artikel med de typiske tegn på depression, jeg har linket til. Det er normalt at mærke nogle af tegnene en gang i mellem. Men hvis man kan genkende mange af tegnene. Og det har stået på rigtigt længe, så er det en god idé at tage det alvorligt og fortælle det til nogen. For uanset om det så er en depression eller ej, så er det i hvert fald et tegn på, at der er et eller andet, der er mega svært for en. Og som man i hvert fald ikke skal gå alene med.
Er der noget andet, du kan gøre?
Det lyder som en mega ubehagelig episode, du havde i sidste uge, hvor du bare græd og græd. Og faktisk havde det så skidt, at du begyndte at prikke dig selv med en nål. At prikke til sig selv med en nål er en måde at flytte fokus fra alle de ting, der gør ondt indeni dig. Vi mennesker er nemlig indrettet sådan, at når der er noget, der gør fysisk ondt, så fokuserer vi på det. Det er pænt smart, fordi det gør, at vi kan reagere hurtigt på smerten og gøre noget ved den. Så det er derfor, det føles som om, det hjælper når du prikker til dig selv med en nål. Fordi du ikke kan fokusere på andet end den fysiske smerte. Og derfor får du en pause fra alt det, der gør ondt indeni.
Men selvom det hjælper at prikke sig selv med en nål, så er det ikke den bedste måde at håndtere de svære følelser på. For selvom det hjælper lige nu og her, så hjælper det ikke på den lange bane. For du gør skade på dig selv, og det får ikke de svære følelser til at gå væk. Så jeg tænker på, om der mon er noget andet, du kan gøre for at flytte dine tanker væk fra de svære ting i stedet for? Det kunne for eksempel være at tegne i en malebog, danse tosset rundt på dit værelse til noget musik eller noget helt tredje, du godt kan lide at lave. Når du kommer i tanke om noget, der måske kan hjælpe, kan du skrive det ned på en liste, som du altid har på dig. Så kan du nemlig altid finde den frem, når du har brug for det.
Snak med nogen
Det aller, allervigtigste råd jeg kan give dig er, at du skal have snakket med nogen om, at du har det sådan her. Det er nemlig ikke noget, du skal gå med for dig selv. Det er det alt for svært til. For det her er noget, du skal have hjælp til at komme igennem. Og der er noget du fortæller mig, at du faktisk gerne vil have hjælp. Også selvom du føler, at du bare ikke vil livet mere. For du har skrevet herind. Det er et tegn på, at du rækker ud efter hjælp. Og at der også er en lille del af dig, der tror på, at der er nogen, der godt kan hjælpe dig med at få det bedre igen. Den del skal du holde fast i og lytte til. Så du kan få fortalt nogen, hvordan du går og har det. Jeg ved godt, at det kan være svært. Men det var sikkert heller ikke helt nemt at skrive herind. Så du skal bruge alt det mod, du brugte på at skrive herind en gang til.
Det allerbedste ville være, hvis du kunne snakke med dine forældre. For jeg gætter på, at det er dem, der er tættest på dig. Så det er også dem, der har bedst mulighed for at kunne hjælpe dig og støtte dig. Og så er jeg i øvrigt næsten sikker på, at dine forældre også gerne vil vide, at du har det så svært. Fordi de bare vil dig det allerbedste og helt vildt gerne vil hjælpe dig med at få det godt igen. Men hvis der er en anden voksen i nærheden af dig, som du er mere tryg ved at snakke med, kan du også tage fat i ham eller hende. Det er nemlig ikke så vigtigt, hvem du starter med at snakke med. Så længe du får fortalt nogen omkring dig, hvordan du har det.
Du kan altid tage fat i Livsinien
Det er helt vildt vigtigt, at du ikke går alene med de her tanker om, at du ikke har lyst til livet mere. Og at det er som om, der er nogle stemmer indeni dig der fortæller dig, at du bare skal give op og bukke under, fordi du ikke er noget værd. For alle mennesker er noget værd – og det er du også. Ligesom jeg er næsten sikker på, at der er nogen, der ville blive så kede af det, hvis du pludseligt ikke var her mere. Ligesom jeg har skrevet i afsnittet ovenover, er det en super god idé at tage fat i en voksen, der er tæt på dig og fortælle dem om de her tanker.
Men hvis du ikke lige kan få fat på nogen. Og de her tanker kommer til at fylde alt for meget for dig, kan du altid tage fat i Livslinien. Hos Livslinien sidder der nemlig nogle mega dygtige frivillige rådgivere klar til at snakke med dig om de her tanker. De frivillige rådgivere har snakket med rigtigt mange unge, der har haft det lidt ligesom dig. Så de er ved godt, at det kan være lidt svært at skulle snakke om. Du kan være helt anonym hos Livslinien, hvis du helst vil det, så dem kan du trygt tage fat i.
Snak med din læge
Når man har så ondt indeni, som du har det, er det også altid en rigtigt god idé at snakke med sin læge. Det kan virke super skræmmende at skulle gå til sin læge, når man har det svært. Men din læge er vant til at snakke med både unge og voksne, der har det rigtigt svært. Så din læge skal nok prøve at hjælpe dig alt, hvad han eller hun kan. Det din læge kan hjælpe dig med, er blandt andet at finde ud af, hvad det mon er, der gør, at du har så ondt indeni. Og så kan din læge også hjælpe dig med at finde ud af, hvor du kan få hjælp til at få det bedre henne, der hvor du bor.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt. Og så håber jeg sådan, at du får snakket med nogen i nærheden af dig om, hvordan du har det. For du fortjener ikke at gå med de her ting for dig selv. Du fortjener at få det sagt til nogen, så du kan få noget hjælp til at få det bedre. For det kan godt lade sig gøre at få det godt igen. Også selvom man bare er så fanget i mørket, at det kan være svært at se igennem det.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper